Spořitelna zpoplatní ověřovací SMS. Co další banky?

Olga Skalková | rubrika: Co se děje | 28. 4. 2022 | 155 komentářů
Klienti mladší 70 let, kteří nevyužívají aplikaci George klíč, si od poloviny roku připlatí. Zjišťovali jsme plány konkurentů.
Spořitelna zpoplatní ověřovací SMS. Co další banky?

Zdroj: Česká spořitelna

Česká spořitelna zavede od 23. července poplatek za zaslání potvrzovací SMS pro přihlášení do internetového bankovnictví, pro autorizaci platebních příkazů nebo ověření online plateb kartou. Za každý kód zaslaný formou SMS bude účtovat 2,50 Kč. O novince, která je nejvýraznější změnou v novém sazebníku, jsme na webu Peníze.cz poprvé psali minulý pátek.

Tento způsob ověřování stále používá několik set tisíc klientů spořitelny. Banka je teď chce důrazněji motivovat, aby přešli na modernější, bezpečnější a bezplatné potvrzování prostřednictvím aplikace George klíč v chytrém mobilu. Výjimku dostanou klienti od 70 let věku, kteří poplatek hradit nebudou.

Spořitelna tím následuje dvě banky, které SMS pro přihlašování či potvrzování plateb v internetovém bankovnictví zpoplatnily dříve: V Raiffeisenbank si klienti připlatí 19 Kč jako měsíční paušál. UniCredit Bank účtuje 250 Kč za úvodní nastavení a 1,50 Kč za každou zprávu.

Neplánujeme to, říkají ostatní

Bude krok největší tuzemské banky podle počtu klientů zlomem na trhu, který k přísnějšímu postupu přivede i ostatní? Další konkurenti to zatím odmítají – včetně zbývajících dvou z trojice největších, tedy ČSOB a Komerční banky. V naší anketě říkají, že zavedení takového poplatku v současné době nechystají.

„Zpoplatnění těchto SMS aktuálně neplánujeme. Pro přihlášení či autorizaci transakcí je u nás využívá zhruba polovina klientů,“ odpovídá mluvčí ČSOB Patrik Madle.

„Nechystáme tento poplatek. Nebylo by to fér ke klientům, kteří tímto způsobem přistupují do elektronického bankovnictví nebo provádějí platby,“ říká za Komerční banku Michal Teubner z tiskového oddělení.

S námi máte náskok

Zdroj: Shutterstock

Zpoplatnění ověřovacích SMS je nejvýraznější změnou v novém sazebníku. Zdraží i papírové výpisy, na druhou stranu klesnou některé poplatky u úvěrů.

Spořitelna mění ceník. Kdo si připlatí

Podobně to zdůvodňují i jiné banky. Počet klientů, kteří stále používají „starý“ způsob potvrzování přes SMS kód, není zanedbatelný – a to ani v bankách, které od počátku sázely na digitální služby.

Například v Air Bank používá tento autentizační prvek zhruba 300 tisíc z celkem milionu klientů, upřesňuje mluvčí Jana Pokorná.

Ve Fio bance to jsou dokonce víc než tři čtvrtiny klientů, říká její mluvčí Jakub Heřmánek. Mobilní aplikaci pro potvrzení plateb z internetbankingu nebo kartou na internetu zatím využívá přibližně 150 tisíc klientů.

„Samozřejmě také nabízíme alternativu v podobě autorizace pomocí push notifikace v mobilní aplikaci, kterou klientům doporučujeme z hlediska bezpečnosti i uživatelské přívětivosti. Při potvrzování v aplikaci klientům odpadá nutnost přepisování číselného kódu, což je nejen jednodušší a rychlejší, ale také zde odpadá možnost překlepu,“ podotýká Heřmánek.

Zpoplatnění SMS zpráv pro vstup do elektronického bankovnictví a pro autorizaci jednotlivých příkazů neplánují v současné době ani Moneta, mBank, Creditas či Expobank. Zdarma by tato možnost měla zůstat také klientům Equa bank i po převedení účtu pod Raiffeisenbank. „Klienti Equa bank za tuto službu neplatí a po převodu do Raiffeisenbank jim nechceme měnit podmínky,“ potvrzuje mluvčí Tereza Kaiseršotová. Zpoplatnění není aktuální ani pro Hello bank. „V nejbližší době to určitě nechystáme,,“ říká mluvčí Gabriela Pithartová.

Trinity Bank dosud nenabízí mobilní aplikaci, jinou možnost než SMS tedy klienti nemají. Naopak Oberbank potvrzovací SMS nevyužívá „Pokud někdo nechce či nemůže používat mobilní aplikaci, může využít verzi Oberbank Security pro stolní počítač,“ upřesňuje Monika Heiserová, mluvčí Oberbank.

S výraznější propagací mobilních aplikací pro identifikaci klienta začaly banky zhruba před dvěma lety kvůli evropské směrnici PSD2, která požaduje silnější ověření. Na chytrém telefonu „vyskočí“ oznámení, které lze snadno potvrdit takzvanou biometrií, typicky otiskem prstu.

Čtyři pětiny už mají chytrý telefon

Česká spořitelna vysvětluje, že novým poplatkem chce přimět klienty k využívání bezpečnějšího způsobu ověřování. Využití George klíče zůstane – na rozdíl od SMS – zdarma.

„V současné době identifikujeme přibližně 350 tisíc klientů v produktivním věku, kteří aktivně používají zastaralou metodu potvrzování plateb pomocí SMS. Na 80 procent klientů z této skupiny přitom vlastní chytrý telefon. Zpoplatněním přihlašovacích a potvrzovacích SMS je chceme motivovat k rychlému přechodu na bezpečnější a jednodušší metodu pomocí aplikace George klíč,“ upřesňuje Lukáš Kropík z tiskového oddělení spořitelny. Aplikaci George klíč už používá 1,7 milionu lidí.

Změny v ČSOB

Zdroj: Shutterstock

Klienti ČSOB nebudou moct od července zadávat platební příkazy přes telefonního bankéře. Od poloviny července přijdou i další změny.

Druhá největší banka zruší platby přes telefonní bankovnictví

Klientům od 70 let zůstanou ověřovací SMS bez poplatku. „Klientů ve věku 70 a více let, kteří pro přihlašování do elektronického bankovnictví a pro autorizaci plateb používají SMS, máme nyní okolo 90 tisíc,“ říká Kropík. „Nicméně i ty z nich, kteří používají chytrý telefon, se snažíme motivovat k přechodu na bezpečnější a jednodušší metodu pomocí aplikace George klíč,“ dodává.

Aplikace nově umožňuje třeba i snadné ověření, zda lidem skutečně volá bankéř. „Tato funkce v elektronickém klíči významně snižuje riziko podvodných telefonátů, takzvaného vishingu, kdy se pachatelé vydávají za bankéře České spořitelny a snaží se z klientů získat citlivé a bezpečnostní údaje k platební kartě nebo internetovému bankovnictví. Právě podvodné telefonáty jsou jedna z forem kybernetických hrozeb, která v meziročním srovnání vzrostla nejvíce. Počet těchto útoků stoupl více než šestinásobně,“ připomíná Kropík.

Nejabsurdnější poplatek

Poplatek za autorizační SMS vyhrál předloňský ročník ankety o nejabsurdnější poplatek, který organizuje web Bankovní poplatky.

„Obecně nejsem příznivcem poplatků spojených s používáním bankovního účtu. Banky se snažily přimět lidi, aby přestali chodit na pobočky a využívali elektronické bankovnictví. Dosáhly toho, že klienti se takto většinou obsluhují sami, čímž banky ušetřily na nákladech. A i když za většinu základních služeb spojených s obsluhou bankovního účtu už lidé v Česku neplatí, banky stále profitují i z toho, že si u nich klienti ukládají peníze za většinou nízké úroky a banky pak jejich úspory využívají k poskytování úvěrů za vyšší úrok,“ říká Patrik Nacher, zakladatel zmíněné ankety a webu.

„Oceňuji, že Česká spořitelna alespoň zohledňuje situaci starších lidí, kteří nemají chytrý mobil nebo ho nechtějí používat. Otázkou je, zda hranice 70 let pro zachování této služby zdarma je dostatečná, nebo jestli by neměla klesnout například na věk odchodu do důchodu, tedy 65 let,“ dodává Nacher.

Zdroj: Shutterstock

Ať vám nic neuteče 

Přidejte si Peníze.cz na Twitter nebo Facebook: neuniknou vám důležité aktuality ani praktické tipy! A už jsme i na Instagramu.

Olga Skalková

Autor článku Olga Skalková

O bankách a finančních institucích píše od 90. let. Byla součástí ekonomického týmu Hospodářských novin, psala i na weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. Teď píše externě pro Peníze.cz. Ráda tráví čas s rodinou a přáteli, chodí do... Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+59
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 155 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 4. 2022 12:32

Nemám chytrý telefon,nechci ho a v tom případě odcházím. Neděkuji za spolupráci.

Zobrazit celé vlákno

+274
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

28. 4. 2022 10:52

Česká spořitelna je nejlepší banka

-270
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (155 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Před nevýhodnými kurzy DCC vás ochrání jen polovina bank. Na co si dát pozor

1. 7. 2024 | Petr Kučera

Před nevýhodnými kurzy DCC vás ochrání jen polovina bank. Na co si dát pozor

Nechtěnou službu mnohdy neúmyslně využije i jinak dobře informovaný spotřebitel. Obrana proti ní přitom může být stejně jednoduchá jako nastavení limitů na kartě. Proč některé banky... celý článek

Opravdu chcete platit víc? Spořitelna radí, jak si zvýšit finanční zdraví

20. 6. 2024 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Opravdu chcete platit víc? Spořitelna radí, jak si zvýšit finanční zdraví

Česká spořitelna spustila v mobilní aplikaci George personalizované tipy s cílem zvýšit finanční zdraví uživatelů. Mají jim pomoct s tvorbou krátkodobé a dlouhodobé finanční rezervy,... celý článek

Ve spořicích účtech ještě budeme agresivní. Petr Borkovec o plánech Partners Banky

20. 6. 2024 | Martin Vlnas

Ve spořicích účtech ještě budeme agresivní. Petr Borkovec o plánech Partners Banky

Nová Partners Banka má za sebou úspěšný start. Jak ho vidí Petr Borkovec, spoluzakladatel finanční skupiny Partners, který teď bude banku řídit společně s Markem Ditzem? Jak udělat... celý článek

Opisování čísla karty skončí do roku 2030, slibuje Mastercard

19. 6. 2024 | redakce Peníze.CZ

Opisování čísla karty skončí do roku 2030, slibuje Mastercard

Placení na internetu v Evropě se do konce tohoto desetiletí obejde bez ručního opisování údajů z platební karty. S takzvanou stoprocentní tokenizací počítá vize, kterou zveřejnila společnost... celý článek

ČNB zruší pokladny ve třech krajských městech, pak i pobočky

18. 6. 2024 | Petr Kučera

ČNB zruší pokladny ve třech krajských městech, pak i pobočky

Česká národní banka uzavře polovinu svých dosavadních poboček v krajských městech mimo Prahu. Skončí v Plzni, Českých Budějovicích a Ústí nad Labem. Zůstanou v Brně, Ostravě a Hradci... celý článek

Partners Financial Services