Kdo je kdo v pojišťovně: předseda představenstva

Věra Tůmová | rubrika: Když se řekne | 10. 2. 2012 | 2 komentáře
Kdo je kdo v pojišťovně: předseda představenstva
Dokáže pojistit jadernou elektrárnu i řidiče. Vysokoškolským studentům vysvětlit pojistnou matematiku a babičce jakoukoliv pojistku. Vymýšlí a inovuje pojištění a dohlíží na strategii celé pojišťovny, přitom ale neztrácí kontakt s běžným provozem.

„Baví mě vymýšlet nové pojistky a snažím se být u vývoje každé novinky,“ říká s nadšením Jakub Strnad, předseda představenstva pojišťovny Allianz, třetí největší tuzemské pojišťovny. Ta například loni na jeho popud vytvořila speciální balíček pojištění pro golfisty.

První a hned neuvěřitelná pojistka

Během studií pojistné matematiky na Univerzitě Karlově pracoval Jakub Strnad v České pojišťovně. Hned od začátku řešil ty nejsložitější pojistky, které existují. Krátce po přijetí nového atomového zákona v roce 1997 se totiž podílel na přípravě prvního pojištění jaderné elektrárny ve východním bloku. Šlo o Dukovany.

Pojištění odpovědnosti jaderné elektrárny popisuje zákon, a to včetně limitu, na jaký se má pojistit. Zdálo by se tedy, že zbývá jen určit cenu. Komplikovanost celého pojištění jaderné elektrárny ale podle Strnada spočívá v tom, že „žádný stát nedokáže jadernou elektrárnu pojistit sám lokálně a ani žádná pojišťovna to nedokáže pojistit sama. Vytváří se proto takzvaný ‚pojišťovací pool‘ více pojišťoven. Ten tehdy vznikl i v České republice,“ popisuje Jakub Strnad a poznamenává, že navzdory své složitosti pro něj tehdy pojišťování jaderné elektrárny bylo asi tím největším zážitkem.

Běžné pojistce může rozumět i moje babička

„Zajímají mě ale i klasické pojistky,“ pokračuje Strnad. „Svým lidem vždy říkám, že pojištění je velmi složité a pojistné podmínky moc rozsáhlé. Ani naši poradci nemohou znát všechno do detailu, a proto je třeba, aby pojistné podmínky byly co nejjednodušší,“ zdůrazňuje. Srozumitelné pojistné podmínky a jasná formulace výluk z nich jsou samozřejmě nesmírně důležité pro klienty, kterým by mělo i bez slovníku být jasné, co podepisují, aby nebyli zaskočeni, pokud jim pojišťovna, řekněme za určitou újmu na majetku odmítne vyplatit peníze, protože právě na jeho případ se vztahuje výluka. Sám Jakub Strnad podle svých slov dokáže vysvětlit snad všechny typy pojistek tak, aby byly jasné i jeho babičce. Nadšení pro srozumitelnou prezentaci složitých věcí si nejspíš přinesl z matematicko-fyzikální fakulty Karlovy univerzity, kde přednášel.

Jak má vypadat pojišťovna podle svého šéfa

Přímo s klienty se Jakub Strnad, který „řediteluje“ už druhé pojišťovně a pracoval hned v několika, setkával a stále setkává docela často. Obracejí se na něj se žádostí o radu při nejrůznějších příležitostech. Vždy je vyslechne a vezme si od nich kontakt, aby se jejich problému mohli v pojišťovně věnovat. „Za svou dosavadní kariéru jsem vždy chodil i na pobočky. Sledoval jsem, jak kolegové jednají s klienty, ať už při prodeji či úpravách pojistek. A potom jsem s nimi probíral, proč a co řekli a zda to šlo říci lépe nebo jinak,“ vzpomíná.

V popisu práce šéfa pojišťovny a předsedy představenstva je také tvorba její strategie. Ne vždy se přitom musí jednat o strategii nízkých cen pojištění a co největšího počtu klientů. Jakub Strnad říká, že chce, aby „jeho“ pojišťovna měla co nejširší služby a krytí rizik za rozumné ceny.

„Moje strategie je, aby se každý, kdo prodává naše pojištění, mohl kdykoliv podívat klientovi do očí a aby klient věděl, že udělal dobře, že se u nás pojistil. Tedy, aby nikdy nebyl zklamaný z toho, že mohl pojištění někde jinde koupit za půlku se stejným krytím,“ vysvětluje Strnad a dodává: „Pokud za námi přijde klient s tím, že tu pojistku mohl někde koupit o dost levněji, musíme mu být schopni vysvětlit, proč to u nás stálo víc a co všechno mu k tomu nabízíme. Jestliže klientovi vznikne škoda, měl by vědět, že od nás dostane špičkovou službu, a i to, že pokud bychom mu nezaplatili my, nezaplatil by mu škodu ani nikdo jiný.“

Právě kvůli kvalitní likvidaci a nadprůměrnému plnění se klienti, kteří již dříve odešli za levnější pojistkou, často vracejí. „Tito klienti mi pak říkají, že se jim vyplatí zaplatit si na pojistném o něco více, ale mít solidní pojistné plnění. A na to, že se k nám vracejí, jsem hrdý,“ říká Jakub Strnad.

Běžný den předsedy představenstva je už klasicky plný schůzek. Nejprve se setkává s externími partnery, jako jsou leasingové společnosti, pojišťovací makléři, finanční zprostředkovatelé nebo zástupci velkých firem. „Vždy se snažím zjistit, zda jsou spokojeni a případně proč ne. Zajímá mě také, zda je pojištěný i sám manažer a jeho zaměstnanci. Protože pokud jsou tito lidé spokojeni s pojištěním firmy, přicházejí k nám i se soukromými pojistkami.“

Zbývající část dne vyplňují Jakubovi Strnadovi interní schůzky se zaměstnanci a řediteli úseků. Jako předseda představenstva má v pojišťovně na starosti veškeré produkty. Schází se proto s jednotlivými specialisty před vývojem nového pojištění, v průběhu jeho přípravy i při uvedení na trh. „U většiny pojištění jsem vždy už na začátku, protože mě baví vymýšlet, co budeme dělat. Zatím mám víc nápadů, než stíháme realizovat,“ tvrdí Jakub Strnad a poukazuje na to, jak se vše mění: „Dříve jsem zdůrazňoval, co a jak se bude přesně vyvíjet či analyzovat. Nyní ale říkám, co bych si tak zhruba představoval a naši specialisté už za mnou sami přicházejí s tím, co je napadlo a na čem dál pracují. A z toho mám radost.“

Jakub Strnad

Jakub Strnad

Vystudoval finanční a pojistnou matematiku na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Svoji profesní dráhu začínal jako pojistný matematik, v druhé polovině devadesátých let působil v Českém jaderném poolu. V roce 2003 se stal ředitelem ekonomicko-správního úseku a zástupcem výkonného ředitele České kanceláře pojistitelů. O dva roky později nastoupil do společnosti Kooperativa pojišťovna jako zástupce ředitele ekonomického úseku a vedoucího odboru daní, v roce 2006 byl jmenován členem představenstva a ředitelem odboru IT a pojistné matematiky. Současně zastával pozici místopředsedy představenstva a náměstka generálního ředitele v České podnikatelské pojišťovně. V letech 2008 až 2010 byl předsedou představenstva a generálním ředitelem České podnikatelské pojišťovny. Na jaře 2010 se stal předsedou představenstva Allianz pojišťovny.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+7
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

A tohle už jste četli?

Problémy na letišti. Jak na odškodné za ztracené zavazadlo nebo zrušený let

9. 7. 2024 | Pavla Adamcová

Problémy na letišti. Jak na odškodné za ztracené zavazadlo nebo zrušený let

Sezóna dovolených je v plném proudu. Co dělat, když vám cestování znepříjemní problémy se zavazadly nebo rovnou s celým letem?

Stáří je byznys. Proč pojišťovna Simplea postaví důchoďák, vysvětluje její šéf

8. 7. 2024 | redakce Peníze.CZ, Martin Vlnas

Stáří je byznys. Proč pojišťovna Simplea postaví důchoďák, vysvětluje její šéf

Pojištění dlouhodobé péče není v Česku úplnou novinkou, ale Simplea přichází s důvtipnou inovací. Zákazníkům nabízí v případě potřeby buď peníze, nebo záruku místa v zařízení pro dlouhodobou... celý článek

Není výjimečné, když cena odtahu přesáhne hodnotu auta, říká expert pojišťovny

4. 7. 2024 | Radim Zelený

Není výjimečné, když cena odtahu přesáhne hodnotu auta, říká expert pojišťovny

Porouchalo se auto? No tak půjde do servisu, chvíli to bez něj přežijeme. Jenže tohle si nemůže říct každý. Co když ho potřebujete denně? Co když klekne cestou na dovolenou? Václav... celý článek

Připravte se, že budete závislí na pomoci druhých. Pojištění s daňovou úlevou přibývá

19. 6. 2024 | Kateřina Hovorková

Připravte se, že budete závislí na pomoci druhých. Pojištění s daňovou úlevou přibývá

Pojištění dlouhodobé péče od letoška dostalo daňové zvýhodnění. Pojišťovny přicházejí s prvními nabídkami – kromě pravidelné renty třeba i s garancí místa v takzvaném pobytovém zařízení.... celý článek

Jak se pojistit do zahraničí: dvacka na den versus léčba za miliony

30. 5. 2024 | Lucie Weissová | 1 komentář

Jak se pojistit do zahraničí: dvacka na den versus léčba za miliony

Letní cesty za dobrodružstvím se blíží. Většina lidí je přežije bez větší úhony, jenže spolehnout se na to nedá. Jak správně nastavit cestovní pojištění, radí Jana Konvalinová z Kooperativy. celý článek

Partners Financial Services