Pilíře a politiky EU
14. 4. 2004 | redakce Peníze.CZ
Dobrý den,potřebuji poradit,syn si koupil auto v bazaru mělo mít najeto 108 000 km,syn najel cca 10 000,auto je po 4 měs. provozu nepoužitelné,nepojízdné.Podal reklamaci do bazaru kde jej koupil,má i od autorizovaného servisu potvrzení,že auto je nepojízdné a že nelze otočit motorem-auto si nechal před reklamací prohlédnout.Bazar však po 30 dnech reklamace určil závadu na spojkové sadě,a reklamaci neuznal.Bohužel se po otevření auta zjistilo,že závada není na spojkové sadě ,ale na motoru-kliková hřídel.Dodal tedy od nějakého servisu nepravdivé potvrzení o vadě.Ted synovi navrhnul,že mu dodá díl,ale on toto nechce,nebot jsou to stále pouze synovo náklady/odtah domů-do bazaru,zpět a ted oprava/Jak postupovat dál.Právník,kterého oslovil,mu pouze sepsal,kolik si vezme za zastupování,ale nic neporadil.Evidentně auto nikdo ani neprohlédl,když by tomu tak bylo,přišel by na pravou závadu.Soudní znalec,kterého kontaktoval syn,mu řekl,že bazar měl doložit potvrzení od znalce o jakou závadu se jedná a zda byla či nebyla již v době prodeje.Děkuji za odpověd Balšánova
Otázku poslal/a: , 15. 7. 2014 13:14
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Znalec má pravdu, co se týče povinnosti prodejce prokázat, že se o vadu, která existovala v době převzetí vozu, nejedná. Z uvedeného popisu je zřejmé, že nějaké „potvrzení“ o vadě prodejce poskytl, avšak ne ke skutečné vadě. Pokud neexistenci vady neprokáže kupujícímu při řešení reklamace, u soudu se to po něm bude vyžadovat. Do doby prokázání opaku se má za to, že jde o vadu existující v době převzetí a prodejce ji musí odstranit. Je zapotřebí mít ideálně písemné uznání skutečné vady ze strany prodejce. Nestačí ústní ujištění, že dá nový díl, když přitom reklamaci písemně zamítl. Prodejce je potom povinen vadu bez zbytečného odkladu a na své náklady odstranit, takže nejen zaplacení nového dílu, ale i jeho montáže. Náklady odtahu do bazaru jsou náklady spojené s reklamací a tyto musí uhradit prodejce. Jestliže je hradil sám kupující, má právo po prodejci žádat jejich nahrazení. Cena odtahu domů už představuje náhradu škody, která kupujícímu v důsledku vady vznikla. I tu musí prodejce nahradit. Kupující má tedy v tomto případě několik nároků, a to jak na peněžité, tak i nepeněžité plnění. Nároky je nutné uplatnit prokazatelným způsobem, a nebude-li jim dobrovolně vyhověno v kupujícím stanovené přiměřené lhůtě, nezbude než se obrátit na soud a v takovém případě je na místě se nechat právně zastupovat. Nastíněný postup by se uplatnil i v případě, že prodejce nevyřídil reklamaci řádně v 30denní lhůtě, to dává právo kupujícímu od kupní smlouvy na vůz odstoupit. Pak se i nepeněžitý nárok na odstranění vady opravou změní v peněžitý a bylo by možné při dostatku důkazů usilovat o vydání platebního rozkazu, aniž by bylo nařízeno soudní jednání, což řešení sporu může výrazně urychlit. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest
18. 7. 2014 13:09
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Zaručená mzda končí. Ta nejnižší ale poroste rychleji
Místo politiků bude o růstu minimální mzdy nově rozhodovat předem daný vzoreček navázaný...více
Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada
Společnost Broker Consulting se rozhodla ukončit provoz sítě bankomatů s vkladovou funkcí....více
Chcete neplacené volno? Kolik vás bude stát a s čím je třeba počítat
Kdy vám nestačí dovolená, můžete v zaměstnání požádat o neplacené volno. Poradíme, jak...více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více