Kde ještě máte účet? Spořitelna zaskočila klienty v dotazníku

Olga Skalková | rubrika: Aktuality | 9. 11. 2022
Kde ještě máte účet? Spořitelna zaskočila klienty v dotazníku
Ilustrační foto.
Zdroj: Shutterstock

Klienti České spořitelny dostali prostřednictvím digitálního bankovnictví George žádost o aktualizaci klientských údajů. Přestože některé z nich překvapil nebo se s něčím takovým setkali poprvé, jde o standardní postup bank – povinnost, kterou musí průběžně plnit podle zákona.

Dotazník, který může klient vyplnit pohodlně přímo přes internetové nebo mobilní bankovnictví a má zabrat maximálně dvě minuty, se ptá především na zdroj příjmů, profesi, očekávanou výši příchozích plateb na účet nebo na to, zda je takzvanou politicky exponovanou osobou. Povinnost zjišťovat a aktualizovat údaje o klientech vyplývá ze zákona proti praní špinavých peněz (zkráceně se tyto předpisy nazývají AML).

I ty klienty, kteří o této praxi vědí nebo se s ní už setkali v jiných bankách, ale zaskočila poslední otázka: spořitelna chtěla vědět, v jakých dalších bankách ještě mají účty. Někteří lidé se pak obrátili na web Peníze.cz, protože jim takové zjišťování připadalo nad rámec AML povinností.

Podle spořitelny se otázka na účty v jiných bankách dostala do dotazníku omylem. „Na základě zákona pokládáme tuto otázku pouze novým klientům při vstupním dotazníku. Do dotazníku pro stávající klienty se dostala v důsledku technické chyby, kterou jsme okamžitě odstranili,“ říká mluvčí Filip Hrubý. Chybný dotazník podle něj dostaly nižší desítky klientů.

KYC dotazník Česká spořitelna AMLZdroj: Česká spořitelna

Správná podoba dotazníku pro stávající klienty. Otázka na účty v dalších bankách už tu chybí.

„Zákon nám ukládá povinnost provádět kontrolu klientů s cílem předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Součástí kontroly klienta je mimo jiné i zjišťování zdrojů peněžních prostředků a jiného majetku, jež jsou předmětem obchodu nebo obchodního vztahu. Stejně jako ostatní banky máme povinnost provádět tuto kontrolu klienta při vzniku prvního obchodního vztahu, tedy když se stane naším klientem, a také získané údaje jsme povinni aktualizovat v průběhu obchodního vztahu u stávajících klientů,“ vysvětluje mluvčí.

Aktualizaci údajů provádí spořitelna v rozmezí jednoho roku až pěti let. Kdo nevyužije možnost online dotazníku v Georgi, může provést aktualizaci na pobočce přímo s bankéřem, pomocí e-mailu nebo zavolat na bezplatnou linku 800 207 207.

Součástí výzvy v Georgi je také odkaz na web spořitelny s podrobnostmi o tom, proč banka tyto informace musí zjišťovat. Takzvaný KYC dotazník je zkratkou anglických slov Know Your Customer, tedy Poznej svého klienta.

„Legislativa nám ukládá některé povinnosti, abychom pomáhali v boji proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Povinnosti vychází ze zákona (§ 9 zákona č. 253/2008 Sb., neboli AML zákona) a týkají se všech finančních institucí včetně bank,“ upřesňuje spořitelna na svém webu. „Informace získané v rámci identifikace a kontroly nepoužíváme pro obchodní a marketingové účely,“ zdůrazňuje.

„Každá banka si formu a rozsah otázek k takzvané KYC kontrole stanoví v souladu se svým hodnocením rizik, které je povinna zpracovat. Vždy však tak, aby bylo dosaženo smyslu a účelu zákona a předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu,“ dodává Hrubý.

Podle dostupných informací provádí KYC kontrolu nových i stávajících klientů ve stejném rozsahu jako spořitelna přinejmenším pět největších bank. Například UniCredit Bank zasílá „žádost o telefonické kontaktování pobočky za účelem povinné kontroly a aktualizace údajů“, neumožňuje přitom jednoduché vyplnění přímo v elektronickém bankovnictví. Klienti UniCredit nemohli kvůli aktualizaci dotazníku telefonovat na jednotné číslo (například do centrály nebo call centra), ale musí se dovolat do některé z poboček nebo přímo svému bankéři. „V případě, že se nepodaří Vaše data do určeného data ověřit a aktualizovat, budeme pro splnění zákonné povinnosti nuceni postupovat podle zákona, což může vést k blokaci Vašich účtů pro odchozí platby a výběry hotovosti,“ varuje UniCredit ve výzvě.

Olga Skalková

Autor článku Olga Skalková

O bankách a finančních institucích píše od 90. let. Byla součástí ekonomického týmu Hospodářských novin, psala i na weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. Teď píše externě pro Peníze.cz. Ráda tráví čas s rodinou a přáteli, chodí do... Další články autora.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-291
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Fio banka se přestěhovala do jedné z nejnovějších budov v centru Prahy

12. 8. 2024 | redakce Peníze.CZ

Fio banka se přestěhovala do jedné z nejnovějších budov v centru Prahy

Stěhování bank do nových centrál pokračuje. Do moderního sídla v jedné z nejnovějších kancelářských budov v centru Prahy se podle plánu přesunula Fio banka. Usadila se v budově Masaryčka... celý článek

Creditas se přestěhuje. Centrála vyroste v nové čtvrti

6. 8. 2024 | Petr Kučera

Creditas se přestěhuje. Centrála vyroste v nové čtvrti

Banka Creditas koupila od developerské společnosti Sekyra Group projekt nové administrativní budovy na Rohanském nábřeží v pražském Karlíně. Po dokončení, které se plánuje do tří let,... celý článek

Sdílené bankomaty už fungují i pro vklady. Zatím pro tři banky

6. 8. 2024 | Petr Kučera

Sdílené bankomaty už fungují i pro vklady. Zatím pro tři banky

Klienti Komerční banky, Monety a Air Bank získají víc možností, jak vložit hotovost na účet. UniCredit Bank tuto funkci nabídne později. Další banky se ke společné síti nepřipojí, přestože... celý článek

Česká pošta a ČSOB chtějí prodloužit partnerství o další dva roky

31. 7. 2024 | Petr Kučera

Česká pošta a ČSOB chtějí prodloužit partnerství o další dva roky

Státní podnik Česká pošta plánuje sjednotit harmonogram poštovní licence s poskytováním partnerských finančních služeb, oznámila dnes v oficiálním prohlášení.

Spořitelna spouští digitální trezor. Ochrání doklady i fotky

29. 7. 2024 | Petr Kučera

Spořitelna spouští digitální trezor. Ochrání doklady i fotky

Česká spořitelna spouští v ostrém provozu digitální bezpečnostní schránku Datatrezor. Ta umožňuje v bezpečném prostředí uchování digitálních dokumentů a cenností. Spořitelna tuto službu... celý článek

Partners Financial Services