Česká spořitelna spouští v ostrém provozu digitální bezpečnostní schránku Datatrezor. Ta umožňuje v bezpečném prostředí uchování digitálních dokumentů a cenností. Spořitelna tuto službu nabízí i pro klienty ostatních bank.
Do bankovního Datatrezoru si lze v digitální podobě uschovat například smlouvy, kopie osobních dokladů, rodný nebo oddací list, kartičku zdravotního pojištění, zdravotní dokumenty nebo třeba cenné rodinné fotografie.
„Na rozdíl od klasické bezpečnostní schránky se do té digitální může klient dostat podle potřeby kdykoliv. Jednoduše se do ní přihlásí pomocí své bankovní identity,“ říká Karel Mareček z týmu Digitálního poradenství, který se na vývoji nové služby podílel.
Díky bankovní identitě (Bank iD) mohou službu využít nejen retailoví klienti České spořitelny, ale i zájemci z jiných bank bez běžného účtu ve spořitelně. V budoucnu plánuje spořitelna nabídnout tuto službu také firemním klientům.
Bankovní Datatrezor má podle spořitelny hned několik výhod oproti běžným online úložištím: obsah je součástí dědického řízení, spadá pod bankovní tajemství, má dvoustupňové ověření díky Bank ID a je automaticky šifrovaný proti zneužití. „Vidí do něj pouze jeho majitel, banka ani její zaměstnanci nemají k obsahu nemá přístup,“ zdůrazňuje Karel Mareček.
Česká spořitelna nabídne Datatrezor za měsíční poplatek 49 korun. Službu si lze založit v elektronickém bankovnictví George nebo na webu spořitelny. První měsíc je zdarma. Celková kapacita Datatrezoru je nastavena na 15 GB.
Uživatel si může ukládat soubory v jakémkoliv formátu. Soubory ve formátech bmp, csv, htm, html, jpg, jpeg, pdf, png, tiff si může v Datatrezoru i zobrazit, soubory ostatních formátů si nejdřív musí stáhnout. „Důvodem je bezpečnostní riziko, spojené s uložením jiných typů souborů, jejichž zobrazení vyžaduje použití další služby, například od Microsoftu (xlsx, xdoc a podobně). Jejich zobrazení přímo v Datatrezoru by znamenalo, že by tato služba měla k vašemu obsahu přístup,“ vysvětluje banka.
„Samotné cloudové řešení jsme vyvíjeli a testovali několik měsíců s desítkami klientů. Na základě jejich zpětné vazby jsme vylepšili design celé služby a přidali nové funkce jako online předání souborů mezi uživateli. Do budoucna plánujeme i vytvoření jedinečné e-mailové adresy, která umožní automatické uschování dokumentů přímo do Datatrezoru,“ upřesňuje Mareček.
Z tuzemských bank přišla s podobnou službou zatím jen Air Bank – nabízí ji v mobilním i internetovém bankovnictví pod názvem Šanon od prosince 2015, a to bezplatně.
Air Bank propaguje svůj Šanon jako službu pro nahrávání a ukládání dokumentů souvisejících s placením, zejména účtenek, faktur a stvrzenek – nemluví tedy například o digitální úschově osobních dokumentů. V zásadě ale lze nahrávat jakékoliv soubory ve formátech PDF, PNG, GIF a JPEG, tedy včetně fotek. Celková kapacita je 8 GB, maximální velikost jednoho souboru je omezena na 5 MB.
Šanon umí podle Air Bank také přečíst, co je na faktuře i účtence napsané. Díky tomu dokáže například z faktury přečíst údaje a sám pak vyplní platební příkaz, klient ho jen zkontroluje a potvrdí. Šanon také umí připomenout důležité termíny, například konec záruční lhůty.
Petr Kučera
Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem