náhlé zamítnutí schváleného úvěru

4.9.2009 jsem navštívil banku se žádostí o poskytnutí úvěru ve výši 3.000.000,-Kč. Bankéř mi řekl, co vše mám doložit (daňové přiznání 4roky nazpět, výpis z restříku trestů, vyplněné tabulky jednoduchého účetnictví, rozpad tržeb, cizí zdroje, ŽL a bezdlužnost FÚ a Žádost o poskytnutí podnikatelského úvěru). Vše jsem dokládal cca 14dní.Cca po dalších 7mi dnech mi bankéř sdělil, že si mě prověřil v bankovním registru a že jsem solventní klient, kterému na základě DP, resp. tržeb může nabídnout 3,4mil.Kč. Ale je třeba mít zástavu. Zajistil jsem odhady, předal je 17.11.2009 bankéři a 30.11.2009 mi posílá Email, ale iosobně sděluje, že mám schválený úvěrve výši 2.925.000,-Kč. K čerpání je třeba doložit aktualizovaný výpis bezdlužnosti FŮ, OSSZ a VZP. 22.12.2009 volám bankéři, že po novém roce donesu bezdlužnost. 5.1.2010 se Emailem domlouváme, zda je vše dle domluvy, zda tedy když doložím bezdlužnost, sepisujeme smlouvy a čerpáme. Ano, 11.1.2010 když doložím bezdlužnost, na 13.1.2010 podepisujeme se zástavami a 14.1.2010 čerpáme! 11.1.2010 jsem na OSSZ a VZP doplatil ještě stávající dluh. ten den jsem bezdlužnost doložil bankéři. Osobně mi potvrzuje,že se mám 13.1.2010 stavit podepsat smlouvy a 14.1.2010 že dává příkaž k převodu peněz na můj účet. 12.1.2009 mivolá a pak posílá Email, že je úvěr zamítnutý, že prý jsem se 11.1.2010 dostal na Blacklist. Do dnešního dne mi nikdo z banky neřekl, co je Blacklist... K uvedenému ještě chci uvést, že jak jsem dostal 30.11.2009 zprávu, že mám schválený úvěr2.925.000,-Kč disponoval jsem s penězma z tržeb s vědomím čerpání, netvořil reservy, jako vždy, objednával služby a zboží, domlouval si další kontrakty. Dnes nemám nic. Žádné úspory a žádné čerpání, k tomu nezaplacené faktury objednaného zboží a služeb. Nemám ani peníze na splátky svých úvěrů za nemalé peníze, neboť jsem nepochyboval o čerpání a netvořil reservy. Děkuji za odpověď, co teď mám dělat. Již nyní mám poškozené jméno jak v bankovním, tak nebankovním sektoru i v obchodním styku... L.K.

Otázku poslal/a:  , 4. 2. 2010 11:31

Na otázku odpovídá:

Raiffeisenbank, a.s., Ondřej Raba

Přeji hezký den, na vámi popisovaný problém se pokusím reagovat pomocí dílčích odpovědí na vaše dotazy.
1. Co je to black list? V doslovném překladu se jedná o černou listinu. V praktickém významu je to systém na identifikaci žadatelů, kterým banka nechce, resp. nemůže poskytnout úvěr nebo jiný produkt s kreditním rizikem, a to z toho důvodu, že žadatel nesplňuje určitá kritéria, která si banka stanovila za účelem omezování kreditního rizika. Systém využívá souhrn interních informací o platební morálce při úhradě závazků za bankou (poplatky, splátky stávajících úvěrů, exekuce na účtu) i externích informací z veřejně přístupných registrů, jako je insolvenční rejstřík, nebo bankovních registrů typu BRKI, CRÚ, SOLUS a pod. Pokud banka při sledování informací zjistí určitou negativní informaci (např. posplatnost závazku za jinou bankou, exekuci na účtu), je to pro ni signál indikující zvýšení kreditního rizika, který jí znemožňuje úvěr poskytnout, protože by tím ohrozila jeho návratnost.

2. Jak došlo k tomu, že banka zastavila čerpání? Konkrétní důvod samozřejmě znát nemohu, nicméně pokusím se na základě vámi popsaných informací uvést příklad, proč k tomu mohlo dojít. Banka vyhodnocuje informace z black listu neustále, a pokud se mezi schválením (nebo i podpisem smlouvy) a načerpáním úvěru objeví nějaká negativní informace (např. exekuce na účtu, informace o posplatnosti nějakého jiného závazku,...), může čerpání odmítnout. Na to má banka právo a nemusí vám důvod zamítnutí nebo odmítnutí ani sdělit.

3. Co máte dělat dál ? Měl byste dále pokračovat v jednání s bankou, která vám čerpání úvěru zamítla. Doporučuji si zkontrolovat plnění vašich závazků i vůči ostatním bankám, zkontrolovat včasnost úhrady poplatků, a tak podobně. Zjistíte-li, že máte vše v pořádku, pokusil bych se u zástupce banky, který vám úvěr tak horlivě sliboval, zjistit konkrétní důvod, proč jste se dostal na black list a proč banka nakonec úvěr zamítla. Pokud byl dosavadní vztah korektní a bezproblémový, měl by to pro vás pracovník udělat a informaci vám dát. Pokud se vám podaří důvod zamítnutí věrohodně vysvětlit, je možné, že se rohodnutí banky ještě změní.

Doporučení na kontrolu a hlídání termínu splatnosti závazků, poplatků, splátek a úroků platí i do budoucna. Každá banka předpokládá, že plní-li žadatel závazky vůči třetím osobám nebo jiným bankám, bude plnit závazky a platit včas i jí. Naopak pokud zjistí, že to tzv. "někde vázne" už před poskytnutím úvěru, nepředpokládá, že zrovna jí se bude platit lépe.

10. 2. 2010 6:03

Položte svojí vlastní otázku. Finanční produkty je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma běžné účty, finanční produkty, havarijní pojištění, hypotéky, kreditní karty, platební karty, pojištění, povinné ručení, spotřebitelské úvěry, životní pojištění

Banka není mamka

12. 9. 2014 | Michal Kašpárek | 18 komentářů

Banka není mamka

Proč by zrovna banky měly být rovnostářské?

Kupujeme byt: Chce developer stavět za vaše? Držte se dál

10. 9. 2014 | Vladimír Zuzák | 3 komentáře

Kupujeme byt: Chce developer stavět za vaše? Držte se dál

Důvěryhodný developer je ten, který váš byt dostaví. Ale jak ho rozpoznat už na začátku, kdy máte k dispozici jen lákavé vizualizace? Naučte se rozlišovat developery do tří skupin podle toho, z čeho výstavbu svých projektů platí. Díky tomu budete nejlépe vědět, do které novostavby investovat.

Nezaplatíš za telefon – nedostaneš úvěr? Čím hrozí registry dlužníků

4. 9. 2014 | Ondřej Tůma

Nezaplatíš za telefon – nedostaneš úvěr? Čím hrozí registry dlužníků

Černý puntík v rejstříku dlužníků! V úvěrových registrech se ukládají informace o tom, jak vzorně či naopak nepříkladně splácejí své závazky klienti bank, nebankovních finančních společností, telekomunikačních firem či dodavatelů energií. Když je vaše platební morálka nízká, může to mít tuze nepříjemné důsledky, až budete třeba od banky něco vážně potřebovat.

Chudí vlevo, bohatí vpravo. Česká spořitelna staví pro mohovitější banku v bance

4. 9. 2014 | Gabriel Pleska | 58 komentářů

Chudí vlevo, bohatí vpravo. Česká spořitelna staví pro mohovitější banku v bance

Modrá je dobrá. To si myslí nejen Ondřej Hejma a Žlutý pes, ale taky Česká spořitelna, která prý chce od října nabízet služby pod novou značkou Blue. Lepší služby pro lepší lidi. Pro ty, kteří mají měsíční příjem nad třicet tisíc korun.

Účet bez poplatků už i od Raiffeisen. Umí toho hodně

31. 8. 2014 | Jiří Hovorka | 14 komentářů

Účet bez poplatků už i od Raiffeisen. Umí toho hodně

Nové konto od Raiffeisenbank se řadí mezi nejvýkonnější účty v kategorii těch, které mohou být bez poplatků. Nezruinuje vás ani při nesplnění podmínek.

Očima expertů: Jak nejlíp investovat milion?

29. 8. 2014 | Ondřej Tůma | 7 komentářů

Očima expertů: Jak nejlíp investovat milion?

Akcie, nemovitost, zlato nebo snad luxusní fáro? Přečtěte si, jak by milion korun investovali Aleš Michl, Tomáš Čupr, Vladimír Bezděk, Lukáš Kovanda, Martin Kasa a další osobnosti ze světa peněz a podnikání.

Kupujeme byt: Dokud není váš, chraňte své peníze úschovou

27. 8. 2014 | Vladimír Zuzák | 12 komentářů

Kupujeme byt: Dokud není váš, chraňte své peníze úschovou

Divili byste se, co všechno se děje s penězi kupujících, ještě než dojde k zápisu jejich vlastnického práva do katastru nemovitostí. Desítky milionů korun od klientů jsou na běžných účtech realitních kanceláří, kde jistě neleží ladem. A další miliony posílají neznalí kupující rovnou prodávajícím bez záruky, že neodjedou na Havaj, aniž nemovitost převedli na kupujícího.

Pojišťovny jdou podvodníkům po krku. V akci i „detektory lži“

21. 8. 2014 | Ondřej Tůma | 1 komentářů

Pojišťovny jdou podvodníkům po krku. V akci i „detektory lži“

Počty odhalených pojistných podvodů rok od roku rostou. Pojišťovny nabírají do boje proti podvodníkům nové lidi a nasazují i moderní technologie. Klidně se vám tedy může stát, že si při telefonátu s pracovníkem pojišťovny popovídáte s hlasovým analyzátorem, „měkčí“ obdobou detektoru lži. Přesto se podle odhadů podaří odhalit jen desetinu podvodů.

Kupujeme byt: Lákavé hypotéky. Která je na světě nejkrásnější?

13. 8. 2014 | Vladimír Zuzák | 10 komentářů

Kupujeme byt: Lákavé hypotéky. Která je na světě nejkrásnější?

Česká národní banka přinesla na konci července kupujícím dobré zprávy. Úrokové sazby zůstanou nízké do příštího léta. Banky umožňují zákazníkům smlouvat víc než kdy předtím, bojují o klienty. Ale pozor, úrok není všechno. Vybírejte úvěr radši podle RPSN. Aby vám radost z výhodné hypotéky nic nepokazilo, vyplatí se také prescoring a odhad nemovitosti.

Martin Rotkovský o životním pojištění: Docházejí klienti

13. 8. 2014 | Martin Vlnas | 16 komentářů

Martin Rotkovský o životním pojištění: Docházejí klienti

„Docházejí potenciální klienti mezi 25 a 40 lety a noví přibývají stále pomaleji. A za patnáct let bude v tomto věku o polovinu méně lidí než dnes,“ říká technický ředitel UNIQA pojišťovny pro Česko a Slovensko. Nedostatek klientů zvyšuje také nároky na finanční poradce. Ti, kteří se o klienty nestarají, nepřežijí. Jedinou správnou cestou je dlouhodobý servis a péče, jakkoliv je to obtížnější…

Příspěvky zaměstnancům na životní pojištění v ohrožení!

12. 8. 2014 | Stanislav Holeš | 11 komentářů

Příspěvky zaměstnancům na životní pojištění v ohrožení!

Novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích zatím zajímá hlavně lidi z branže: pojišťovny a jejich zaměstnance, pojišťovací agenty a finanční poradce. Jejím cílem je ale ochrana spotřebitele. Snaží se zpřehlednit trh, pojišťovnám a pojišťovákům přidává povinnosti... Mohla by ale také znamenat ohrožení zaměstnavatelských příspěvků na životní pojištění. A to by leckoho zabolelo.

Vladimír Zuzák: Když realitky neukočíruje stát, musí se začít zespodu

6. 8. 2014 | Martin Vlnas | 12 komentářů

Vladimír Zuzák: Když realitky neukočíruje stát, musí se začít zespodu

„Čím dál víc mě štvalo, v jak špatné kondici je český realitní trh. Tak jsem se rozhodl to změnit,“ vysvětluje Vladimír Zuzák, spolumajitel společnosti Home Institute, která se snaží postavit na stranu klientů v nerovném boji s fígly realitek a developerů.

Kdopak to volá? Falešné asociace a triky nepoctivých pojišťováků

5. 8. 2014 | Petra Dlouhá | 24 komentářů

Kdopak to volá? Falešné asociace a triky nepoctivých pojišťováků

„Haló? Tady Novák z Asociace pojišťoven. Musíme vám zkontrolovat smlouvu…“ „Dobrý den, Mráček z Centra pojišťoven. Víte, že máte nárok na slevu? Kdy se sejdeme?“ Nepoctiví pojišťováci se kryjí za neexistující instituce s úctyhodným názvem. Důvod? Chtějí navodit dojem, že jsou z „vaší pojišťovny“ nebo příbuzné organizace a přetáhnout ke konkurenci. Nemusí se to vyplatit. Dejte pozor, kdo volá.

Chcete svoje peníze zpátky? Směnka – nejdrsnější nástroj k zajištění pohledávky

30. 7. 2014 | Petra Dlouhá | 28 komentářů

Chcete svoje peníze zpátky? Směnka – nejdrsnější nástroj k zajištění pohledávky

Těžko hledat jednodušší a účinnější nástroj k zajištění pohledávky. Směnku můžete vystavit třeba na pivní tácek. Když bude obsahovat zákonem stanovené náležitosti, platí. Z pohledu věřitele dar z nebes. Z pohledu dlužníka – brutální nástroj, který člověka může sedřít z kůže. Vzdorovat je (většinou) marné. Poradíme, jak směnku vystavit. A na co dávat pozor.

Tomáš Drábek: Hypotéka není monstrum

28. 7. 2014 | Martin Vlnas | 4 komentáře

Tomáš Drábek: Hypotéka není monstrum

Když byly sazby hypoték na čtyřech procentech, shodoval se Tomáš Drábek s kolegy z branže, že níž už to nejde. Dnes je jeho domovská UniCredit Bank ochotná za určitých okolností jít i pod dvě procenta. A možná by se, připouští nerad, dalo jít ještě níž. Každopádně: „Určitě se ale v blízké době nemusíme obávat obratu a razantního zdražování.“

Stránka 100/214

Partner sekce

Raiffeisenbank, a.s.

Raiffeisenbank, a.s.

Raiffeisenbank a.s. poskytuje od roku 1993 v České republice široké spektrum bankovních služeb soukromé i podnikové klientele. Banka se primárně zaměřuje na movitější a náročnější klientelu, která má zájem o vysokou kvalitu služeb, aktivní správu svých financí a profesionální poradenství. Klienty obsluhuje v síti více než 120 poboček a klientských center, poskytuje rovněž služby specializovaných hypotečních center, osobních, firemních a podnikatelských poradců. Podle celkových aktiv je Raiffeisenbank pátou největší bankou na českém trhu, která dává práci téměř třem tisícovkám zaměstnanců. Majoritním akcionářem banky je rakouská finanční instituce Raiffeisen Bank International AG (RBI). RBI zajišťuje služby firemním a investičním klientům v Rakousku a dále obsluhuje klienty v řadě zemí střední a východní Evropy. Od roku 2005 jsou akcie skupiny kótovány na vídeňské burze.

Za poradnu odpovídají:

Ondřej Raba

Jana Budařová

Lenka Krčálová

Petra Kopecká

Alena Čermáková

Marcela Fabulová

Tereza Hladišová

Markéta Petrusová

http://www.rb.cz

Aktuální články

Zaručená mzda končí. Ta nejnižší ale poroste rychleji

Zaručená mzda končí. Ta nejnižší ale poroste rychleji

Místo politiků bude o růstu minimální mzdy nově rozhodovat předem daný vzoreček navázaný...více

Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada

Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada

Společnost Broker Consulting se rozhodla ukončit provoz sítě bankomatů s vkladovou funkcí....více

Chcete neplacené volno? Kolik vás bude stát a s čím je třeba počítat

Chcete neplacené volno? Kolik vás bude stát a s čím je třeba počítat

Kdy vám nestačí dovolená, můžete v zaměstnání požádat o neplacené volno. Poradíme, jak...více

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services