ČSOB dostala pokutu za zpoždění s ověřováním plateb

Petr Kučera | rubrika: Aktuality | 14. 3. 2022 | 6 komentářů
ČSOB dostala pokutu za zpoždění s ověřováním plateb

Zdroj: ČSOB

ČSOB dostala pokutu milion korun od České národní banky kvůli nesplnění pravidel pro silné ověření uživatelů (SCA podle unijní směrnice PSD2). „Do 25. října 2021 nezavedla řídicí a kontrolní systém zahrnující předpoklady řádné správy a řízení společnosti, když postupovala při zavádění silného ověření uživatelů v rozporu s právními předpisy upravujícími poskytování bankovních služeb,“ píše ČNB ve svém rozhodnutí.

Banky musely zavést takzvané silné ověření, založené na dvou různých faktorech – proto se mu říká dvoufaktorové nebo dvoufázové. Samotný jednorázový kód formou SMS už podle výkladu Evropského orgánu pro bankovnictví (EBA) nestačí. Zpřísnění mělo původně platit už od poloviny září 2019, evropští regulátoři nakonec tuto povinnost odložili na začátek roku 2021.

ČSOB i po tomto prodlouženém termínu zůstala – společně s mBank – poslední, která se u starého způsobu potvrzování online plateb kartou (bez aplikace, tedy jen přes SMS) obešla bez ePINu nebo podobného stálého kódu. Přísnější pravidla zavedla ČSOB až na konci loňského října: internetové platby kartou od té doby už nejdou potvrzovat jenom SMS kódem – klienti, kteří nepoužívají chytrý mobil s aplikací Smart klíč, musí spolu s jednorázovým SMS kódem nově zadávat také stálý ePIN.

Také ověření online plateb kartou prostřednictvím vyskakovacího oznámení (push notifikace) v aplikaci ČSOB Klíč, třeba přes otisk prstu, spustila banka se zpožděním – až v únoru 2021. Tuto aplikaci v roce 2020 používala jenom třetina klientů značky ČSOB, u značky Poštovní spořitelna žádný.

Prioritou banky bylo podle zjištění ČNB spuštění služby ČSOB Identita a nové bankovní aplikace, což bylo spojené s přechodem klientů Poštovní spořitelny na společné internetové bankovnictví s „modrou“ ČSOB. Sama banka vysvětluje zpoždění silného ověření, která mělo původně fungovat od poloviny září 2019, epidemií covidu.

Zpátky do minulosti

Zdroj: KB

Před třiceti lety začal fungovat první online bankomat v Česku. Brzy přišly platební karty, které fungovaly i v cizině. A pak se s nimi dokonce dalo platit v některých obchodech. Máme vzpomínky i fotky.

I tohle jsou devadesátky. První bankomat má narozeniny

„Rozhodnutí ČNB respektujeme. Jsme si vědomi, že jsme implementaci silného ověření karetních transakcí v e-commerce spustili o několik měsíců později, než bylo stanoveno evropskou regulací PSD2. Toto bylo způsobeno zejména pandemickou situací a omezením některých dodavatelských služeb. Klíčové pro nás bylo vytvořit fungující a bezpečné prostředí, které bude funkční a uživatelsky přívětivé pro všechny naše klienty,“ reaguje na pokutu mluvčí ČSOB Patrik Madle.

„Po celou dobu jsme sledovali klientské transakce tak, aby nedošlo k žádnému zvýšenému riziku. Transakce byly ověřovány prostřednictvím kódu zaslaného v SMS, což byla do okamžiku platnosti nové regulace dostačující metoda,“ zdůrazňuje mluvčí.

„Silné ověření jsme intenzivně implementovali do e-commerce karetních transakcí v průběhu loňského roku. Od února 2021 tak mohli naši klienti začít využívat ČSOB Smart klíč jako jeden ze způsobů silného ověření. Následně v březnu jsme spustili takzvané RBA řešení, které nám umožňuje procesovat transakce na základě rizikového profilu chování klienta. Od října 2021 jsme doplnili e-PIN, který umožňuje spolu s SMS silně ověřovat e-commerce karetní transakce klientům nepoužívající ČSOB Smart klíč,“ připomíná mluvčí.

ČSOB se – podobně jako ostatní – snažila pro klienty bez aplikace vymyslet způsob, jak se obejít bez ePINu. „ePIN nepovažujeme za klientsky komfortní, proto stále hledáme k mobilnímu klíči vhodnou alternativu,“ řekl už v listopadu 2019 webu Peníze.cz mluvčí Patrik Madle. ČSOB pak věřila, že přísnější pravidla ověřování podle unijní směrnice PSD2 splní díky „risk-based autentizaci (RBA), která podle několika bezpečnostních kritérií vyhodnocuje každou transakci a podle její rizikovosti následně rozhodne o způsobu bezpečnostního ověření“. Mezi kritérii jsou třeba posouzení důvěryhodnosti obchodníka nebo výše nákupu.

Vzpomínáte?

Zdroj: Zuno

Vydejte se s námi do nedávné historie. Zavzpomínáme hlavně na banky, které tu byly – a už nejsou.

Banky, které zmizely. Kvíz pro pamětníky

Odlišné řešení pro klienty, kteří nevyužívají aplikaci, zvolily Air Bank (vedle SMS se zadává heslo do internetového bankovnictví) a Raiffeisenbank (místo doručení formou SMS si lidé vyzvednou 3D Secure kód ve svém internetovém bankovnictví). Nejpřísnější jsou UniCredit a Hello bank: od roku 2021 lze online nákup s jejich kartou potvrdit jen přes mobilní aplikaci – bez alternativy.

Poslední bankou, která pro klienty bez aplikace zachovala ověření jen přes SMS, zůstala loni na podzim mBank. „Provádíme ještě naši interní bezpečnostní analýzu, která detekuje podezřelé transakce, a pracujeme na faktoru behaviorální biometrie,“ vysvětlovala to mluvčí Kristýna Dolejšová.

Za zpoždění se zaváděním jiných povinných inovací dostala nedávno pokutu od ČNB také UniCredit Bank. Je nižší – 100 tisíc korun – a týkala se komplikací s API (zavádění takzvaného otevřeného bankovnictví – multibanking). Povinnost, kterou měla splnit do poloviny září 2019, neplnila ani letos v únoru.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+7
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 6 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 3. 2022 5:43, Vhb

ČSOB měla v roce 2021 čistý zisk 16,2 miliardy Kč. Milionová pokuta za cokoliv je pro ni symbolická, pod rozlišovací schopností hanky. :-)

+4
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 3. 2022 21:16, PepaJa

S tím souhlasím. Podle mne je stejně 99,9 % všech zneužití takových, že uživatel útočníkovi vše potřebné řekne sám a možná i rád. Takové nezachrání ani sebelepší zabezpečení. Ostatní si to (snad) dovedou posoudit sami. Obávám se ale, že takové možnost volby nehrozí, protože jen EÚředník ví líp než já, co je pro mne dobré.

Zobrazit celé vlákno

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Před nevýhodnými kurzy DCC vás ochrání jen polovina bank. Na co si dát pozor

1. 7. 2024 | Petr Kučera

Před nevýhodnými kurzy DCC vás ochrání jen polovina bank. Na co si dát pozor

Nechtěnou službu mnohdy neúmyslně využije i jinak dobře informovaný spotřebitel. Obrana proti ní přitom může být stejně jednoduchá jako nastavení limitů na kartě. Proč některé banky... celý článek

Opravdu chcete platit víc? Spořitelna radí, jak si zvýšit finanční zdraví

20. 6. 2024 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Opravdu chcete platit víc? Spořitelna radí, jak si zvýšit finanční zdraví

Česká spořitelna spustila v mobilní aplikaci George personalizované tipy s cílem zvýšit finanční zdraví uživatelů. Mají jim pomoct s tvorbou krátkodobé a dlouhodobé finanční rezervy,... celý článek

Ve spořicích účtech ještě budeme agresivní. Petr Borkovec o plánech Partners Banky

20. 6. 2024 | Martin Vlnas

Ve spořicích účtech ještě budeme agresivní. Petr Borkovec o plánech Partners Banky

Nová Partners Banka má za sebou úspěšný start. Jak ho vidí Petr Borkovec, spoluzakladatel finanční skupiny Partners, který teď bude banku řídit společně s Markem Ditzem? Jak udělat... celý článek

Opisování čísla karty skončí do roku 2030, slibuje Mastercard

19. 6. 2024 | redakce Peníze.CZ

Opisování čísla karty skončí do roku 2030, slibuje Mastercard

Placení na internetu v Evropě se do konce tohoto desetiletí obejde bez ručního opisování údajů z platební karty. S takzvanou stoprocentní tokenizací počítá vize, kterou zveřejnila společnost... celý článek

ČNB zruší pokladny ve třech krajských městech, pak i pobočky

18. 6. 2024 | Petr Kučera

ČNB zruší pokladny ve třech krajských městech, pak i pobočky

Česká národní banka uzavře polovinu svých dosavadních poboček v krajských městech mimo Prahu. Skončí v Plzni, Českých Budějovicích a Ústí nad Labem. Zůstanou v Brně, Ostravě a Hradci... celý článek

Partners Financial Services