Placení na internetu v Evropě se do konce tohoto desetiletí obejde bez ručního opisování údajů z platební karty. S takzvanou stoprocentní tokenizací počítá vize, kterou zveřejnila společnost Mastercard.
„Přibližně každá čtvrtá transakce zpracovaná v globálním systému společnosti Mastercard je dnes tokenizovaná a tento podíl se rychle zvyšuje. V Česku se podíl plateb provedených tokenem za posledního dva a půl roku zdvojnásobil,“ říká Luděk Slouka, ředitel digitálních plateb a inovací společnosti Mastercard pro střední Evropu.
„Dosažení našeho cíle do roku 2030 bude výhrou pro všechny strany: spotřebitele, prodejce i vydavatele platebních karet,“ věří Mastercard. Elektronický obchod to podle něj učiní nejen bezpečnějším, ale také výrazně dostupnějším. Přes veškerá bezpečnostní řešení a opatření totiž zůstává zranitelný vůči napadení.
Bezkontaktní platby kartou v kamenných prodejnách se staly běžnou součástí našich životů. Nyní se blíží doba, kdy stejně jednoduché a bezpečné bude i placení na internetu, hlásí Mastercard.
Rizika plateb na internetu se Mastercard, konkurenční Visa i jednotlivé banky vydávající karty snaží omezit kombinací několika řešení: vedle tokenizace je to hlavně biometrické ověření na mobilních zařízeních. Odpadá tak používání hesel a jednorázových ověřovacích kódů.
„Zásadním je tokenizace karet prostřednictvím metody Click to Pay. Proces tokenizace nahrazuje 16-19místné číslo platební karty zabezpečeným tokenem – náhodně vytvořeným číslem. Během online platební transakce se tak skutečné číslo karty nikam neposílá a zůstává uloženo v našich vysoce zabezpečených centrech. I v případě, že by se hackerům podařilo odcizit zástupný token, bude jim v podstatě k ničemu,“ vysvětluje Mastercard.
„Tokenizaci, tedy nahrazování karet zejména v online prostředí jejich zabezpečenými digitálními otisky, zavedla společnost Mastercard už v roce 2014 a jde o trend, který se postupně stává v Evropě i ve světě standardem. Pro zákazníky je při nakupování na internetu důležitá bezpečnost, rychlost a pohodlí. Všechny tyto kvality dokáže platební metoda Click to Pay účinně propojit,“ připomíná Slouka.
„Službu Click to Pay už podporují všechny banky v Česku. Je k dispozici na necelé polovině českých e-shopů – těch, které využívají domácí poskytovatele platebních bran (GP webpay, Shoptet pay a Go Pay),“ upřesnilo české zastoupení Mastercard na dotaz webu Peníze.cz.
Mastercard i Visa nabízejí Click to Pay v Česku od roku 2022. Hlavní výhodou služby pro spotřebitele má být jednodušší a rychlejší platba. Nemusí už opisovat čísla z platební karty – ukážou se jim automaticky během transakce.
Podobné ukládání čísla karty už dříve nabídly některé velké e-shopy, kteří si mohou dovolit individuální řešení – mnohdy však přitom narážejí na nedůvěru klientů. Služba Click to Pay nabízí možnost rozšířit ji pro další obchodníky, pro které byl vývoj vlastního řešení nákladnější.
Jde o alternativu k další už existující možnosti: platby přes mobilní aplikace Apple Pay nebo Google Peněženka (Google Pay). Zatímco obě jsou spojené s konkrétní platformou, Click To Pay funguje stejně napříč všemi platformami a zařízeními. Tedy jak na mobilech, tak i na tabletech či stolních počítačích s operačním systémem Windows, Android nebo iOS/MacOS.
redakce Peníze.CZ
Jsme největší web o osobních financích v Česku. Přinášíme aktuality, praktické návody, kalkulačky a další přehledy. Do rodiny vydavatelství NextPage Media s námi patří i Finmag, Heroine a Footbal Club. Můžete nás sledovat... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem