náhlé zamítnutí schváleného úvěru

4.9.2009 jsem navštívil banku se žádostí o poskytnutí úvěru ve výši 3.000.000,-Kč. Bankéř mi řekl, co vše mám doložit (daňové přiznání 4roky nazpět, výpis z restříku trestů, vyplněné tabulky jednoduchého účetnictví, rozpad tržeb, cizí zdroje, ŽL a bezdlužnost FÚ a Žádost o poskytnutí podnikatelského úvěru). Vše jsem dokládal cca 14dní.Cca po dalších 7mi dnech mi bankéř sdělil, že si mě prověřil v bankovním registru a že jsem solventní klient, kterému na základě DP, resp. tržeb může nabídnout 3,4mil.Kč. Ale je třeba mít zástavu. Zajistil jsem odhady, předal je 17.11.2009 bankéři a 30.11.2009 mi posílá Email, ale iosobně sděluje, že mám schválený úvěrve výši 2.925.000,-Kč. K čerpání je třeba doložit aktualizovaný výpis bezdlužnosti FŮ, OSSZ a VZP. 22.12.2009 volám bankéři, že po novém roce donesu bezdlužnost. 5.1.2010 se Emailem domlouváme, zda je vše dle domluvy, zda tedy když doložím bezdlužnost, sepisujeme smlouvy a čerpáme. Ano, 11.1.2010 když doložím bezdlužnost, na 13.1.2010 podepisujeme se zástavami a 14.1.2010 čerpáme! 11.1.2010 jsem na OSSZ a VZP doplatil ještě stávající dluh. ten den jsem bezdlužnost doložil bankéři. Osobně mi potvrzuje,že se mám 13.1.2010 stavit podepsat smlouvy a 14.1.2010 že dává příkaž k převodu peněz na můj účet. 12.1.2009 mivolá a pak posílá Email, že je úvěr zamítnutý, že prý jsem se 11.1.2010 dostal na Blacklist. Do dnešního dne mi nikdo z banky neřekl, co je Blacklist... K uvedenému ještě chci uvést, že jak jsem dostal 30.11.2009 zprávu, že mám schválený úvěr2.925.000,-Kč disponoval jsem s penězma z tržeb s vědomím čerpání, netvořil reservy, jako vždy, objednával služby a zboží, domlouval si další kontrakty. Dnes nemám nic. Žádné úspory a žádné čerpání, k tomu nezaplacené faktury objednaného zboží a služeb. Nemám ani peníze na splátky svých úvěrů za nemalé peníze, neboť jsem nepochyboval o čerpání a netvořil reservy. Děkuji za odpověď, co teď mám dělat. Již nyní mám poškozené jméno jak v bankovním, tak nebankovním sektoru i v obchodním styku... L.K.

Otázku poslal/a:  , 4. 2. 2010 11:31

Na otázku odpovídá:

Raiffeisenbank, a.s., Ondřej Raba

Přeji hezký den, na vámi popisovaný problém se pokusím reagovat pomocí dílčích odpovědí na vaše dotazy.
1. Co je to black list? V doslovném překladu se jedná o černou listinu. V praktickém významu je to systém na identifikaci žadatelů, kterým banka nechce, resp. nemůže poskytnout úvěr nebo jiný produkt s kreditním rizikem, a to z toho důvodu, že žadatel nesplňuje určitá kritéria, která si banka stanovila za účelem omezování kreditního rizika. Systém využívá souhrn interních informací o platební morálce při úhradě závazků za bankou (poplatky, splátky stávajících úvěrů, exekuce na účtu) i externích informací z veřejně přístupných registrů, jako je insolvenční rejstřík, nebo bankovních registrů typu BRKI, CRÚ, SOLUS a pod. Pokud banka při sledování informací zjistí určitou negativní informaci (např. posplatnost závazku za jinou bankou, exekuci na účtu), je to pro ni signál indikující zvýšení kreditního rizika, který jí znemožňuje úvěr poskytnout, protože by tím ohrozila jeho návratnost.

2. Jak došlo k tomu, že banka zastavila čerpání? Konkrétní důvod samozřejmě znát nemohu, nicméně pokusím se na základě vámi popsaných informací uvést příklad, proč k tomu mohlo dojít. Banka vyhodnocuje informace z black listu neustále, a pokud se mezi schválením (nebo i podpisem smlouvy) a načerpáním úvěru objeví nějaká negativní informace (např. exekuce na účtu, informace o posplatnosti nějakého jiného závazku,...), může čerpání odmítnout. Na to má banka právo a nemusí vám důvod zamítnutí nebo odmítnutí ani sdělit.

3. Co máte dělat dál ? Měl byste dále pokračovat v jednání s bankou, která vám čerpání úvěru zamítla. Doporučuji si zkontrolovat plnění vašich závazků i vůči ostatním bankám, zkontrolovat včasnost úhrady poplatků, a tak podobně. Zjistíte-li, že máte vše v pořádku, pokusil bych se u zástupce banky, který vám úvěr tak horlivě sliboval, zjistit konkrétní důvod, proč jste se dostal na black list a proč banka nakonec úvěr zamítla. Pokud byl dosavadní vztah korektní a bezproblémový, měl by to pro vás pracovník udělat a informaci vám dát. Pokud se vám podaří důvod zamítnutí věrohodně vysvětlit, je možné, že se rohodnutí banky ještě změní.

Doporučení na kontrolu a hlídání termínu splatnosti závazků, poplatků, splátek a úroků platí i do budoucna. Každá banka předpokládá, že plní-li žadatel závazky vůči třetím osobám nebo jiným bankám, bude plnit závazky a platit včas i jí. Naopak pokud zjistí, že to tzv. "někde vázne" už před poskytnutím úvěru, nepředpokládá, že zrovna jí se bude platit lépe.

10. 2. 2010 6:03

Položte svojí vlastní otázku. Finanční produkty je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma běžné účty, finanční produkty, havarijní pojištění, hypotéky, kreditní karty, platební karty, pojištění, povinné ručení, spotřebitelské úvěry, životní pojištění

Nejlepší hypotéku teď nabízí UniCredit, ukazuje žebříček

19. 8. 2019 | Petr Kučera

Nejlepší hypotéku teď nabízí UniCredit, ukazuje žebříček

Novou jedničkou v žebříčku hypotečních úvěrů se v srpnu stala UniCredit Bank. Vyplývá to z pravidelného hodnocení webu Finparáda, za nímž stojí analytická společnost Scott & Rose.

Pět nových úlev pro dlužníky. Projděte si chystané změny

19. 8. 2019 | Petr Kučera | 11 komentářů

Pět nových úlev pro dlužníky. Projděte si chystané změny

Možnost oddlužení se od června otevřela pro víc lidí, současně stoupla i nezabavitelná částka. Rok nadějných novinek pro lidi v dluhové pasti tím ale nekončí. Vybrali jsme pět dalších změn, které už jsou na cestě.

Češi stále nevědí, které finanční produkty jsou pojištěné

17. 8. 2019 | Ondřej Tůma | 1 komentářů

Češi stále nevědí, které finanční produkty jsou pojištěné

„Lidé považují za automaticky pojištěné všechny finanční produkty, které si sjednají na pobočce v bance, ale to je velký omyl,“ varuje šéfka Garančního systému finančního trhu Renáta Kadlecová.

Asistenční službu si přivoláte digitálně. Uvidíte, jak se k vám blíží

16. 8. 2019 | Petr Kučera

Asistenční službu si přivoláte digitálně. Uvidíte, jak se k vám blíží

Klienti České pojišťovny si nově můžou objednat asistenční službu k autu i bez telefonního hovoru. Přivolat si na pomoc lze teď také prostřednictvím digitálního rozhraní. Řidiči navíc uvidí přesnou polohu asistenčního vozu a v reálném čase tak můžou sledovat, jak se blíží k místu nehody či poruchy.

Přes Fincentrum na bankovní účty. Využije licenci německé firmy

16. 8. 2019 | Petr Kučera

Přes Fincentrum na bankovní účty. Využije licenci německé firmy

Klienti poradenské skupiny Fincentrum a Swiss Life Select získají přes klientský portál přístup na své běžné bankovní účty. V první fázi uvidí účty České spořitelny, Air Bank a ČSOB, postupně se přidají i zbývající banky.

ČSOB zlevní europlatby, zdraží telefonní bankovnictví. Přidá platby mobilem a investice

16. 8. 2019 | Petr Kučera | 16 komentářů

ČSOB zlevní europlatby, zdraží telefonní bankovnictví. Přidá platby mobilem a investice

Podzim přinese vedle změn v ceníku také nové služby: Google, Apple a Garmin Pay nebo třeba možnost začít s investicemi bez návštěvy pobočky.

Byty, domy i pozemky zdražily o dalších 8 %. Růst cen ale zpomaluje

15. 8. 2019 | Petr Kučera

Byty, domy i pozemky zdražily o dalších 8 %. Růst cen ale zpomaluje

Tržní cena bytů v Česku byla v letošním druhém čtvrtletí průměrně o 8,2 procenta vyšší než před rokem. Od začátku roku 2010 zdražily byty už skoro o 45 procent. 

Otázky pro nové odborné zkoušky k pojištění už jsou známé

14. 8. 2019 | Petr Kučera

Otázky pro nové odborné zkoušky k pojištění už jsou známé

Česká národní banka zveřejnila na svých internetových stránkách podklady pro odborné zkoušky podle zákona o distribuci pojištění a zajištění. Zkoušková sada obsahuje 1500 otázek a 100 případových studií.

Až 70 % Čechů při ztrátě příjmů nevydrží přes tři měsíce

12. 8. 2019 | Petr Kučera | 3 komentáře

Až 70 % Čechů při ztrátě příjmů nevydrží přes tři měsíce

Víc než dvě třetiny obyvatel Česka nepokryjí při výpadku pravidelného příjmu své výdaje a závazky déle než tři měsíce. Ukázal to průzkum BNP Paribas Cardif Pojišťovny.

Jsme levnější než banky, přitom neriskujeme víc, chlubí se Zonky

12. 8. 2019 | Petr Kučera

Jsme levnější než banky, přitom neriskujeme víc, chlubí se Zonky

Zatímco banky nabízejí spotřebitelské úvěry za průměrný úrok 8,37 procenta ročně, přes službu Zonky si lze půjčit v průměru za 7,16 procenta. Firma se tím pochlubila v dnešní zprávě, která zdůrazňuje výhody takzvané sdílené ekonomiky, P2P platforem a automatizace.

Apple přichází s vlastní platební kartou, láká na slevy

7. 8. 2019 | Petr Kučera

Apple přichází s vlastní platební kartou, láká na slevy

Společnost Apple začíná nabízet kreditní kartu pro uživatele telefonů iPhone – zatím jde o zájemce, kteří se přihlásili už dřív. Spolupracuje při tom s americkou bankou Goldman Sachs.

Mobil a hodinky místo plastové karty. Zájem prudce roste

6. 8. 2019 | Petr Kučera | 4 komentáře

Mobil a hodinky místo plastové karty. Zájem prudce roste

Některou z mobilních platebních služeb – Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay nebo Fitbit Pay – využívá už přes 100 tisíc klientů Komerční banky. Ve svých zařízeních (mobilech, hodinkách či iPadech) aktivovali víc než 115 tisíc karet.

Půjčku od ČSOB získají online i neklienti. Do tří měsíců bez úroků

6. 8. 2019 | Petr Kučera | 2 komentáře

Půjčku od ČSOB získají online i neklienti. Do tří měsíců bez úroků

Spotřebitelský úvěr od ČSOB nazvaný Půčka na cokoliv si nově můžou sjednat online i lidé, kteří nejsou klienti této banky. „Vše včetně podpisu smlouvy a načerpání peněz lze provést plně online a stihnout do pár minut,“ říká Michaela Lhotková, výkonná ředitelka ČSOB pro platební řešení, spotřebitelské financování, otevřené bankopojištění a inovace.

Zaplaťte pětkrát kartou a dostanete stovku měsíčně, láká Creditas

5. 8. 2019 | Petr Kučera | 1 komentářů

Zaplaťte pětkrát kartou a dostanete stovku měsíčně, láká Creditas

Banka Creditas chce podpořit placení debetní kartou vydanou k jejímu běžnému účtu. Když se zaregistrujete do akce 6x100, můžete získat až 600 korun během půl roku. Konkrétně stovku za každý měsíc, v němž aspoň pětkrát zaplatíte kartou – a to jakoukoliv částku.

Změny v placení na internetu: SMS už nestačí

5. 8. 2019 | Petr Kučera | 35 komentářů

Změny v placení na internetu: SMS už nestačí

Online platby kartou mají být od poloviny září ještě bezpečnější a jednodušší. Kdo ale nemá mobilní aplikaci nebo chytrý telefon, bude to mít složitější než doteď.

Stránka 71/213

Partner sekce

Raiffeisenbank, a.s.

Raiffeisenbank, a.s.

Raiffeisenbank a.s. poskytuje od roku 1993 v České republice široké spektrum bankovních služeb soukromé i podnikové klientele. Banka se primárně zaměřuje na movitější a náročnější klientelu, která má zájem o vysokou kvalitu služeb, aktivní správu svých financí a profesionální poradenství. Klienty obsluhuje v síti více než 120 poboček a klientských center, poskytuje rovněž služby specializovaných hypotečních center, osobních, firemních a podnikatelských poradců. Podle celkových aktiv je Raiffeisenbank pátou největší bankou na českém trhu, která dává práci téměř třem tisícovkám zaměstnanců. Majoritním akcionářem banky je rakouská finanční instituce Raiffeisen Bank International AG (RBI). RBI zajišťuje služby firemním a investičním klientům v Rakousku a dále obsluhuje klienty v řadě zemí střední a východní Evropy. Od roku 2005 jsou akcie skupiny kótovány na vídeňské burze.

Za poradnu odpovídají:

Ondřej Raba

Jana Budařová

Lenka Krčálová

Petra Kopecká

Alena Čermáková

Marcela Fabulová

Tereza Hladišová

Markéta Petrusová

http://www.rb.cz

Aktuální články

Novinka od Revolutu má zabránit přístupu zloděje k telefonu

Novinka od Revolutu má zabránit přístupu zloděje k telefonu

Aplikace Revolut zavádí novou funkci nazvanou Ochrana majetku. Díky biometrické identifikaci...více

Nebezpečné jídlo, hračky nebo powerbanka. Tohle radši vraťte, vyzývají řetězce a úřady

Nebezpečné jídlo, hračky nebo powerbanka. Tohle radši vraťte, vyzývají řetězce a úřady

Plísně, chemie nebo třeba riziko úrazu elektřinou. Úřady za poslední dva měsíce musely...více

Creditas zvýší poplatky, základní služby zůstanou zdarma

Creditas zvýší poplatky, základní služby zůstanou zdarma

Banka Creditas od začátku října zvyšuje některé dosavadní poplatky. Změny se týkají hlavně...více

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services