Stavební spoření - úmrtí spořícího klienta

Dobrý den, rád bych se zeptal s ohledem na stavební spoření, jak je to v případě úmrtí osoby, která má uzavřené stavební spoření. Stavební spoření potom a) zaniká (jak je to potom s vyplacením - vkladů, úroků, státních příspěvků) nebo potom b) přechází na osoby, které vyplývají z dědického řízení? Je zde možnost v pokračování spoření v tomto případě soudem uznaným dědicem na "staré rodné číslo" až do dokončení celého cyklu (dospoření cílové částky, dodržení doby spoření) a třeba i možnost zvednout cílovou částku a spořit dál?

Otázku poslal/a: Katerinka, 1. 11. 2002 13:24

Na otázku odpovídá:

Kateřina Mihelková

Vážený pane Výkruto,
případ úmrtí střadatele je vždy řešen ve všeobecných obchodních podmínkách všech spořitelen. Z tohoto důvodu Vám mohu odpovědět jen obecně.

Jestliže se jedná o zemřelého manžela, přechází smlouva automaticky na druhého z manželů (převod na jméno, příjmení a rodné číslo pozůstalého). Přecházejí všechna práva a povinnosti vyplývající ze smlouvy. Toto je jediná výjimka pro souběžnou žádost na dvě státní podpory za rok. První je na smlouvu pozůstalého (v případě, že ji má se žádostí na státní podporu), druhá je na smlouvu po zemřelém.

V případě, že zemřelý nebyl ženatý, přechází smlouva do dědického řízení, ze kterého mohou vzejít dvě varianty.
1. dědicové se domluví na jednom dědici, pak se postupuje stejně jako v případě manželů
2. dědicové se nedomluví a pak je zůstatek na smlouvě ke dni úmrtí majitele smlouvy rozdělen dle dědických nároků a je vypořádán.
Ve všech případech je nutné mít doklad o úmrtí (úmrtní list nebo jiné úřední osvědčení).

Mimo výše uvedené je potřeba pamatovat na to, že převod smlouvy na dědice je součástí vypořádání dědictví a za tento úkon se platí notářský poplatek (podle hodnoty majetku) a dědická daň.

Co se týče možnosti navýšení cílové částky, jsem přesvědčena, že se všechny stavební spořitelny budou tomuto úkonu bránit. Již nyní je problém s navyšováním cílových částek u smluv založených před několika lety z důvodu změn všeobecných podmínek u spořitelen (většinou došlo k významnému snížení úroků z vkladů).

V případě dalších otázek mne můžete kontaktovat na tomto emailu, či na telefonním čísle 222 246 619. Váš dotaz byl zadán i do naší online poradny spolu s touto odpovědí. Najdete ji na této www adrese:

S pozdravem a přáním hezkého dne

Katerina Beranová

11. 1. 2002 13:25

Položte svojí vlastní otázku. Finanční produkty je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma běžné účty, finanční produkty, havarijní pojištění, hypotéky, kreditní karty, platební karty, pojištění, povinné ručení, spotřebitelské úvěry, životní pojištění

Poslední banka končí s nabídkou předplacených karet

13. 11. 2019 | Petr Kučera

Poslední banka končí s nabídkou předplacených karet

ČSOB přestala novým zájemcům nabízet předplacenou Cool kartu. Šlo o poslední takový produkt v nabídce tuzemských bank.

Do systému okamžitých plateb se zapojila ČSOB

13. 11. 2019 | Petr Kučera

Do systému okamžitých plateb se zapojila ČSOB

Do systému okamžitých plateb se od začátku tohoto týdne zapojila sedmá tuzemská banka – ČSOB. Vyplývá to ze seznamu, který vede CERTIS – systém mezibankovního platebního styku při České národní bance.

Vláda si jde pro peníze pojišťoven. Hrubě neodborný zásah, říká expert

13. 11. 2019 | Jiří Hovorka | 38 komentářů

Vláda si jde pro peníze pojišťoven. Hrubě neodborný zásah, říká expert

Přes protesty opozice a výhrady České národní banky protlačila vláda zdanění technických rezerv pojišťoven. Podle Karla Veselého, odborníka na pojišťovnictví ze společnosti Deloitte, bude český systém unikátní.

Dobírka už není nejoblíbenější platbou za online nákupy

12. 11. 2019 | Petr Kučera

Dobírka už není nejoblíbenější platbou za online nákupy

Největší podíl – 54 procent – Čechů, kteří nakupují na internetu, platí kartou přes platební bránu. Ukázal to letní průzkum agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci na reprezentativním vzorku uživatelů internetu.

Kartou ani mobilem neplatí už jenom sedmina lidí

12. 11. 2019 | Petr Kučera

Kartou ani mobilem neplatí už jenom sedmina lidí

Jenom 15 procent Čechů při nákupu platí vždycky v hotovosti, případně převodem z účtu. Ukázal to letní průzkum agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci na reprezentativním vzorku 1087 respondentů.

Revoluce v posílání eur. Vysoké poplatky končí jako roaming

12. 11. 2019 | Petr Kučera | 12 komentářů

Revoluce v posílání eur. Vysoké poplatky končí jako roaming

Zálohu na dovolenou v rakouském penzionu pošlete z účtu bez příplatku. Většina bank v Česku už oznámila klientům, jak se vypořádá s unijním nařízením ohledně výrazného zlevnění europlateb.

Byty zdražily od roku 2010 o polovinu. Ceny dál rostou

8. 11. 2019 | Petr Kučera | 3 komentáře

Byty zdražily od roku 2010 o polovinu. Ceny dál rostou

Tržní cena bytů v Česku byla v letošním třetím čtvrtletí v průměru o 7,9 procenta vyšší než před rokem. Od začátku roku 2010 zdražily byty už o 48,3 procenta.

Máte Prémiový účet. Raiffka převede klienty, část se bojí zdražení

6. 11. 2019 | Petr Kučera | 19 komentářů

Máte Prémiový účet. Raiffka převede klienty, část se bojí zdražení

Většina oslovených klientů – tedy s pravidelným příjmem na účet aspoň 50 tisíc měsíčně – může přechodem na nové konto vydělat.

Mobilní platby: Air Bank už má všechny čtyři, ČSOB startuje s omezením

6. 11. 2019 | Petr Kučera, Jiří Hovorka | 2 komentáře

Mobilní platby: Air Bank už má všechny čtyři, ČSOB startuje s omezením

Včerejšek zamíchal kartami ve třech tuzemských bankách: ČSOB, Air Bank a UniCredit. První dvě přišly hned s větší porcí novinek.

Novinky od Zonky: Investice Rentiér, žirafa pro Španěly a konec ztrát

5. 11. 2019 | Petr Kučera | 8 komentářů

Novinky od Zonky: Investice Rentiér, žirafa pro Španěly a konec ztrát

Společnost Zonky spustila nový produkt pro individuální investory nazvaný Rentiér. Láká na očekávaný čistý výnos kolem 4,4 procenta ročně. Minimální vklad je 50 tisíc korun. Zástupci služby to uvedli na úterním setkání s novináři.

ČSOB dohání konkurenci, spouští mobilní platby. S omezením

5. 11. 2019 | Petr Kučera | 1 komentářů

ČSOB dohání konkurenci, spouští mobilní platby. S omezením

Službu pro přímé platby mobilem Apple Pay už nabízí i ČSOB včetně Poštovní spořitelny. Byla poslední větší bankou, která ji ještě nespustila. Novinku banka zprovoznila v tichosti už ráno, oficiálně ji pak oznámila po 13. hodině.

Na vánoční dárky si plánuje půjčit desetina lidí, zjistil průzkum

4. 11. 2019 | Petr Kučera | 3 komentáře

Na vánoční dárky si plánuje půjčit desetina lidí, zjistil průzkum

Skoro devět procent lidí si letos plánuje půjčit peníze na vánoční dárky. Zjistil to průzkum, který pro službu Zonky uskutečnila agentura Ipsos v polovině letošního října na reprezentativním vzorku 500 dospělých uživatelů internetu.

Creditas má spořicího autopilota, převádí peníze mezi účty

1. 11. 2019 | Jiří Hovorka, Petr Kučera

Creditas má spořicího autopilota, převádí peníze mezi účty

Banka Creditas nově nabízí „autopilota“, který podle předem zadaných instrukcí převádí peníze mezi běžným a spořicím účtem. Novinka, kterou banka spustila v říjnu, se jmenuje Pohodlné spoření.

Pojišťovnám se daří, trh roste téměř o šest procent

30. 10. 2019 | Jiří Hovorka

Pojišťovnám se daří, trh roste téměř o šest procent

Český pojistný trh letos roste. Pojišťovny vybraly za tři čtvrtletí meziročně o 5,6 procenta více, což dělá 102,9 miliardy korun. Ukazují to statistiky České asociace pojišťoven, která sdružuje pojišťovny s 98procentním podílem na trhu. Loni trh za celý rok vzrostl o 4,8 procenta na 129,3 miliardy korun.

Máte zablokovanou kartu. Klientům chodí podvodné SMS

30. 10. 2019 | Jiří Hovorka | 5 komentářů

Máte zablokovanou kartu. Klientům chodí podvodné SMS

Nejen přes e-maily, ale i přes SMS útočí v těchto dnech podvodníci na klienty bank. Konkrétně se jedná o útok na Raiffeisenbank, na který banku na Twitteru upozornil jeden z uživatelů.

Stránka 65/214

Aktuální články

Problém s pojišťovnou? Zkuste ombudsmanku. Vysvětlíme, jak na to

Problém s pojišťovnou? Zkuste ombudsmanku. Vysvětlíme, jak na to

Spory mezi spotřebiteli a pojišťovnami řeší už pět let právníci v kanceláři ombudsmanky...více

Dodržujte pravidla, nebo jeďte domů. Nové zákazy pro turisty

Dodržujte pravidla, nebo jeďte domů. Nové zákazy pro turisty

Přeplněným dovolenkovým destinacím dochází trpělivost se zástupy turistů. Místní obyvatelé...více

Spořitelna spouští digitální trezor. Ochrání doklady i fotky

Spořitelna spouští digitální trezor. Ochrání doklady i fotky

Česká spořitelna spouští v ostrém provozu digitální bezpečnostní schránku Datatrezor....více

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services