zánik smlouvy o havarijním pojištění
Dobrý den,
Na konci roku 2008 jsem uzavřel „povinné ručení“ spolu s havarijním pojištěním (de facto 2 smlouvy, kdy se každá řídí jiným zákonem a má i vlastní všeobecné pojistné podmínky). Chybou pojistitele nedošlo k uhrazení pojistného, následně jsem smlouvu vypověděl (smlouva trvala cca 24 dní). Pojistitel po mě nyní požaduje uhrazení celého pojistného (za obě smlouvy) včetně poplatku za upomínku. Již dříve jsem pojistiteli oznámil, že jsem ochoten uhradit alikvotní část za „povinné ručení“, neboť na to mají dle zákona a všeobecných pojistných podmínek nárok. Odmítám však uhradit část za havarijní pojištění, neboť toto právně nikdy nevzniklo, resp. zaniklo od počátku a to neuhrazením 1. pojistného. Ve všeobecných pojistných podmínkách je toto ujednání o zániku pojištění:
„Vedle způsobů stanovených zákonem pojištění zaniká: Nezaplacením pojistného – Neuhrazením 1. pojistného, resp. 1. splátky, ve lhůtě do 1 měsíce od data splatnosti pojistného, zaniká pojištění od počátku. Pojistitel může pojistníkovi písemně oznámit prodloužení této lhůty. Pojistitel považuje neuhrazení 1. pojistného v dané lhůtě za projev vůle pojistníka, že na pojištění nemá zájem.“
Na okraj uvádím, že jsem vůli zaplatit část pojistného za „povinné ručení“ projevoval hned od počátku, ale pojistitel po mě stále požadoval celé pojistné. Když jsem argumentoval tím, že na pojistné za havarijní pojištění nemá nárok – viz výše, již nereagoval a ozval se až nyní s předsoudní výzvou (blíží se termín promlčení).
Můj dotaz zní: Má pojistitel právní nárok na uhrazení pojistného na takovouto smlouvu o havarijním pojištění, popř. nárok na úhradu poplatku za upomínku, když smlouva zanikla od počátku a nikdy mi nebyl schopen vystavit řádný předpis dlužného pojistného?
Děkuji za odpověď
Otázku poslal/a: , 24. 5. 2011 7:31
Na otázku odpovídá:
ČSOB Pojišťovna, a.s., Pavel Bartík
Dobrý den.
Domnívám se, že Vaše úvaha je naprosto správná. Měl by jste uhradit "poměrnou" část pojistného za povinné ručení. Doporučuji obrátit se na pojišťovnu písemně formou stížnosti,vysvětlit své stanovisko a požádat o jejich odpověď. Pojišťovna musí vyřídit do 30 dnů. Pokud by i potom trvali na stejném postupu, tak využít služeb právníka.
Hezký den.
26. 5. 2011 9:19