náhlé zamítnutí schváleného úvěru

4.9.2009 jsem navštívil banku se žádostí o poskytnutí úvěru ve výši 3.000.000,-Kč. Bankéř mi řekl, co vše mám doložit (daňové přiznání 4roky nazpět, výpis z restříku trestů, vyplněné tabulky jednoduchého účetnictví, rozpad tržeb, cizí zdroje, ŽL a bezdlužnost FÚ a Žádost o poskytnutí podnikatelského úvěru). Vše jsem dokládal cca 14dní.Cca po dalších 7mi dnech mi bankéř sdělil, že si mě prověřil v bankovním registru a že jsem solventní klient, kterému na základě DP, resp. tržeb může nabídnout 3,4mil.Kč. Ale je třeba mít zástavu. Zajistil jsem odhady, předal je 17.11.2009 bankéři a 30.11.2009 mi posílá Email, ale iosobně sděluje, že mám schválený úvěrve výši 2.925.000,-Kč. K čerpání je třeba doložit aktualizovaný výpis bezdlužnosti FŮ, OSSZ a VZP. 22.12.2009 volám bankéři, že po novém roce donesu bezdlužnost. 5.1.2010 se Emailem domlouváme, zda je vše dle domluvy, zda tedy když doložím bezdlužnost, sepisujeme smlouvy a čerpáme. Ano, 11.1.2010 když doložím bezdlužnost, na 13.1.2010 podepisujeme se zástavami a 14.1.2010 čerpáme! 11.1.2010 jsem na OSSZ a VZP doplatil ještě stávající dluh. ten den jsem bezdlužnost doložil bankéři. Osobně mi potvrzuje,že se mám 13.1.2010 stavit podepsat smlouvy a 14.1.2010 že dává příkaž k převodu peněz na můj účet. 12.1.2009 mivolá a pak posílá Email, že je úvěr zamítnutý, že prý jsem se 11.1.2010 dostal na Blacklist. Do dnešního dne mi nikdo z banky neřekl, co je Blacklist... K uvedenému ještě chci uvést, že jak jsem dostal 30.11.2009 zprávu, že mám schválený úvěr2.925.000,-Kč disponoval jsem s penězma z tržeb s vědomím čerpání, netvořil reservy, jako vždy, objednával služby a zboží, domlouval si další kontrakty. Dnes nemám nic. Žádné úspory a žádné čerpání, k tomu nezaplacené faktury objednaného zboží a služeb. Nemám ani peníze na splátky svých úvěrů za nemalé peníze, neboť jsem nepochyboval o čerpání a netvořil reservy. Děkuji za odpověď, co teď mám dělat. Již nyní mám poškozené jméno jak v bankovním, tak nebankovním sektoru i v obchodním styku... L.K.

Otázku poslal/a:  , 4. 2. 2010 11:31

Na otázku odpovídá:

Raiffeisenbank, a.s., Ondřej Raba

Přeji hezký den, na vámi popisovaný problém se pokusím reagovat pomocí dílčích odpovědí na vaše dotazy.
1. Co je to black list? V doslovném překladu se jedná o černou listinu. V praktickém významu je to systém na identifikaci žadatelů, kterým banka nechce, resp. nemůže poskytnout úvěr nebo jiný produkt s kreditním rizikem, a to z toho důvodu, že žadatel nesplňuje určitá kritéria, která si banka stanovila za účelem omezování kreditního rizika. Systém využívá souhrn interních informací o platební morálce při úhradě závazků za bankou (poplatky, splátky stávajících úvěrů, exekuce na účtu) i externích informací z veřejně přístupných registrů, jako je insolvenční rejstřík, nebo bankovních registrů typu BRKI, CRÚ, SOLUS a pod. Pokud banka při sledování informací zjistí určitou negativní informaci (např. posplatnost závazku za jinou bankou, exekuci na účtu), je to pro ni signál indikující zvýšení kreditního rizika, který jí znemožňuje úvěr poskytnout, protože by tím ohrozila jeho návratnost.

2. Jak došlo k tomu, že banka zastavila čerpání? Konkrétní důvod samozřejmě znát nemohu, nicméně pokusím se na základě vámi popsaných informací uvést příklad, proč k tomu mohlo dojít. Banka vyhodnocuje informace z black listu neustále, a pokud se mezi schválením (nebo i podpisem smlouvy) a načerpáním úvěru objeví nějaká negativní informace (např. exekuce na účtu, informace o posplatnosti nějakého jiného závazku,...), může čerpání odmítnout. Na to má banka právo a nemusí vám důvod zamítnutí nebo odmítnutí ani sdělit.

3. Co máte dělat dál ? Měl byste dále pokračovat v jednání s bankou, která vám čerpání úvěru zamítla. Doporučuji si zkontrolovat plnění vašich závazků i vůči ostatním bankám, zkontrolovat včasnost úhrady poplatků, a tak podobně. Zjistíte-li, že máte vše v pořádku, pokusil bych se u zástupce banky, který vám úvěr tak horlivě sliboval, zjistit konkrétní důvod, proč jste se dostal na black list a proč banka nakonec úvěr zamítla. Pokud byl dosavadní vztah korektní a bezproblémový, měl by to pro vás pracovník udělat a informaci vám dát. Pokud se vám podaří důvod zamítnutí věrohodně vysvětlit, je možné, že se rohodnutí banky ještě změní.

Doporučení na kontrolu a hlídání termínu splatnosti závazků, poplatků, splátek a úroků platí i do budoucna. Každá banka předpokládá, že plní-li žadatel závazky vůči třetím osobám nebo jiným bankám, bude plnit závazky a platit včas i jí. Naopak pokud zjistí, že to tzv. "někde vázne" už před poskytnutím úvěru, nepředpokládá, že zrovna jí se bude platit lépe.

10. 2. 2010 6:03

Položte svojí vlastní otázku. Finanční produkty je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma běžné účty, finanční produkty, havarijní pojištění, hypotéky, kreditní karty, platební karty, pojištění, povinné ručení, spotřebitelské úvěry, životní pojištění

Nebylo tak špatně

2. 1. 2001 | Tomáš Prouza | 24 komentářů

Nebylo tak špatně

Po fenomenálním růstu v roce 1999 nebyl rok minulý českým podílovým fondům příliš příznivý. Pokles majetku pod správou pokračoval i v posledním týdnu druhého tisíciletí, ale nakonec nebylo až tak špatně.

Českým bankéřům raději netelefonujte, mohli byste je obtěžovat

21. 12. 2000 | Petr Vykoukal | 23 komentářů

Českým bankéřům raději netelefonujte, mohli byste je obtěžovat

Chcete si někdy ušetřit cestu do banky a potřebné informace získat po telefonu? Pokud jste klientem "české" banky, často si ušetříte pouze cestu, ale ne nervy. Solidních informací a zacházení se zatím dostává spíše klientům "zahraničních" bank.

Peníze jí nesvěřím

20. 12. 2000 | Jan Kurka | 21 komentářů

Peníze jí nesvěřím

Rovnice jeden účet se rovná jedna osoba už dávno neplatí. S jedním účtem totiž může disponovat více osob. Pokud chcete, můžete tedy manželce nebo manželovi dovolit, aby utrácel vaše peníze.

Nemáte na to? Přijďte, rádi vás obsloužíme!

19. 12. 2000 | Lukáš Půda | 9 komentářů

Nemáte na to? Přijďte, rádi vás obsloužíme!

Zákazníci nakupující na úvěr nejsou nijak diskriminováni a většinou dostanou od pracovníků prodejny dostatek informací jak o výrobku, tak i o možnostech splácení. Je to pro ně totiž klient jako každý jiný - zvyšuje jim tržbu. Protože však informace podávají právě pracovníci prodejen a ne zaměstnanci splátkových společností, často se úroveň poskytnutých informací výrazně liší.

Penzijní připojištění: šampaňské v důchodu?

13. 12. 2000 | Tomáš Prouza | 40 komentářů

Penzijní připojištění: šampaňské v důchodu?

Není pochyb o tom, že za dvacet či třicet let nebude státem vyplácený důchod stačit na víc než zaplacení nájmu, inkasa a chleba s vodou. Pokud chcete jiný životní styl, je potřeba začít spořit. Čím dříve, tím lépe.

Obchodní zástupce pod stromečkem

12. 12. 2000 | Petr Vykoukal | 21 komentářů

Obchodní zástupce pod stromečkem

Mnoho z nás řeší svou nerozhodnost nad vhodnými vánočními dárky obálkou s penězi nebo dárkovými kupóny velkých supermarketů či obchodních domů. Elegantnější možností však může být darování finančního produktu, který může navíc přinášet výnosy. Na obdarovaném pak záleží, jestli si je v očekávání budoucích zisků ponechá nebo jej okamžitě přemění na peníze.

Žlutá, červená nebo kreditní?

6. 12. 2000 | Filip Holba | 17 komentářů

Žlutá, červená nebo kreditní?

Fotbalovému týmu počet udělených žlutých či červených karet moc kreditu nepřidá. Jinak tomu může být v případě karet kreditních, které se u nás začínají rozdávat. Nejen fotbalistům, ale také vám, a někdy i ostatním členům rodiny ji za různých podmínek a s různými výhodami nabízí již sedm hráčů na zánovním kreditním hřišti.

Za pět minut dvanáct

30. 11. 2000 | Lukáš Půda | 14 komentářů

Za pět minut dvanáct

Je posledního listopadu, zanedlouho se dočkáme vánočních svátků, nastává čas kupování dárků blízkým a přátelům. Při rozhodování o tom, co koupit, hraje významnou roli stav peněženky. Pro ty, kteří mají hlouběji do kapsy, je právě nejvyšší čas, aby řešili financování nákupu. Vyřízení spotřebitelského úvěru totiž leckde trvá až dva týdny.

Rozbil mi čelní sklo a ujel

29. 11. 2000 | Jindřich Hlaváč | 30 komentářů

Rozbil mi čelní sklo a ujel

Známý problém – auto přede mnou odmrštilo kamínek, který mi zničil přední sklo. Dříve se to řešilo jednoduše, kamarád se "přiznal" jako viník a pojišťovna sklo zaplatila. Teď již to tak jednoduché není.

Z premianta poškolákem

29. 11. 2000 | Tomáš Prouza | 39 komentářů

Z premianta poškolákem

O tom, že se z hvězdy postkomunistické střední Evropy v posledních letech stal spíše zaostalý poškolák, se mluví už dlouho. Opakovaně to potvrdila Evropská komise a podobně mluví i dnes zveřejněná zpráva Světové banky o transformaci českých bank a podniků.

Změnily ho americké farmy

27. 10. 2000 | Tomáš Skřivánek | 7 komentářů

Změnily ho americké farmy

Žil by zřejmě v nějakém malém městě nebo na vesnici na rodné Českomoravské vrchovině. O kariéře ve světě financí by asi neuvažoval. Před deseti lety ale jako student odjel do USA a v jeho profesních zájmech nastal zlom. Ve světě financí se Ivan Klusáček (33) pohybuje již osmým rokem.

Vyplatí se mobil zadarmo?

26. 10. 2000 | Petr Vykoukal | 45 komentářů

Vyplatí se mobil zadarmo?

Bankování na mobilních telefonech se zatím nesetkalo s přílišným zájmem klientů. Do usedlých vod GSM Bankingu však vplul v polovině října nový žralok - GE Capital. Chce klienty k této službě přitáhnout mobilem zadarmo. Rozhodli jsme se tedy vyzkoušet, jak takové zadarmo vypadá v praxi.

Babičky, nespořte vnoučatům

24. 10. 2000 | Petr Vykoukal | 37 komentářů

Babičky, nespořte vnoučatům

Ještě před několika lety přišli prarodiče čerstvého vnoučka do spořitelny a založili pro něj vkladní knížku. Dnes už to díky zákonu proti praní špinavých peněz není tak snadné. Pokud i přesto chcete spořit svým vnoučatům, neteřím, synovcům a dalším malým příbuzným, stále zde ještě nějaké možnosti jsou. Jejich využití je však vhodné si dobře promyslet.

Stránka 213/214

Partner sekce

Raiffeisenbank, a.s.

Raiffeisenbank, a.s.

Raiffeisenbank a.s. poskytuje od roku 1993 v České republice široké spektrum bankovních služeb soukromé i podnikové klientele. Banka se primárně zaměřuje na movitější a náročnější klientelu, která má zájem o vysokou kvalitu služeb, aktivní správu svých financí a profesionální poradenství. Klienty obsluhuje v síti více než 120 poboček a klientských center, poskytuje rovněž služby specializovaných hypotečních center, osobních, firemních a podnikatelských poradců. Podle celkových aktiv je Raiffeisenbank pátou největší bankou na českém trhu, která dává práci téměř třem tisícovkám zaměstnanců. Majoritním akcionářem banky je rakouská finanční instituce Raiffeisen Bank International AG (RBI). RBI zajišťuje služby firemním a investičním klientům v Rakousku a dále obsluhuje klienty v řadě zemí střední a východní Evropy. Od roku 2005 jsou akcie skupiny kótovány na vídeňské burze.

Za poradnu odpovídají:

Ondřej Raba

Jana Budařová

Lenka Krčálová

Petra Kopecká

Alena Čermáková

Marcela Fabulová

Tereza Hladišová

Markéta Petrusová

http://www.rb.cz

Aktuální články

Úroky na spoření dál klesají. Jak si ještě udržet vyšší?

Úroky na spoření dál klesají. Jak si ještě udržet vyšší?

Kde teď dostanete vyšší úrok na spořicím účtu a za jakých podmínek? Nezkusíte radši termínovaný...více

Zkontrolujte si smlouvu a neplaťte za energie víc, než je třeba, radí odborník

Zkontrolujte si smlouvu a neplaťte za energie víc, než je třeba, radí odborník

Dodavatelé energií ukončují nejlevnější ceníky a nahrazují je dražšími. Také na burze...více

Bitcoin předstihne zlato, věří Trump. Těžba je nejnáročnější v historii. Týden v kryptu

Bitcoin předstihne zlato, věří Trump. Těžba je nejnáročnější v historii. Týden v kryptu

Američtí politici se předhánějí ohledně bitcoinů ve strategických rezervách. Náročnost...více

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services