Výpověď ve zkušební lhůtě bez uved.důvod
Zaměstnavatel se mnou uzavřel pracovní smlouvu od 11.6.2018 do 31.12.2019. V 6. měsíci mi krátili mzdu za 15 pracovních dní o 20 hodin. Na výplatním lístku jsem měla místo 120 hodin (15 dní x 8 hodin) jen 100 hodin. Prý jsem měla prostoje. Ale toto zdůvodnění odmítám. Byla jsem přijata jako pokladní do velkoobchodu potravin a o žádných prostojech nevím! Zákazníků bylo stále plno a všichni prošli přes pokladnu s košíky plnými zboží. Vyplatili mi o 1772,- Kč méně. Je toto normální? Nakonec mě propustili po 5 týdnech bez udání důvodu. Vím, že za 7. měsíc výplatu opět nemám dobře! Zatím jsem nedostala výplatní lístek. Půjdu pro něj osobně. Léta jsem vedla mzdy a to od r. 1993. V bance jsem byla na pokladně 10 let. Mám za sebou 3 měsíční brigádu na pokladně v Tescu. V tomto zaměstnání mi pokladna vycházela pokaždé na korunu přesně! A svojí rychlostí jsem zavařila jednu pokladnu tak, že počítač nešel! Neustále jsem byla kritizována, že jsem pomalá! - tímto mne vždy nastartovaly (ženy vedoucí), než se obchod otevřel. Jsem zhnusená chováním vedoucí prodejní haly a její zástupkyně. A co donesly paní majitelce tohoto obchodu - to pro ni platilo! Ale pravda do nebyla. Děkuji všem, kdo se k tomuto vyjádří. Z.P. - uvedeno 11.9.2018 Dobrý den, paní Evo. Děkuji za Vaši reakci. Samozřejmě vím, že při osmihodinové době musím být v práci - v tomto případě o půl hodiny déle. Těch 5 týdnů jsem byla schopna při půl hodinové pauze zalít kávou, sníst jogurt s koblihou, vyčistit zuby a odskočit si. Na pokladnu jsem se vracela nejraději po 20 minutách, aby mi stále něco negativního nepředhazovaly. Byla jsem dochvilná s nástupem do práce a dříve jsem svoji pozici neopouštěla, až jsem byla vyzvána. Přestala jsem raději pít, abych se nemusela uvolňovat. Asi po 4 týdnech jsem oslovila paní vedoucí provozu takto: (když mi opět něco vytýkala) - Vy se mnou jednáte jak s frackem - mi je 60 let! Odpověděla velmi pohotově: paní ..., co jste nastoupila, ještě jste nic dobře neudělala! ??? A pak mi jednou nevyšla pokladna asi o 1500,- Kč ... Věděla jsem s jistotou, že jsem chybu neudělala (a navíc tak velkou???!!!). Druhý den jsem nastoupila na svoji směnu a hned schodek nahlásila. A tato paní vedoucí mi řekla, že tyto peníze jsem já dala do jejího šuplíku, který vysunula. No, peníze tam nebyly. Má reakce: Co?!, prosím?! Můžete mi to vysvětlit? NEODPOVĚDĚLA!!! Klíček zůstával v pokladně, kdyby byla fronta, tak k ní zasedla kolegyně, která vyskladňovala zboží. Ale já vím, že jsem tuto směnu na této pokladně byla pouze já. Nakonec po mne peníze nechtěli, tak já jsem to brala jako uzavřené s tím, že do pokladny hrábl někdo!!! Zákazník to určitě nebyl! Vedoucí a její zástupkyně si mne vybraly ke svému šikanování. A když jsem poslední den (před vyhazovem) byla opět kárána, že musím zrychlit, tak to jsem se už neovládla, a řekla, že rychleji dělat neumím!!! Po pokladně a úklidu krabic po zboží, celá zpocená a špinavá jsem byla vyzvána, ať podepíši zrušení pracovního poměru ve zkušební době bez uvedení důvodu. Mlčky jsem podepsala, jen jsem uvedla větu: bez komentáře. Vyklidila jsem si věci ze skříňky do dvou tašek. Paní vedoucí na mne čekala u hlavního východu s tím, ať jí ukáži objem tašek, tak jsem jí to na lavičce před zákazníky vyskladnila. Bylo pondělí, úřední den, tak jsem šla rovnou na Úřad práce zjistit, v jaké jsem situaci. Přiznám se, že se mi už nikam do práce nechce! Hlavně ne mezi zlé lidi a bohužel je jich čím dál více. Mám za sebou 41 odpracovaných let, z toho celkem dva a třičtvrtě let na mateřské dovolené (dvojčata nemám). Ani netušíte, jak se mi ulevilo to tu napsat a bylo toho během této krátké pracovní pozice - až příliš, asi bych psala do večera :) - Zdena Omlouvám se, tyto 2 texty jsem napsala pouze do diskuze (11.9.2018) a pak čekala ... Až dnes jsem zjistila, že třeba se zaregistrovat a reagovat na PORADNU. Výplatní lístek za 07/2018 jsem doposud nedostala, opět ho nemám finančně dobře. Včera jsem ho urgovala znovu, chci si ho v klidu projít doma. Opět mi slíbili, že mi ho pošlou poštou. Také vím, že osobní střetnutí nebude nic příjemného. Moc děkuji, pokud se k tomuto vyjádříte a odpovíte mi. Vím, že u tohoto zaměstnavatele je to běžné - zapracovat a pak vyhodit. Je mi líto všech
Otázku poslal/a: Zdenka Marková, 25. 10. 2018 4:29
Na otázku odpovídá:
Lefensor, s.r.o., Lefensor, s.r.o.
Dobrý den,
děkujeme, že jste využil služeb naší poradny a k Vašemu dotazu nám dovolte sdělit následující:
Z Vašeho dotazu není zcela zřejmé, na co se vlastně ptáte. Vezměte prosím na vědomí, že tato poradna je určena pro zodpovídání konkrétních dotazů právního charakteru. § 16 a násl. ZP stanoví, že zaměstnavatelé jsou povinni zajišťovat rovné zacházení se všemi zaměstnanci, pokud jde o jejich pracovní podmínky, odměňování za práci a o poskytování jiných peněžitých plnění a plnění peněžité hodnoty, o odbornou přípravu a o příležitost dosáhnout funkčního nebo jiného postupu v zaměstnání. V pracovněprávních vztazích je zakázána jakákoliv diskriminace. Pojmy přímá diskriminace, nepřímá diskriminace, obtěžování, sexuální obtěžování, pronásledování, pokyn k diskriminaci a navádění k diskriminaci a případy, kdy je rozdílné zacházení přípustné, upravuje antidiskriminační zákon. Zaměstnanec, v jehož případě došlo k porušení práv a povinností vyplývajících z práva na rovné zacházení nebo k diskriminaci, má právo se domáhat u soudu, aby bylo upuštěno od diskriminace, aby byly odstraněny následky diskriminačního zásahu a aby mu bylo dáno přiměřené zadostiučinění. Zaměstnavatel je v souladu s ustanovením § 142 zákoníku práce povinen vydat zaměstnanci při měsíčním vyúčtování mzdy nebo platu písemný doklad (tzv. výplatní pásku, výplatní lístek) obsahující údaje o jednotlivých složkách mzdy nebo platu a o provedených srážkách. Od datované písemné žádosti o dodatečné vydání výplatní pásky si ponechte doklad, bude se Vám hodit, pokud zaměstnavatel svou povinnost nesplní.
Pro hlubší právní analýzu, kterou lze poskytnout pouze na základě úplné znalosti daného případu a faktického stavu věcí, a popřípadě vyhotovení relevantní dokumentace, či kompletní zastoupení, nás neváhejte kontaktovat na níže uvedené emailové adrese. Rádi Vám s Vaším problémem pomůžeme.
Lefensor, s.r.o.
Your reliable partner
E-mail: info@lefensor.eu
Web: www.lefensor.eu
1. 11. 2018 9:51