Pilíře a politiky EU
14. 4. 2004 | redakce Peníze.CZ
Dobrý den, prosím o radu, jaké mám možnosti postupu v případě zamítnuté reklamace. Zakoupila jsem si značkovou košili v akci -50% sleva. Původní cena 2000,- Kč. Nejdříve se mi na ní odpáralo poutko - závada prodejcem odstraněna. Asi po půlroce od nákupu se na košili rozjely švy a to v oblasti rukávů - záda a náprsních kapes. Dle mého laického názoru zteřelý materiál. Řádně podaná reklamace mi byla zamítnuta, konkrétní důvod v podstatě nebyl neuveden. V zamítavém stanovisku byly sepsány jen obecné důvody neuznání reklamace jako, že reklamace se vztahuje jen na závady spojené s výrobou zboží, že reklamace se nevztahuje na závady způsobené špatnou údržbou, opotřebením a že je třeba uplatnit reklamaci okamžitě po zjištění závady. Ze zprávy jsem nepoznala, jaký je důvod zamítnutí reklamace v mém konkrétním případě, a to v ani po dotazu. Prodávající uvedla, že ona jen předává zboží a zprávu. Se závěrem vyřízení reklamace jsem nesouhlasila. Proto jsem zboží nepřevzala a uvedla toto na reklamační listě. Po další době mi bylo sděleno, že je má reklamace opět zamítnuta, a to ze stejných, tedy zcela obecných důvodů. Děkuji Vám za Vaši radu. S pozdravem a přáním hezkého dne Mgr. Lenka Kajfoszová
Otázku poslal/a: , 27. 4. 2014 9:54
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na penize.cz. Dle § 19 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele je prodejce povinen písemně odůvodnit zamítnutí reklamace. Pokud tak nečiní, porušuje zákon a za takové jednání jej může Česká obchodní inspekce pokutovat jako dozorový orgán. Česká obchodní inspekce však nevymůže Váš soukromoprávní nárok, tedy aby reklamace byla uznána. Ponecháním reklamované věci u prodejce i přesto, že byla reklamace ukončena, neznamená z právního hlediska vyjádření nesouhlasu s reklamací. Naopak, pokud si věc nevyzvednete, tak po výzvě a určité lhůtě Vám prodejce může dokonce účtovat poplatky za uskladnění. Tedy postupem dle zákona při nesouhlasu s reklamací je následující: můžete u prodejce znovu a znovu reklamovat, ale lze předpokládat, že reklamaci znovu zamítne. Je to tedy ve stavu tvrzení proti tvrzení, přičemž žádný z názorů mezi Vámi nemá větší argumentační sílu. V takovém případě je účinnou obranou až soudní znalecký posudek. Soudní znalec jako nezávislá osoba posoudí vadu objektivně a odborně. Pokud by Vám znalec dal za pravdu, tak náklady na něj je poté povinen zpětně proplatit prodejce.
Seznam soudních znalců naleznete na www.justice.cz. Pokud by prodejce nerespektoval ani tento znalecký posudek, tak byste se musela obrátit na soud. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest
6. 5. 2014 16:51
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Zaručená mzda končí. Ta nejnižší ale poroste rychleji
Místo politiků bude o růstu minimální mzdy nově rozhodovat předem daný vzoreček navázaný...více
Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada
Společnost Broker Consulting se rozhodla ukončit provoz sítě bankomatů s vkladovou funkcí....více
Chcete neplacené volno? Kolik vás bude stát a s čím je třeba počítat
Kdy vám nestačí dovolená, můžete v zaměstnání požádat o neplacené volno. Poradíme, jak...více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více