Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Je častým argumentem výrobců a potažmo prodejců, že nedostatek vnímaný spotřebitelem jako vada je podle nich vlastností výrobku. V takovém případě je otázkou, a to spíše na znalce, zda je to vlastnost obvyklá, kterou může spotřebitel u daného typu výrobku očekávat a na kterou v podstatě nemusí být při nákupu zvlášť upozorněn. Připomeňme v této souvislosti obecnou povinnost prodejce, stanovenou v § 9 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele, informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaného zboží. Podle dřívějšího občanského zákoníku, účinného do konce roku 2013, prodejce odpovídal za to, že prodávaná věc je při převzetí spotřebitelem ve shodě s kupní smlouvou, čímž se rozumělo a stále dnes i rozumí, že prodávaná věc má jakost a užitné vlastnosti smlouvou požadované, prodejcem či výrobcem popisované, nebo na základě jimi prováděné reklamy očekávané. Nejsou-li vlastnosti zboží zvlášť spotřebitelem vyžadovány nebo v reklamě deklarovány, pak by měla věc mít jakost a užitné vlastnosti pro věc takového druhu obvyklé. Vaše očekávání výjimečné kvality na základě prezentace výrobku je sice opodstatněné, nicméně nelze z tak obecného popisu učinit závěr o klamavém jednání prodejce. Jedná-li se o novou technologii, dosud u výrobků tohoto druhu nepoužívanou, je povinností prodejce Vás na to při nákupu upozornit a splnění této povinnosti by měl být schopen v případě soudního sporu prokázat. Vyjádří-li se Vám znalec, že jde o běžný typ podsvětlení televizorů, pak prodejce vyřídil Vaši reklamaci správně. Není ale ani vyloučena varianta, že podsvětlení u Vašeho výrobku může být vadné, a pak není rozhodné, zda jde o vlastnost obvyklou, či nikoli. Pokud tedy prodejce Vaši reklamaci nyní zamítl, vyhledejte znalce. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest