náhlé zamítnutí schváleného úvěru

4.9.2009 jsem navštívil banku se žádostí o poskytnutí úvěru ve výši 3.000.000,-Kč. Bankéř mi řekl, co vše mám doložit (daňové přiznání 4roky nazpět, výpis z restříku trestů, vyplněné tabulky jednoduchého účetnictví, rozpad tržeb, cizí zdroje, ŽL a bezdlužnost FÚ a Žádost o poskytnutí podnikatelského úvěru). Vše jsem dokládal cca 14dní.Cca po dalších 7mi dnech mi bankéř sdělil, že si mě prověřil v bankovním registru a že jsem solventní klient, kterému na základě DP, resp. tržeb může nabídnout 3,4mil.Kč. Ale je třeba mít zástavu. Zajistil jsem odhady, předal je 17.11.2009 bankéři a 30.11.2009 mi posílá Email, ale iosobně sděluje, že mám schválený úvěrve výši 2.925.000,-Kč. K čerpání je třeba doložit aktualizovaný výpis bezdlužnosti FŮ, OSSZ a VZP. 22.12.2009 volám bankéři, že po novém roce donesu bezdlužnost. 5.1.2010 se Emailem domlouváme, zda je vše dle domluvy, zda tedy když doložím bezdlužnost, sepisujeme smlouvy a čerpáme. Ano, 11.1.2010 když doložím bezdlužnost, na 13.1.2010 podepisujeme se zástavami a 14.1.2010 čerpáme! 11.1.2010 jsem na OSSZ a VZP doplatil ještě stávající dluh. ten den jsem bezdlužnost doložil bankéři. Osobně mi potvrzuje,že se mám 13.1.2010 stavit podepsat smlouvy a 14.1.2010 že dává příkaž k převodu peněz na můj účet. 12.1.2009 mivolá a pak posílá Email, že je úvěr zamítnutý, že prý jsem se 11.1.2010 dostal na Blacklist. Do dnešního dne mi nikdo z banky neřekl, co je Blacklist... K uvedenému ještě chci uvést, že jak jsem dostal 30.11.2009 zprávu, že mám schválený úvěr2.925.000,-Kč disponoval jsem s penězma z tržeb s vědomím čerpání, netvořil reservy, jako vždy, objednával služby a zboží, domlouval si další kontrakty. Dnes nemám nic. Žádné úspory a žádné čerpání, k tomu nezaplacené faktury objednaného zboží a služeb. Nemám ani peníze na splátky svých úvěrů za nemalé peníze, neboť jsem nepochyboval o čerpání a netvořil reservy. Děkuji za odpověď, co teď mám dělat. Již nyní mám poškozené jméno jak v bankovním, tak nebankovním sektoru i v obchodním styku... L.K.

Otázku poslal/a:  , 4. 2. 2010 11:31

Na otázku odpovídá:

Raiffeisenbank, a.s., Ondřej Raba

Přeji hezký den, na vámi popisovaný problém se pokusím reagovat pomocí dílčích odpovědí na vaše dotazy.
1. Co je to black list? V doslovném překladu se jedná o černou listinu. V praktickém významu je to systém na identifikaci žadatelů, kterým banka nechce, resp. nemůže poskytnout úvěr nebo jiný produkt s kreditním rizikem, a to z toho důvodu, že žadatel nesplňuje určitá kritéria, která si banka stanovila za účelem omezování kreditního rizika. Systém využívá souhrn interních informací o platební morálce při úhradě závazků za bankou (poplatky, splátky stávajících úvěrů, exekuce na účtu) i externích informací z veřejně přístupných registrů, jako je insolvenční rejstřík, nebo bankovních registrů typu BRKI, CRÚ, SOLUS a pod. Pokud banka při sledování informací zjistí určitou negativní informaci (např. posplatnost závazku za jinou bankou, exekuci na účtu), je to pro ni signál indikující zvýšení kreditního rizika, který jí znemožňuje úvěr poskytnout, protože by tím ohrozila jeho návratnost.

2. Jak došlo k tomu, že banka zastavila čerpání? Konkrétní důvod samozřejmě znát nemohu, nicméně pokusím se na základě vámi popsaných informací uvést příklad, proč k tomu mohlo dojít. Banka vyhodnocuje informace z black listu neustále, a pokud se mezi schválením (nebo i podpisem smlouvy) a načerpáním úvěru objeví nějaká negativní informace (např. exekuce na účtu, informace o posplatnosti nějakého jiného závazku,...), může čerpání odmítnout. Na to má banka právo a nemusí vám důvod zamítnutí nebo odmítnutí ani sdělit.

3. Co máte dělat dál ? Měl byste dále pokračovat v jednání s bankou, která vám čerpání úvěru zamítla. Doporučuji si zkontrolovat plnění vašich závazků i vůči ostatním bankám, zkontrolovat včasnost úhrady poplatků, a tak podobně. Zjistíte-li, že máte vše v pořádku, pokusil bych se u zástupce banky, který vám úvěr tak horlivě sliboval, zjistit konkrétní důvod, proč jste se dostal na black list a proč banka nakonec úvěr zamítla. Pokud byl dosavadní vztah korektní a bezproblémový, měl by to pro vás pracovník udělat a informaci vám dát. Pokud se vám podaří důvod zamítnutí věrohodně vysvětlit, je možné, že se rohodnutí banky ještě změní.

Doporučení na kontrolu a hlídání termínu splatnosti závazků, poplatků, splátek a úroků platí i do budoucna. Každá banka předpokládá, že plní-li žadatel závazky vůči třetím osobám nebo jiným bankám, bude plnit závazky a platit včas i jí. Naopak pokud zjistí, že to tzv. "někde vázne" už před poskytnutím úvěru, nepředpokládá, že zrovna jí se bude platit lépe.

10. 2. 2010 6:03

Položte svojí vlastní otázku. Finanční produkty je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma běžné účty, finanční produkty, havarijní pojištění, hypotéky, kreditní karty, platební karty, pojištění, povinné ručení, spotřebitelské úvěry, životní pojištění

S životním pojištěním to jde z kopce. Čím to je?

8. 9. 2005 | Simona Ely Plischke | 27 komentářů

S životním pojištěním to jde  z kopce. Čím to je?

Ještě v roce 2003 bylo možné napsat, že o tom, kam náš pojišťovací trh míří, není pochyb. Objem předepsaného pojistného na životní pojištění nerostl o procenta či desítky procent, ale o své násobky. Výsledky loňského roku ovšem růstovou křivku zaoblily a čísla za letošní pololetí ji vytyčily sestupný směr. Jaká veřejná tajemství jsou příčinou?

Banky před konkurencí nechráníme, říká Prouza

8. 9. 2005 | Jiří Šedivý | 8 komentářů

Banky před konkurencí nechráníme, říká Prouza

Ve druhém díle vašeho rozhovoru s Tomášem Prouzou se mimo jiné dozvíte, proč si nemyslí, že by ministerstvo zvyšovalo regulaci bankovního trhu. Dozvíte se, jak se dívá na současné úrokové sazby a že považuje konkurenci EU pro náš trh za neomezenou.

Servis 24 České spořitelny má bezpečnostní chybu

6. 9. 2005 | Jiří Šedivý | 43 komentářů

Servis 24 České spořitelny má bezpečnostní chybu

Česká spořitelna před časem zavedla nový bezpečnostní prvek. Zjistili jsme, že kvůli chybě v aplikaci je prakticky bezcenný. Ohroženy jsou i další funkce služby Servis 24. Spořitelna ovšem uklidňuje, že projekt je zatím v testovací fázi a nemůže nikoho poškodit.

Co když banka zamítne reklamaci výpisu?

5. 9. 2005 | Dana Chytilová | 5 komentářů

Co když banka zamítne reklamaci výpisu?

Našli jste chybu na výpisu z účtu? Reklamujte danou transakci. Ale co když banka vaši námitku neuzná? Kromě času stráveného dokazováním vás reklamace může stát i pár stovek korun. Nevzdávejte to ale hned v "prvním kole", zkusit totiž můžete ještě kolo druhé, ombudsmana banky či finančního arbitra.

Bankovní účet bez poplatků? Existuje!

1. 9. 2005 | Karel Doležal | 58 komentářů

Bankovní účet bez poplatků? Existuje!

I českým finančním trhem lze proplouvat bez vydané koruny za správu peněz. Není to zrovna nejjednodušší, ale je to rozhodně možné. Chcete spravovat bankovní konto, platit kartou a vybírat hotovost zcela zdarma?

Konec prázdnin, konec svobody bank?

31. 8. 2005 | Dana Chytilová | 10 komentářů

Konec prázdnin, konec svobody bank?

Okurkovou sezónu chce ministerstvo financí zakončit asi hodně zostra. Že by se letos urodilo v ministerské zahradě více chilli papriček než okurek? Tak by to alespoň mohly cítit bankovní domy, kterým ministr Sobotka poslal 88 "otázek". Co jeho materiál vlastně znamená?

(Ne)výhodné převody studentských kont

25. 8. 2005 | Dana Chytilová | 3 komentáře

 (Ne)výhodné převody studentských kont

Necháváte za sebe rozhodovat banku? Nemusí to být výhodné. Ukážeme si to na příkladu převodu studentského konta na běžný účet. Pokud si změnu nepromyslíte, budete zbytečně platit víc.

Nemovitosti: prostor pro růst cen i do budoucna? II.

22. 8. 2005 | Petr Vykoukal | 9 komentářů

Nemovitosti: prostor pro růst cen i do budoucna? II.

Tržní ceny nemovitostí se odpoutávají od tržních nájmů ekvivalentních bytů, neboli pronajímání nemovitostí přináší malý výnos. Bude tento nepřirozený stav znamenat likvidaci trhu s nájemním bydlením? Přečtěte si dokončení pátečního článku.

Potřebuji životní pojištění? Je to produkt pro mě?

18. 8. 2005 | Simona Ely Plischke | 40 komentářů

Potřebuji životní pojištění? Je to produkt pro mě?

Co se vám vybaví pod pojmem životní pojištění? Výhodné spoření, daňové úlevy, šetření si na důchod? Pak jste obětí reklamní masáže a uzavřeli jste smlouvu pravděpodobně na "radu" prodejce pojištění. V jakých případech potřebujete životní pojistku a kdy spíše vyhazujete peníze komínem? Rozhodujte se na základě svých potřeb, ne potřeb zprostředkovatelů.

Nekývněte v září na první banku

18. 8. 2005 | Dana Chytilová | 8 komentářů

Nekývněte v září na první banku

Nechcete začít další školní rok bez běžného účtu? Dostanete příležitost k jeho založení. Pracovníci bank v září totiž navštěvují školy a lákají nové studenty právě na tu jejich banku. Nevrhněte se na první nabídku.

Poslední záchrana pojišťovny? Vlastní kapitál

17. 8. 2005 | Josef Lukášek | 6 komentářů

Poslední záchrana pojišťovny? Vlastní kapitál

Pokud pojišťovně selžou obvyklé zdroje, jako je zaplacené pojistné, rezerva, zajištění či výnosy, musí mít poslední záchrannou brzdu před bankrotem. Tou je základní kapitál vložený akcionářem. V jaké výši a jak se tvoří? Je jeho objem požadovaný zákonem dostatečný? Na české pojišťovny čeká tzv. Solvency II., co to je?

Ministerská lupa nad čtenářskou bankovní reformou

16. 8. 2005 | redakce Peníze.CZ | 28 komentářů

Ministerská lupa nad čtenářskou bankovní reformou

Návrh Ministerstva financí na změnu podmínek v bankovním sektoru nezůstal námi ani našimi čtenáři nepovšimnut. Vašich názorů a připomínek na to, co vás pálí a jak byste to řešili, se nám sešlo opravdu hodně. Předložili jsme je Ministerstvu financí. Náměstek ministra Tomáš Prouza připojil k vašim návrhům své komentáře.

Případ Helvag: OVB se nechová jako seriózní firma

15. 8. 2005 | Martin Zika | 207 komentářů

Případ Helvag: OVB se nechová jako seriózní firma

Krach "bezrizikové švýcarské investice", ve které lidé přišli o stovky miliónů korun, vytáhl na světlo staronový problém. Mají zodpovědnost pouze ti, kteří do produktu investovali, protože se rozhodovali na základě svobodné vůle? Anebo by k větší zodpovědnosti měla být hnána firma, která produkty vybírá a určitým způsobem školí své zprostředkovatele?

Události uplynulého měsíce: červenec

5. 8. 2005 | redakce Peníze.CZ

Události uplynulého měsíce: červenec

Uteklo vám v červenci něco z našeho denního zpravodajství? Víte, co se událo v oblasti bankovnictví, daní, bydlení, investování a dalších? Jste si jisti, že jste nepropásli některou z povinností vůči státu? Nahlédněte do výběru červencových událostí.

Zrušení účtu zdarma? Ne tak docela

4. 8. 2005 | Dana Chytilová | 16 komentářů

Zrušení účtu zdarma? Ne tak docela

Rušení poplatku za zrušení účtu patří nyní mezi nejviditelnější nástroje, kterým na sebe banky upozorňují. Jde jen o líbivé gesto konkurenčního boje? Opravdu při vystoupení z dané banky nezaplatíte nic? Nebudete zkasírováni na jiných poplatcích? Jak kde.

Stránka 163/214

Partner sekce

Raiffeisenbank, a.s.

Raiffeisenbank, a.s.

Raiffeisenbank a.s. poskytuje od roku 1993 v České republice široké spektrum bankovních služeb soukromé i podnikové klientele. Banka se primárně zaměřuje na movitější a náročnější klientelu, která má zájem o vysokou kvalitu služeb, aktivní správu svých financí a profesionální poradenství. Klienty obsluhuje v síti více než 120 poboček a klientských center, poskytuje rovněž služby specializovaných hypotečních center, osobních, firemních a podnikatelských poradců. Podle celkových aktiv je Raiffeisenbank pátou největší bankou na českém trhu, která dává práci téměř třem tisícovkám zaměstnanců. Majoritním akcionářem banky je rakouská finanční instituce Raiffeisen Bank International AG (RBI). RBI zajišťuje služby firemním a investičním klientům v Rakousku a dále obsluhuje klienty v řadě zemí střední a východní Evropy. Od roku 2005 jsou akcie skupiny kótovány na vídeňské burze.

Za poradnu odpovídají:

Ondřej Raba

Jana Budařová

Lenka Krčálová

Petra Kopecká

Alena Čermáková

Marcela Fabulová

Tereza Hladišová

Markéta Petrusová

http://www.rb.cz

Aktuální články

Konec dvojí kvality? Porovnali jsme, jak se změnily kritizované potraviny

Konec dvojí kvality? Porovnali jsme, jak se změnily kritizované potraviny

Dvojí kvalita potravin v různých státech je už vyřešená věc, prohlásil koncem loňského...více

Česká pošta a ČSOB chtějí prodloužit partnerství o další dva roky

Česká pošta a ČSOB chtějí prodloužit partnerství o další dva roky

Státní podnik Česká pošta plánuje sjednotit harmonogram poštovní licence s poskytováním...více

Výpovědi budou rychlejší. Změny v zákoníku práce podrobně

Výpovědi budou rychlejší. Změny v zákoníku práce podrobně

Snadnější výpovědi, delší zkušební doba. To jsou hlavní změny, které má přinést novela...více

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services