náhlé zamítnutí schváleného úvěru

4.9.2009 jsem navštívil banku se žádostí o poskytnutí úvěru ve výši 3.000.000,-Kč. Bankéř mi řekl, co vše mám doložit (daňové přiznání 4roky nazpět, výpis z restříku trestů, vyplněné tabulky jednoduchého účetnictví, rozpad tržeb, cizí zdroje, ŽL a bezdlužnost FÚ a Žádost o poskytnutí podnikatelského úvěru). Vše jsem dokládal cca 14dní.Cca po dalších 7mi dnech mi bankéř sdělil, že si mě prověřil v bankovním registru a že jsem solventní klient, kterému na základě DP, resp. tržeb může nabídnout 3,4mil.Kč. Ale je třeba mít zástavu. Zajistil jsem odhady, předal je 17.11.2009 bankéři a 30.11.2009 mi posílá Email, ale iosobně sděluje, že mám schválený úvěrve výši 2.925.000,-Kč. K čerpání je třeba doložit aktualizovaný výpis bezdlužnosti FŮ, OSSZ a VZP. 22.12.2009 volám bankéři, že po novém roce donesu bezdlužnost. 5.1.2010 se Emailem domlouváme, zda je vše dle domluvy, zda tedy když doložím bezdlužnost, sepisujeme smlouvy a čerpáme. Ano, 11.1.2010 když doložím bezdlužnost, na 13.1.2010 podepisujeme se zástavami a 14.1.2010 čerpáme! 11.1.2010 jsem na OSSZ a VZP doplatil ještě stávající dluh. ten den jsem bezdlužnost doložil bankéři. Osobně mi potvrzuje,že se mám 13.1.2010 stavit podepsat smlouvy a 14.1.2010 že dává příkaž k převodu peněz na můj účet. 12.1.2009 mivolá a pak posílá Email, že je úvěr zamítnutý, že prý jsem se 11.1.2010 dostal na Blacklist. Do dnešního dne mi nikdo z banky neřekl, co je Blacklist... K uvedenému ještě chci uvést, že jak jsem dostal 30.11.2009 zprávu, že mám schválený úvěr2.925.000,-Kč disponoval jsem s penězma z tržeb s vědomím čerpání, netvořil reservy, jako vždy, objednával služby a zboží, domlouval si další kontrakty. Dnes nemám nic. Žádné úspory a žádné čerpání, k tomu nezaplacené faktury objednaného zboží a služeb. Nemám ani peníze na splátky svých úvěrů za nemalé peníze, neboť jsem nepochyboval o čerpání a netvořil reservy. Děkuji za odpověď, co teď mám dělat. Již nyní mám poškozené jméno jak v bankovním, tak nebankovním sektoru i v obchodním styku... L.K.

Otázku poslal/a:  , 4. 2. 2010 11:31

Na otázku odpovídá:

Raiffeisenbank, a.s., Ondřej Raba

Přeji hezký den, na vámi popisovaný problém se pokusím reagovat pomocí dílčích odpovědí na vaše dotazy.
1. Co je to black list? V doslovném překladu se jedná o černou listinu. V praktickém významu je to systém na identifikaci žadatelů, kterým banka nechce, resp. nemůže poskytnout úvěr nebo jiný produkt s kreditním rizikem, a to z toho důvodu, že žadatel nesplňuje určitá kritéria, která si banka stanovila za účelem omezování kreditního rizika. Systém využívá souhrn interních informací o platební morálce při úhradě závazků za bankou (poplatky, splátky stávajících úvěrů, exekuce na účtu) i externích informací z veřejně přístupných registrů, jako je insolvenční rejstřík, nebo bankovních registrů typu BRKI, CRÚ, SOLUS a pod. Pokud banka při sledování informací zjistí určitou negativní informaci (např. posplatnost závazku za jinou bankou, exekuci na účtu), je to pro ni signál indikující zvýšení kreditního rizika, který jí znemožňuje úvěr poskytnout, protože by tím ohrozila jeho návratnost.

2. Jak došlo k tomu, že banka zastavila čerpání? Konkrétní důvod samozřejmě znát nemohu, nicméně pokusím se na základě vámi popsaných informací uvést příklad, proč k tomu mohlo dojít. Banka vyhodnocuje informace z black listu neustále, a pokud se mezi schválením (nebo i podpisem smlouvy) a načerpáním úvěru objeví nějaká negativní informace (např. exekuce na účtu, informace o posplatnosti nějakého jiného závazku,...), může čerpání odmítnout. Na to má banka právo a nemusí vám důvod zamítnutí nebo odmítnutí ani sdělit.

3. Co máte dělat dál ? Měl byste dále pokračovat v jednání s bankou, která vám čerpání úvěru zamítla. Doporučuji si zkontrolovat plnění vašich závazků i vůči ostatním bankám, zkontrolovat včasnost úhrady poplatků, a tak podobně. Zjistíte-li, že máte vše v pořádku, pokusil bych se u zástupce banky, který vám úvěr tak horlivě sliboval, zjistit konkrétní důvod, proč jste se dostal na black list a proč banka nakonec úvěr zamítla. Pokud byl dosavadní vztah korektní a bezproblémový, měl by to pro vás pracovník udělat a informaci vám dát. Pokud se vám podaří důvod zamítnutí věrohodně vysvětlit, je možné, že se rohodnutí banky ještě změní.

Doporučení na kontrolu a hlídání termínu splatnosti závazků, poplatků, splátek a úroků platí i do budoucna. Každá banka předpokládá, že plní-li žadatel závazky vůči třetím osobám nebo jiným bankám, bude plnit závazky a platit včas i jí. Naopak pokud zjistí, že to tzv. "někde vázne" už před poskytnutím úvěru, nepředpokládá, že zrovna jí se bude platit lépe.

10. 2. 2010 6:03

Položte svojí vlastní otázku. Finanční produkty je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma běžné účty, finanční produkty, havarijní pojištění, hypotéky, kreditní karty, platební karty, pojištění, povinné ručení, spotřebitelské úvěry, životní pojištění

Pojištění vkladů. Jak nepřijít o úspory

12. 7. 2019 | Ondřej Tůma | 17 komentářů

Pojištění vkladů. Jak nepřijít o úspory

V jakých finančních institucích jsou vaše peníze pojištěné a kdy máte naopak smůlu? Jak postupovat v případě krachu? A můžete mít pojištěno víc než 100 tisíc eur?

Twisto jde pod střed. V létě láká na výhodnější kurzy

11. 7. 2019 | Jiří Hovorka

Twisto jde pod střed. V létě láká na výhodnější kurzy

Česká platební aplikace Twisto láká nové klienty na prázdninovou nabídku. Majitelům účtů Premium nabízí při platbě kartou Mastercard v zahraničí o 2 % nižší než středový kurz. Nabídka platí do konce září.

Banka Creditas testuje hypotéky, prodávat je začne na podzim

11. 7. 2019 | Jiří Hovorka

Banka Creditas testuje hypotéky, prodávat je začne na podzim

Banka Creditas by měla na podzim začít vedle vkladových produktů nebo bezplatného běžného účtu prodávat i hypotéky.

Okamžité platby? Ještě si počkejte, vzkazují banky

9. 7. 2019 | Petr Kučera | 9 komentářů

Okamžité platby? Ještě si počkejte, vzkazují banky

Air Bank, Česká spořitelna a Creditas letos spustily platební revoluci. Peníze, které pošlete z jedné banky do jiné, nově dorazí na účet okamžitě. Většina dalších konkurentů se ale točí v začarovaném kruhu.

ČSOB má nové podmínky pro vstup do letištních salonků

8. 7. 2019 | Jiří Hovorka

ČSOB má nové podmínky pro vstup do letištních salonků

Pro majitele prestižních platebních karet od ČSOB začala od července platit nová pravidla pro využívání letištních salonků. Banka nově spolupracuje se společností Lounge Key, která ve světě provozuje více než 1100 salonků.

Z hotovosti se stalo záložní řešení, raději platíme kartou

8. 7. 2019 | Jiří Hovorka

Z hotovosti se stalo záložní řešení, raději platíme kartou

Dvě třetiny Čechů vnímají hotovost jako záložní řešení pro případ, že by nemohli platit kartou. Zjistil to průzkum agentury STEM/MARK mezi 1000 respondenty pro společnost Trisbee.

Pár dobrých rad. Když jste v cizině bez peněz

6. 7. 2019 | Monika Veselíková | 4 komentáře

Pár dobrých rad. Když jste v cizině bez peněz

Stačí chvilka nepozornosti a peněženka je pryč. Spolu s ní doklady, platební karta i větší či menší obnos v hotovosti. Když k podobné nepříjemnosti dojde na dovolené, máte zaděláno na problém. Co dělat a jak se dostat k penězům? Peníze.cz přinášejí pár dobrých rad.

Komerční banka rozšířila multibanking o další banky

4. 7. 2019 | Jiří Hovorka

Komerční banka rozšířila multibanking o další banky

Komerční banka umožňuje v rámci takzvaného multibankingu nahlížet přes přímé bankovnictví na účty do dalších třech bank. Je mezi nimi i slovenská Tatra banka, dále přibyly J&T Banka a Wüstenrot.

Jak platíme na dovolené? Třetina lidí nepoužívá karty

4. 7. 2019 | Jiří Hovorka

Jak platíme na dovolené? Třetina lidí nepoužívá karty

Během příprav na zahraniční dovolenou si 56 % Čechů hlídá nejvýhodnější kurz a peníze mění v bance nebo ve směnárně v momentě, kdy kurz považují za nejvýhodnější. Naopak 39 % lidí kupuje cizí měnu těsně před dovolenou. Platební kartu přímo na místě využívají dvě třetiny českých turistů. Ukazují to výsledky červnového průzkumu České bankovní asociace.

Hádali se s pojišťovnou. Pomohla ombudsmanka

4. 7. 2019 | Petra Jaroměřská

Hádali se s pojišťovnou. Pomohla ombudsmanka

Spory mezi pojišťovnami a jejich klienty od února řeší speciální ombudsmanka. Na rychlejší a levnější řešení než u soudu už vsadila první stovka lidí.

Nemovitosti: Čas vystavit vysvědčení. Jak si letos vede trh s realitami

3. 7. 2019 | Daniel Kotula | 4 komentáře

Nemovitosti: Čas vystavit vysvědčení. Jak si letos vede trh s realitami

Co se letos stalo na (zejména pražském) trhu s nemovitostmi. Co se ještě stane. A tipy pro prodávající i kupující.

Na všech pobočkách pošty už zaplatíte kartou

2. 7. 2019 | Jiří Hovorka

Na všech pobočkách pošty už zaplatíte kartou

Bankovní kartou už zaplatíte na všech zhruba 3200 pobočkách České pošty. Platí to od začátku července. Dosud šlo kartou platit jen na 750 poštách, informuje agentura ČTK.

Reality: Mladým vstříc?

2. 7. 2019 | Jan Hájek | 9 komentářů

Reality: Mladým vstříc?

Jaký vliv by mohlo mít na realitní trh zmírnění podmínek pro poskytování hypoték mladým klientům a zrušení daně z nabytí nemovitosti?

Hypoteční banka nově umožňuje snížit splátku hypotéky

1. 7. 2019 | Jiří Hovorka

Hypoteční banka nově umožňuje snížit splátku hypotéky

Hypoteční banka zavedla u svých úvěrů na bydlení novou službu. Klienti si za poplatek ve výši 1500 korun mohou kdykoli snížit měsíční splátky až o 30 procent.

Chceme hledat i starší platby, vzkazují klienti bankám

1. 7. 2019 | Petr Kučera

Chceme hledat i starší platby, vzkazují klienti bankám

Většina klientů je se svým elektronickým bankovnictvím naprosto spokojená. U webové verze (internetbankingu) uvedlo 57 procent lidí, že u ní nevidí prostor ke zlepšení, u mobilní aplikace dokonce 60 procent. Ukázal to průzkum, který pro Českou bankovní asociaci udělala agentura SC&C na reprezentativním vzorku 1011 uživatelů internetu ve věku od 18 do 79 let.

Stránka 73/213

Partner sekce

Raiffeisenbank, a.s.

Raiffeisenbank, a.s.

Raiffeisenbank a.s. poskytuje od roku 1993 v České republice široké spektrum bankovních služeb soukromé i podnikové klientele. Banka se primárně zaměřuje na movitější a náročnější klientelu, která má zájem o vysokou kvalitu služeb, aktivní správu svých financí a profesionální poradenství. Klienty obsluhuje v síti více než 120 poboček a klientských center, poskytuje rovněž služby specializovaných hypotečních center, osobních, firemních a podnikatelských poradců. Podle celkových aktiv je Raiffeisenbank pátou největší bankou na českém trhu, která dává práci téměř třem tisícovkám zaměstnanců. Majoritním akcionářem banky je rakouská finanční instituce Raiffeisen Bank International AG (RBI). RBI zajišťuje služby firemním a investičním klientům v Rakousku a dále obsluhuje klienty v řadě zemí střední a východní Evropy. Od roku 2005 jsou akcie skupiny kótovány na vídeňské burze.

Za poradnu odpovídají:

Ondřej Raba

Jana Budařová

Lenka Krčálová

Petra Kopecká

Alena Čermáková

Marcela Fabulová

Tereza Hladišová

Markéta Petrusová

http://www.rb.cz

Aktuální články

Novinka od Revolutu má zabránit přístupu zloděje k telefonu

Novinka od Revolutu má zabránit přístupu zloděje k telefonu

Aplikace Revolut zavádí novou funkci nazvanou Ochrana majetku. Díky biometrické identifikaci...více

Nebezpečné jídlo, hračky nebo powerbanka. Tohle radši vraťte, vyzývají řetězce a úřady

Nebezpečné jídlo, hračky nebo powerbanka. Tohle radši vraťte, vyzývají řetězce a úřady

Plísně, chemie nebo třeba riziko úrazu elektřinou. Úřady za poslední dva měsíce musely...více

Creditas zvýší poplatky, základní služby zůstanou zdarma

Creditas zvýší poplatky, základní služby zůstanou zdarma

Banka Creditas od začátku října zvyšuje některé dosavadní poplatky. Změny se týkají hlavně...více

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services