Takzvaný cashback, tedy možnost vybírat s platební kartou přímo u pokladen v obchodech, zůstává i po devíti letech od spuštění v Česku okrajovou službou. Lidé si tímto způsobem vyberou jen zhruba jedno promile hotovosti z platebních karet a zájem spíše klesá. To se ale může brzy změnit.
Velké banky nyní tlačí na zdražení výběrů z bankomatů – jako kompenzaci na novou regulaci Evropské unie, která bankám nařizuje snížit poplatek požadovaný od obchodníků za placení kartou. Hlavně menší banky, které za klienty většinou platí výběry v celé tuzemské bankomatové síti, tedy především z bankomatů konkurence, by proto cashback chtěly oživit.
„Kdyby významná část klientů nahradila výběry z bankomatů cashbackem, ušetřili bychom několik milionů korun ročně,“ říká Tomáš Veselý, ředitel depozitních produktů Equa bank. „Naše náklady na něj jsou o třetinu nižší než náklady na výběr z bankomatu,“ vysvětluje. Náklady bank na každý výběr z konkurenčního bankomatu se podle informací Hospodářských novin pohybují mezi 10 a 14 korunami.
„Určitě máme zájem, aby se služba více využívala,“ říkají i mluvčí mBank Pavel Vlček a mluvčí Air Bank Vladimír Komjati. Také podle nich by do budoucna mohlo jít o alternativu k bankomatům.
Jen v některých obchodech
Předpokladem k oživení cashbacku je silnější propagace ze strany bank, karetních asociací i obchodníků. Všechny strany připouštějí, že informovanost lidí o službě je nízká. Omezená je také síť obchodů, v nichž cashback funguje. Nejčastěji jde o potravinářské prodejny, benzinky a drogerie – ale ne všechny. Z velkých potravinářských řetězců tuto službu umožňují Albert, Tesco, COOP, Globus a Penny. Naopak Billa, Kaufland, Lidl nebo Makro cashback nenabízejí.
Rok | Počet transakcí | Objem transakcí |
2009 | 105 419 | 116 mil. Kč |
2010 | 245 122 | 290 mil. Kč |
2011 | 365 925 | 429 mil. Kč |
2012 | 480 452 | 556 mil. Kč |
2013 | 593 179 | 675 mil. Kč |
2014 | 585 900 | 703 mil. Kč |
„Sami chceme letos o cashbacku víc mluvit. Ke změně chování lidí je nutné, aby se do toho zapojili i ostatní. Už jen tím, že by se tato možnost u pokladen aktivně nabízela, by zájem o tuto službu přirozeně vzrostl,“ říká Komjati z Air Bank.
ČSOB a Česká spořitelna, které v součtu zajišťují většinu z více než osmi tisíc míst pro cashback a jsou také největšími vydavateli platebních karet, se k rozšiřování služby staví vstřícně. „Zamýšlíme se nad tím, jak motivovat obchodníky, aby ho více nabízeli a aby o něm naši klienti věděli a používali ho,“ říká Klára Pačesová z České spořitelny. „Službu chceme rozhodně rozšiřovat,“ dodává Pavla Hávová, mluvčí ČSOB.
Zdržuje to. A hlavně – vybrat se dá jen málo
Prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková ale upozorňuje na dosavadní bariéry. „Obchodníkům chybí k cashbacku větší motivace, zpomaluje jim provoz na pokladnách. Půjdou do něj víc, když zákazníkům bude přinášet větší přidanou hodnotu. To by nastalo v situaci, když by bankomatové výběry zdražily, zatímco výběry v obchodech zůstaly zadarmo,“ míní.
Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
19. 7. 2015 11:37, Hunter
Pro mě má tato služba 2 problémy, proč ji nepoužívám:
- musel bych si pamatovat specifickou kombinaci podmínek: jde vybrat jen někde, jen něco málo jen po zaplacení něčeho ... vlastně ani nevím jestli jsou ty podmínky ve všech obchodech stejné. Ale nehodlám se je učit ani si je pamatovat
- vlastně mě to ani nikdy nenapadne, protože jde o nelogickou kombinaci služeb. Vyberu si peníze v hotovosti, když platím kartou, kterou platím, protože nechci platit v hotovosti. Na to, že chci hotovost, když právě držím v ruce kartu, protože chci platit bezhotovostně, si asi nikdy nevzpomenu.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
19. 7. 2015 16:03, Japapa
Placení kartou má jednu výraznou nevýhodu - zdržuje další čekající. Často mě to vytáčí do ruda. Pokud budou nadále velké banky(ČSOB, ČS, KB) tlačit na používání karet, tak od KB už odejdu ke konkurenci.
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.