Pozor na nový trik u bankomatů. Platíte za to, co nechcete

Pavla Adamcová | rubrika: Co se děje | 27. 2. 2024 05:00 aktualizováno 27. 2. 2024 16:00 | 2 komentáře
Síť bankomatů Euronet v Česku strhává lidem poplatek za službu, kterou si ve skutečnosti neobjednali – nebo ji nakonec ani nedostali. Některým velkým bankám se takové klamání jejich klientů nelíbí a chtějí po Euronetu nápravu.
Pozor na nový trik u bankomatů. Platíte za to, co nechcete

Zdroj: Pleska / Dall-e

Bankomaty společnosti Euronet si už před lety v Česku získaly špatnou pověst kvůli nevýhodným kurzům a vysokým poplatkům pro zahraniční turisty. Provozovatel této sítě teď našel způsob, jak oklamat i Čechy. Na nový trik upozornil reportér Janek Rubeš v internetovém pořadu Kluci z Prahy

Když si majitel české platební karty chce vybrat hotovost, dostane v bankomatu Euronet na výběr jednu ze dvou možností. První se jmenuje Hotovost a zůstatek, druhá se jmenuje Jiné. Většina lidí při výběru peněz intuitivně volí právě první možnost.

Euronet pak hned nabídne klasickou obrazovku pro výběr hotovosti, tedy s volbou požadované částky. Jenže zároveň lidem už v ten okamžik zaúčtuje také poplatek za zobrazení zůstatku na účtu – nedá jim možnost nechtěnou službu odmítnout a jen si vybrat hotovost. 

Poplatek za zobrazení zůstatku navíc strhne, i když se klientovi na displeji bankomatu ani neobjeví. Majitel karty tedy platí po pouhém stisku tlačítka nazvaného Hotovost a zůstatek – a to i v případě, když transakci stornuje. Dokonce i přesto, že se na displeji bankomatu zobrazí informace: „Poslední transakce byla zrušena. Transakce nebude zaúčtována.“

Přitom samotný výběr hotovosti – bez přidružení jakékoli další zpoplatněné služby – se na úvodní obrazovce bankomatu Euronet skrývá pod tlačítkem neurčitě nazvaným Jiné. 

Klient tak může – vedle poplatku za výběr hotovosti z cizího bankomatu, pokud nemá všechny výběry zdarma – zaplatit navíc až desítky korun za nechtěný dotaz na zůstatek. Nejvyšší poplatek – 50 korun – si za něj u cizích bankomatů účtuje Moneta. ČSOB chce u standardního Plus účtu 35 korun, Komerční banka a UniCredit 25 korun, Česká spořitelna 20 korun, mBank 19 korun a Fio devět korun. 

Část poplatku za zobrazení zůstatku zůstane právě provozovateli bankomatu - tedy v tomto případě Euronetu. Banka, která klientovi vydala kartu, z poplatku dostane jen to, co zbyde po zaplacení nákladů. 

Bankomaty Euronet najdeme hlavně v turisticky vytíženém centru Prahy. V posledních letech se ale rozšířily také do menších obcí po celé České republice, firma se snažila působit na veřejnou správu jako seriózní provozovatel. 

Reportáž Kluků z Prahy

„Jedná se o funkcionalitu cash & balance, kterou jsme uvedli v mnoha zemích v dobré víře, že zvýšíme komfort pro klienty, aby spolu s výběrem rovnou znali i zůstatek na účtu,“ vysvětluje Ondřej Kozák, výkonný ředitel české pobočky Euronetu. „Ve většině zemí si banky za tuto službu neúčtují žádné poplatky,“ tvrdí. 

„Pokud jde o naprosto nestandardní situaci, ke které dosud nedocházelo, kdy si klient službu vybere, potvrdí ji a transakci následně nedokončí, tak tam skutečně může banka klientovi strhnout poplatek. V současné době proto systém testujeme a hledáme cestu k nápravě,“ slibuje Kozák. 

Přístup Euronetu se nezamlouvá například České spořitelně, největší tuzemské bance podle počtu klientů. „Způsob klientské komunikace na bankomatech společnosti Euronet považujeme za zavádějící a iniciujeme jednání, aby v tomto ohledu došlo k nápravě,“ říká mluvčí spořitelny Filip Hrubý. 

„Poplatek za zobrazení zůstatku účtu klienta nám společnost Euronet generuje okamžitě již ve chvíli, kdy klient tento požadavek zadá. Bohužel nám ale Euronet neposkytuje informaci, zda byl klientovi zůstatek nakonec opravdu zobrazen,“ vysvětluje Hrubý.

Pokud chce klient poplatek za nezobrazený zůstatek reklamovat, může tak učinit u banky, která mu kartu vydala – v případě České spořitelny to jde přímo v elektronickém bankovnictví.

Výhodnější životní pojištění? Jde to!

Srovnáme nabídky 5 životních pojišťoven a najdeme vám výhodnější podmínky.

O něco smířlivěji vidí přístup Euronetu k jejím klientům ČSOB. „Provozovatel bankomatů by měl zajistit, že obrazovky informují klienta transparentně a pravdivě o nabízených službách, a že jsou následně tyto služby klientovi skutečně poskytnuty. Je otázkou, jak to klient vnímá v tomto konkrétním případě,“ reagovala mluvčí ČSOB Michaela Průchová.

Spojení dvou služeb – i přes to, že každá je k dispozici také samostatně – může být minimálně problematické, říká Průchová. A zdůrazňuje, že sama ČSOB na svých bankomatech služby tímto způsobem nenabízí. To je i standardem u bankomatů ostatních bank v Česku: klient si vybírá ze srozumitelných a navzájem oddělených možností buď výběr hotovosti, nebo dotaz na zůstatek, případně jinou službu.

„To, že se klient rozhodne spojenou službu v určitém kroku nevyužít a bankomat ji nezprostředkuje i přesto, že žádal o placenou informaci, považujeme za hrubou chybu,“ dodává mluvčí ČSOB.

Podle oblastního manažera společnosti Visa Petra Poláka má klient nesposkytnutou službu reklamovat u společnosti Euronet a následně se pokusit u své banky uplatnit takzvaný chargeback, tedy zpětné stažení peněz od prodejce. 

Poplatek za dotaz na zůstatek v cizím bankomatu

Moneta50 Kč (ve sdílené síti zdarma)
ČSOB35 Kč (neplatí pro Premium konto)
Komerční banka25 Kč (ve sdílené síti zdarma)
UniCredit Bank25 Kč (ve sdílené síti zdarma)
Česká spořitelna20 Kč
mBank19 Kč
Fio banka9 Kč
Raiffeisenbank0 Kč (v ceníku neuvádí)
Creditas0 Kč (v ceníku neuvádí)
Max banka0 Kč
Air Bank0 Kč (v ceníku neuvádí)
Zdroj: sazebníky bank

Pavla Adamcová

Autor článku Pavla Adamcová

Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.

Navštivte svět soudobého umění

Navštivte svět soudobého umění

Letní výtvarný salon KodlContemporary představuje přední osobnosti současné umělecké scény na výstavě v Galerii KODL.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+195
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

A tohle už jste četli?

Před nevýhodnými kurzy DCC vás ochrání jen polovina bank. Na co si dát pozor

1. 7. 2024 | Petr Kučera

Před nevýhodnými kurzy DCC vás ochrání jen polovina bank. Na co si dát pozor

Nechtěnou službu mnohdy neúmyslně využije i jinak dobře informovaný spotřebitel. Obrana proti ní přitom může být stejně jednoduchá jako nastavení limitů na kartě. Proč některé banky... celý článek

Opravdu chcete platit víc? Spořitelna radí, jak si zvýšit finanční zdraví

20. 6. 2024 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Opravdu chcete platit víc? Spořitelna radí, jak si zvýšit finanční zdraví

Česká spořitelna spustila v mobilní aplikaci George personalizované tipy s cílem zvýšit finanční zdraví uživatelů. Mají jim pomoct s tvorbou krátkodobé a dlouhodobé finanční rezervy,... celý článek

Ve spořicích účtech ještě budeme agresivní. Petr Borkovec o plánech Partners Banky

20. 6. 2024 | Martin Vlnas

Ve spořicích účtech ještě budeme agresivní. Petr Borkovec o plánech Partners Banky

Nová Partners Banka má za sebou úspěšný start. Jak ho vidí Petr Borkovec, spoluzakladatel finanční skupiny Partners, který teď bude banku řídit společně s Markem Ditzem? Jak udělat... celý článek

Opisování čísla karty skončí do roku 2030, slibuje Mastercard

19. 6. 2024 | redakce Peníze.CZ

Opisování čísla karty skončí do roku 2030, slibuje Mastercard

Placení na internetu v Evropě se do konce tohoto desetiletí obejde bez ručního opisování údajů z platební karty. S takzvanou stoprocentní tokenizací počítá vize, kterou zveřejnila společnost... celý článek

ČNB zruší pokladny ve třech krajských městech, pak i pobočky

18. 6. 2024 | Petr Kučera

ČNB zruší pokladny ve třech krajských městech, pak i pobočky

Česká národní banka uzavře polovinu svých dosavadních poboček v krajských městech mimo Prahu. Skončí v Plzni, Českých Budějovicích a Ústí nad Labem. Zůstanou v Brně, Ostravě a Hradci... celý článek

Partners Financial Services