náhlé zamítnutí schváleného úvěru

4.9.2009 jsem navštívil banku se žádostí o poskytnutí úvěru ve výši 3.000.000,-Kč. Bankéř mi řekl, co vše mám doložit (daňové přiznání 4roky nazpět, výpis z restříku trestů, vyplněné tabulky jednoduchého účetnictví, rozpad tržeb, cizí zdroje, ŽL a bezdlužnost FÚ a Žádost o poskytnutí podnikatelského úvěru). Vše jsem dokládal cca 14dní.Cca po dalších 7mi dnech mi bankéř sdělil, že si mě prověřil v bankovním registru a že jsem solventní klient, kterému na základě DP, resp. tržeb může nabídnout 3,4mil.Kč. Ale je třeba mít zástavu. Zajistil jsem odhady, předal je 17.11.2009 bankéři a 30.11.2009 mi posílá Email, ale iosobně sděluje, že mám schválený úvěrve výši 2.925.000,-Kč. K čerpání je třeba doložit aktualizovaný výpis bezdlužnosti FŮ, OSSZ a VZP. 22.12.2009 volám bankéři, že po novém roce donesu bezdlužnost. 5.1.2010 se Emailem domlouváme, zda je vše dle domluvy, zda tedy když doložím bezdlužnost, sepisujeme smlouvy a čerpáme. Ano, 11.1.2010 když doložím bezdlužnost, na 13.1.2010 podepisujeme se zástavami a 14.1.2010 čerpáme! 11.1.2010 jsem na OSSZ a VZP doplatil ještě stávající dluh. ten den jsem bezdlužnost doložil bankéři. Osobně mi potvrzuje,že se mám 13.1.2010 stavit podepsat smlouvy a 14.1.2010 že dává příkaž k převodu peněz na můj účet. 12.1.2009 mivolá a pak posílá Email, že je úvěr zamítnutý, že prý jsem se 11.1.2010 dostal na Blacklist. Do dnešního dne mi nikdo z banky neřekl, co je Blacklist... K uvedenému ještě chci uvést, že jak jsem dostal 30.11.2009 zprávu, že mám schválený úvěr2.925.000,-Kč disponoval jsem s penězma z tržeb s vědomím čerpání, netvořil reservy, jako vždy, objednával služby a zboží, domlouval si další kontrakty. Dnes nemám nic. Žádné úspory a žádné čerpání, k tomu nezaplacené faktury objednaného zboží a služeb. Nemám ani peníze na splátky svých úvěrů za nemalé peníze, neboť jsem nepochyboval o čerpání a netvořil reservy. Děkuji za odpověď, co teď mám dělat. Již nyní mám poškozené jméno jak v bankovním, tak nebankovním sektoru i v obchodním styku... L.K.

Otázku poslal/a:  , 4. 2. 2010 11:31

Na otázku odpovídá:

Raiffeisenbank, a.s., Ondřej Raba

Přeji hezký den, na vámi popisovaný problém se pokusím reagovat pomocí dílčích odpovědí na vaše dotazy.
1. Co je to black list? V doslovném překladu se jedná o černou listinu. V praktickém významu je to systém na identifikaci žadatelů, kterým banka nechce, resp. nemůže poskytnout úvěr nebo jiný produkt s kreditním rizikem, a to z toho důvodu, že žadatel nesplňuje určitá kritéria, která si banka stanovila za účelem omezování kreditního rizika. Systém využívá souhrn interních informací o platební morálce při úhradě závazků za bankou (poplatky, splátky stávajících úvěrů, exekuce na účtu) i externích informací z veřejně přístupných registrů, jako je insolvenční rejstřík, nebo bankovních registrů typu BRKI, CRÚ, SOLUS a pod. Pokud banka při sledování informací zjistí určitou negativní informaci (např. posplatnost závazku za jinou bankou, exekuci na účtu), je to pro ni signál indikující zvýšení kreditního rizika, který jí znemožňuje úvěr poskytnout, protože by tím ohrozila jeho návratnost.

2. Jak došlo k tomu, že banka zastavila čerpání? Konkrétní důvod samozřejmě znát nemohu, nicméně pokusím se na základě vámi popsaných informací uvést příklad, proč k tomu mohlo dojít. Banka vyhodnocuje informace z black listu neustále, a pokud se mezi schválením (nebo i podpisem smlouvy) a načerpáním úvěru objeví nějaká negativní informace (např. exekuce na účtu, informace o posplatnosti nějakého jiného závazku,...), může čerpání odmítnout. Na to má banka právo a nemusí vám důvod zamítnutí nebo odmítnutí ani sdělit.

3. Co máte dělat dál ? Měl byste dále pokračovat v jednání s bankou, která vám čerpání úvěru zamítla. Doporučuji si zkontrolovat plnění vašich závazků i vůči ostatním bankám, zkontrolovat včasnost úhrady poplatků, a tak podobně. Zjistíte-li, že máte vše v pořádku, pokusil bych se u zástupce banky, který vám úvěr tak horlivě sliboval, zjistit konkrétní důvod, proč jste se dostal na black list a proč banka nakonec úvěr zamítla. Pokud byl dosavadní vztah korektní a bezproblémový, měl by to pro vás pracovník udělat a informaci vám dát. Pokud se vám podaří důvod zamítnutí věrohodně vysvětlit, je možné, že se rohodnutí banky ještě změní.

Doporučení na kontrolu a hlídání termínu splatnosti závazků, poplatků, splátek a úroků platí i do budoucna. Každá banka předpokládá, že plní-li žadatel závazky vůči třetím osobám nebo jiným bankám, bude plnit závazky a platit včas i jí. Naopak pokud zjistí, že to tzv. "někde vázne" už před poskytnutím úvěru, nepředpokládá, že zrovna jí se bude platit lépe.

10. 2. 2010 6:03

Položte svojí vlastní otázku. Finanční produkty je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma běžné účty, finanční produkty, havarijní pojištění, hypotéky, kreditní karty, platební karty, pojištění, povinné ručení, spotřebitelské úvěry, životní pojištění

Nový standard. Bezkontaktní je už třetina karet

22. 12. 2013 | Jiří Hovorka | 1 komentářů

Nový standard. Bezkontaktní je už třetina karet

Bezkontaktní platby dál dobývají Česko – umí je už každá třetí platební karta v Česku. Roste také počet terminálů v obchodech, které tento rychlejší druh plateb umožňují. S bezkontaktní funkcí je již každý třetí terminál z celkového počtu 90 tisíc.

V rozletu

22. 12. 2013 | redakce Peníze.CZ

V rozletu

Neuč orla lítat, říkává se. A chlapík z dnešního komiksu je zvyklý lítat asi pořádně vysoko.

Očima expertů: Jsou postupně vyplácené provize budoucnost finančního poradenství?

20. 12. 2013 | Ondřej Tůma | 40 komentářů

Očima expertů: Jsou postupně vyplácené provize budoucnost finančního poradenství?

Sepsat pojistku na celý život, shrábnout provizi a nikdy už nezavolat. Tak asi partnerství finančního poradce a jeho klienta nemá vypadat. Někdy ale vypadá. Až příliš často. Pomohly by postupně vyplácené provize zkvalitnit poradenský trh? Potřebujeme regulaci, nebo si trh poradí sám?

Helena Lazosová: Statistiky jsou spravedlivější než unijní regulace

14. 12. 2013 | Martin Vlnas | 3 komentáře

Helena Lazosová: Statistiky jsou spravedlivější než unijní regulace

„Jsem vystudovaná pojistná analytička. Je ještě potřeba něco dodávat?“ odpověděla s úsměvem na rtech Helena Lazosová na otázku, co říká sjednocení pojistných sazeb pro muže a ženy, které si vynutila Unie. Čerstvá šéfka marketingu a produktového vývoje ING Pojišťovny pro Českou republiku a Slovensko byla první ženou z branže, s níž jsme toto téma otevřeli. Není se čemu divit, vývoji produktů u konkurence většinou šéfují muži.

Očima expertů: Nový občanský zákoník již od ledna. Na co si dát pozor?

13. 12. 2013 | Ondřej Tůma | 1 komentářů

Očima expertů: Nový občanský zákoník již od ledna. Na co si dát pozor?

Víte, co vás všechno čeká s novým občanským zákoníkem? Na co si dávat zvlášť pozor, vám poradí právníci, advokáti, zástupci pojišťoven, spotřebitelských sdružení a finančněporadenských společností.

Nová šance pro lichváře? Zákoník mění pravidla dluhů

8. 12. 2013 | Petr Kučera | 2 komentáře

Nová šance pro lichváře? Zákoník mění pravidla dluhů

Po několika soudních rozhodnutích a legislativních změnách, které se zastaly spotřebitelů, nyní zákon opět nahraje podnikatelům a firmám, především lichvářům. Tvrdí to spotřebitelský časopis dTest.

Smrt finančnímu poradci

8. 12. 2013 | redakce Peníze.CZ | 7 komentářů

Smrt finančnímu poradci

Jo, poradce, ten tvrdej chleba má. Například musí překousnout, že někteří mu vynadají i za to, že řekne, že půjčovat si na dárky je konina. A jak záhy uvidíte, to ještě není všechno...

Rozhovor, o který vaše televize nestojí

5. 12. 2013 | Václav Valášek | 32 komentářů

Rozhovor, o který vaše televize nestojí

Dostal jsem – pro mě velmi významné – pozvání do televize. Přesně týden před Štědrým dnem budu moci pět minut mluvit z obrazovky k národu na téma „Vánoce na dluh? Ne. Jak správně pokrýt výdaje na Vánoce?“ Není to ale pozdě? Vlastně: není pozdě už teď? Pro jistotu přináším na totéž téma rozhovor sám se sebou hned. S odpověďmi bez trémy. A možná i se správnějšími otázkami.

Autonehoda nebo porucha v zahraničí. Co dělat? A jak vybírat asistenční služby?

3. 12. 2013 | Petra Dlouhá | 2 komentáře

Autonehoda nebo porucha v zahraničí. Co dělat? A jak vybírat asistenční služby?

Lyžařská sezona klepe na dveře a mnoho řidičů se chystá za sněhem do ciziny. Co dělat, když vás za hranicemi potká porucha nebo nehoda? Kde všude platí vaše povinné ručení a havarijní pojištění? A s čím můžou pomoct dobře nastavené asistenční služby? Odpovědi v následujícím přehledu.

Pojištění není spoření, varuje Česká národní banka

1. 12. 2013 | Jiří Hovorka | 26 komentářů

Pojištění není spoření, varuje Česká národní banka

Prodejci životního pojištění nesmějí tento produkt přirovnávat ke spoření, ani nesmějí investiční složku nazývat spořicí. Výslovně je na to upozornila Česká národní banka, která nad pojišťovnami dohlíží. Používání pojmu spoření v souvislosti s produkty životního pojištění považuje za klamavé.

Spotřebitel není dost opatrný. Někdy bych řekl, že je i líný

23. 11. 2013 | Ondřej Tůma | 4 komentáře

Spotřebitel není dost opatrný. Někdy bych řekl, že je i líný

S právníkem Petrem Chmelíčkem jsme rozmlouvali nejen o spotřebitelském právu a o boji o bankovní poplatky, ale také o tom, jak jsou Češi ochotni domáhat se svých práv a peněz u soudu. A o tom, že je možné si na soudní řízení, pokud v něm jde o peníze, sehnat investora, který za procenta ze „zisku“ pokryje náklady na proces.

Malé peníze: Jsem po uši v dluzích!

21. 11. 2013 | Jan Müller | 4 komentáře

Malé peníze: Jsem po uši v dluzích!

Dnes to nebude veselé čtení. Spíš varovné. Jenže jak to tak bývá – ti, kteří by především měli být varováni, ho budou číst pozdě. Až nastane to, před čím měli být varováni.

Michal Špaňár z Partners: Dávat si 600 korun na penzi? Malé roztomilé kničemu

16. 11. 2013 | Martin Vlnas | 50 komentářů

Michal Špaňár z Partners: Dávat si 600 korun na penzi? Malé roztomilé kničemu

„Ano, jsou tu lidé, kteří se opravdu na stáří sami zajistit nemůžou, ale je tu mnohem víc lidí, kteří na to mají, a neřeší to. Těm musíme otevřít oči,“ říká výkonný ředitel finančněporadenské společnosti Partners Michal Špaňár v posledním dílu rozhovoru.

Nejen povinné ručení... Zdraží i havarijní pojištění! Jak vybírat?

13. 11. 2013 | Petra Dlouhá

Nejen povinné ručení... Zdraží i havarijní pojištění! Jak vybírat?

O tom, že nás čeká zdražování povinného ručení, ví asi každý. Jak to ale bude s cenami havarijního pojištění? V Česku si ho dlouhodobě sjednává asi pětina majitelů aut a jeho ceny v posledních letech klesaly. Teď však nejspíš podraží. O kolik? Podle čeho havarijko vybírat? A komu se vyplatí?

Povinné ručení: Pojišťovna vás na amortizaci připraví klidně o desítky tisíc

10. 11. 2013 | Radek Pecák | 9 komentářů

Povinné ručení: Pojišťovna vás na amortizaci připraví klidně o desítky tisíc

Policie začala vyšetřovat Českou pojišťovnu kvůli jejímu postupu při likvidaci pojistných událostí z takzvaného povinného ručení.

Stránka 104/214

Partner sekce

Raiffeisenbank, a.s.

Raiffeisenbank, a.s.

Raiffeisenbank a.s. poskytuje od roku 1993 v České republice široké spektrum bankovních služeb soukromé i podnikové klientele. Banka se primárně zaměřuje na movitější a náročnější klientelu, která má zájem o vysokou kvalitu služeb, aktivní správu svých financí a profesionální poradenství. Klienty obsluhuje v síti více než 120 poboček a klientských center, poskytuje rovněž služby specializovaných hypotečních center, osobních, firemních a podnikatelských poradců. Podle celkových aktiv je Raiffeisenbank pátou největší bankou na českém trhu, která dává práci téměř třem tisícovkám zaměstnanců. Majoritním akcionářem banky je rakouská finanční instituce Raiffeisen Bank International AG (RBI). RBI zajišťuje služby firemním a investičním klientům v Rakousku a dále obsluhuje klienty v řadě zemí střední a východní Evropy. Od roku 2005 jsou akcie skupiny kótovány na vídeňské burze.

Za poradnu odpovídají:

Ondřej Raba

Jana Budařová

Lenka Krčálová

Petra Kopecká

Alena Čermáková

Marcela Fabulová

Tereza Hladišová

Markéta Petrusová

http://www.rb.cz

Aktuální články

Zaručená mzda končí. Ta nejnižší ale poroste rychleji

Zaručená mzda končí. Ta nejnižší ale poroste rychleji

Místo politiků bude o růstu minimální mzdy nově rozhodovat předem daný vzoreček navázaný...více

Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada

Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada

Společnost Broker Consulting se rozhodla ukončit provoz sítě bankomatů s vkladovou funkcí....více

Chcete neplacené volno? Kolik vás bude stát a s čím je třeba počítat

Chcete neplacené volno? Kolik vás bude stát a s čím je třeba počítat

Kdy vám nestačí dovolená, můžete v zaměstnání požádat o neplacené volno. Poradíme, jak...více

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services