Reklamace TV LG 2

Dobrý den, dovolil bych si nesouhlasit, pokud výrobce na svém webu vyzdvihuje klady použité technologie, měl by stejně tak upozornit na negativa, což nedělá. § 9 (1) Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků nebo charakteru poskytovaných služeb, o způsobu použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby, jakož i o riziku souvisejícím s poskytovanou službou. Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu výrobku, způsob a dobu jeho užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu a aby byly srozumitelné. (2) Povinností uvedených v odstavci 1 se nemůže prodávající zprostit poukazem na skutečnost, že mu potřebné nebo správné informace neposkytl výrobce, dovozce nebo dodavatel. Tyto povinnosti se však nevztahují na případy, kdy se jedná o zřejmé nebo obecně známé skutečnosti. Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků! Tyto povinnosti se však nevztahují na případy, kdy se jedná o zřejmé nebo obecně známé skutečnosti. Obecně známou zkutečností je, že LED TV má nízkou spotřebu, nikoliv že trpí nehomogenitou podsvícení, tuto informaci nenajdete u výrobce, ani Vám to nezdělí žádný prodejce. Obecně známou zkutečností je, že do mikrovlnné trouby nepatří kočka, nebo kovové předměty. Byl jsem včera v okay a ptal jsem se prodavače zda zákazníky informují o nehomogenitě podsvícení EDGE, koukal na mě jako tele. Je to přímo vzorové klamání spotřebitele, já jako kupující mám právo vědět že podsvícení EDGE má tuto negativní vlastnost, proč výrobce toto nevysvětluje stejně tak jako všechny skvělé vychytávky u svých výrobků? Ohání se zárukou vysoké kvality, což je směšné když prodává to co prodává. Lukeš

Otázku poslal/a:  , 8. 8. 2014 18:17

Na otázku odpovídá:

dTest,  Kolektiv odborníků

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Je nutné rozlišovat mezi nesplněním informační povinnosti stanovené v § 9 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele, na který jsme v předchozí odpovědi rovněž poukazovali, a porušením zákazu klamavého jednání dle § 4 a 5 téhož zákona. Podle § 5 odst. 1 „je obchodní praktika klamavá, a) je-li při ní užit nepravdivý údaj, b) je-li důležitý údaj sám o sobě pravdivý, ale může uvést spotřebitele v omyl vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl užit, c) opomene-li podnikatel uvést důležitý údaj, jenž s přihlédnutím ke všem okolnostem lze po podnikateli spravedlivě požadovat; za opomenutí se považuje též uvedení důležitého údaje nesrozumitelným nebo nejednoznačným způsobem, nebo d) vede-li způsob prezentace výrobku či služby, včetně srovnávací reklamy, nebo jejich uvádění na trh k záměně s jinými výrobky či službami, nebo rozlišovacími znaky jiného podnikatele, e) není-li dodržen závazek obsažený v kodexu chování, k jehož dodržování se podnikatel zavázal, jde-li o jednoznačný závazek, který lze ověřit, a podnikatel v obchodní praktice uvádí, že je vázán kodexem.“ O klamání podle písm. a) by šlo, kdyby Vám prodejce tvrdil, že obraz podsvícený není nebo že podsvícení je homogenní. Situace uvedené pod písm. b) a c) se vztahují pouze na takzvaný „důležitý údaj“, který je definovaný v odst. 4, kde se uvádí: „Za důležitý údaj ve smyslu odstavce 1 písm. b) a c) se považují údaje poskytované podle § 10 odst. 1 a 2, § 12, § 13, dále identifikační údaje o prodávajícím a informace požadované pro uzavření smlouvy nebo uplatnění práv z ní podle zvláštních právních předpisů.“ Mezi tyto předpisy sice patří i občanský zákoník, který například v § 1811 odst. 2 vyžaduje splnění předsmluvní informační povinnosti o prodávaném zboží, ale důraz je na popisu hlavních vlastností zboží. Ustanovení § 10 odst. 1 a 2 stanoví: „Prodávající musí zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny a) označením výrobce nebo dovozce, popřípadě dodavatele, a pokud to povaha výrobku nebo forma prodeje vyžaduje, názvem výrobku, údaji o hmotnosti nebo množství nebo velikosti, popřípadě rozměru, dalšími údaji potřebnými dle povahy výrobku k jeho identifikaci, popřípadě užití, b) též údaji o materiálech použitých v jejích hlavních částech, jde-li o obuv, s výjimkou těch výrobků, které podle prováděcího právního předpisu označování nepodléhají. Je-li třeba, aby při užívání věci byla zachována zvláštní pravidla, zejména řídí-li se užívání návodem, je prodávající povinen spotřebitele s nimi seznámit, ledaže jde o pravidla obecně známá.“ Další vypočtená ustanovení řeší informování o ceně (§ 12) a záruce (§ 13). Proto vycházíme z přesvědčení, že se o klamavou praktiku ve smyslu § 5 zákona o ochraně spotřebitele nejedná. Tím Vám však nechceme bránit k podání podnětu k České obchodní inspekci, která Vám může dát za pravdu. I kdyby však dospěl tento dozorový orgán k závěru, že byl porušen ať už § 9, nebo § 4 a 5 zákona o ochraně spotřebitele, a uloží prodejci odpovídající sankci, nikterak se to neodrazí na smluvním vztahu mezi Vámi a prodejcem a Vašich nárocích vůči němu. V soukromoprávní rovině je neuvedení vlastnosti výrobku při nákupu pokládáno za vadu, nikoliv za uvedení kupujícího v omyl, a proto musíte pokračovat cestou znaleckého posudku nebo rovnou se obrátit na soud, který si jej určitě v řízení vyžádá. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest

13. 8. 2014 10:45

Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma ochrana spotřebitele, reklamace, spotřebitelská poradna

Staré triky nerezaví: Předplatitelem proti své vůli

7. 9. 2015 | Petra Dlouhá | 30 komentářů

Staré triky nerezaví: Předplatitelem proti své vůli

V devadesátkách to byl trhák. Dopis o tom, že máte naději vyhrát miliony – stačí rychle odepsat – ze schránky vytáhl asi každý. Staré triky nerezaví. Na principu lákavých dárků a prvního kousku gratis obchodníci klientelu loví dál. Cíl? Přivázat si zákazníka, a rýžovat, co půjde! Předplatitelem proti své vůli se stanete raz dva.

Očima expertů: Stát vymaže tisíce poskytovatelů půjček. Zmizí s nimi lichva?

14. 8. 2015 | Ondřej Tůma | 31 komentářů

Očima expertů: Stát vymaže tisíce poskytovatelů půjček. Zmizí s nimi lichva?

Ministerstvo financí chce pořádně zregulovat trh nebankovních půjček. Nebankovním poskytovatelům úvěrů výrazně zpřísní pravidla a nově na ně bude stejně jako na banky dohlížet ČNB. Pomůže to spotřebitelům? Ptáme se advokátů Tomáše Sokola a Petra Němce, ekonomů Aleše Michla a Lukáše Kovandy, Daniela Hůleho z Člověka v tísni a také Heleny Kolmanové z ČNB.

Pět rad od dTestu: Jak neuvíznout v síti pouličních prodejců

11. 8. 2015 | Lukáš Zelený | 3 komentáře

Pět rad od dTestu: Jak neuvíznout v síti pouličních prodejců

Parfémy, elektroniku, oblečení, hodinky, ale i předplatné kosmetických balíčků či tarif u mobilního operátora. To všechno vám na ulici podbízivě vnucují prodejci, kteří nekompromisně útočí na vaši peněženku. Poradíme jak se nenechat napálit.

Prodáváme byt: Jak se dohodnout na férových sankcích

29. 7. 2015 | Vladimír Zuzák

Prodáváme byt: Jak se dohodnout na férových sankcích

Kolik by vám měl kupující zaplatit za prodlení s úhradou kupní ceny a kolik byste měli platit zase vy jemu, když nemovitost pozdě předáte? Aniž byste malovali čerta na zeď, sankce a pokuty rovnou zakotvěte v kupní smlouvě.

Můj seznam stížností: Hledá se adresát. Kam s nimi?

21. 7. 2015 | Petra Dlouhá | 43 komentářů

Můj seznam stížností: Hledá se adresát. Kam s nimi?

Seznam stížností se vrší. Jenže co s nimi? Kde se domoct zastání? Poradíme. Tedy přinejmenším, pokud jde o stížnost na instituci či obchodníka, který vás podfouknul, očesal, vyždímal… prostě připravil o nervy a peníze.

Po Praze taxíkem? Sedmero dobrých rad, jak se nenechat odřít

14. 7. 2015 | Petra Dlouhá | 11 komentářů

Po Praze taxíkem? Sedmero dobrých rad, jak se nenechat odřít

Jak v Praze vybrat taxík a neproluftovat peněženku víc, než je nutné? Pár dobrých rad.

Změnil vám operátor smlouvu? Nebojte se ji vypovědět

13. 7. 2015 | Ondřej Tůma | 1 komentářů

Změnil vám operátor smlouvu? Nebojte se ji vypovědět

Případů, kdy telefonní operátoři zasahují do uzavřených smluv a mění jejich podmínky, stále přibývá. Poradíme vám, na co byste si měli dávat největší pozor a jak se můžete bránit.

Očima expertů: Věříte na kurvítko?

19. 6. 2015 | Ondřej Tůma | 62 komentářů

Očima expertů: Věříte na kurvítko?

Koupíte si počítač, pračku nebo televizi a přístroj přestane pár měsíců po uplynutí záruční doby fungovat. Měli jste jen smůlu, nebo váš spotřebič na předčasný odchod někdo předem naprogramoval? Ptáme se odborníků.

Šest dobrých rad, které vám pomůžou vybrat zájezd k moři

16. 6. 2015 | Ondřej Tůma | 5 komentářů

Šest dobrých rad, které vám pomůžou vybrat zájezd k moři

Přečtěte si, kdy se vyplatí letět z Německa, jakým způsobem se vyhnout špatně pojištěné cestovní kanceláři, ve kterých měsících je nejvýhodnější letět k moři a pár dalších dobrých rad, jak se nespálit při výběru dovolené.

Regulace prodeje životních pojistek. Revoluční tajfun, nebo větříček? A komu pomůže?

10. 6. 2015 | Petra Dlouhá | 14 komentářů

Regulace prodeje životních pojistek. Revoluční tajfun, nebo větříček? A komu pomůže?

Chránit klienta, otevřeně informovat o nákladech pojistky a zvýšit nároky na prodejce – hlavní cíle novely zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích. Chystá se roky. Ve Sněmovně už prošla prvním čtením. Nečekaně se ale objevil ještě přílepek k jinému zákonu: má regulovat provize zprostředkovatelů. Co novinky přinesou klientovi?

Čtyři rady od dTestu: Nákupy na IČO a reklamace

26. 5. 2015 | Lukáš Zelený | 27 komentářů

Čtyři rady od dTestu: Nákupy na IČO a reklamace

Osoby samostatně výdělečně činné dostaly před dvěma roky na vybranou: buď si do daňového přiznání vyčíslí výdaje procentní paušální částkou, nebo dostanou slevu na manžela/manželku či dítě, obojí mít nemůžou. Pro řadu z nich to byl impulz začít víc nakupovat na firmu. Jenže pozor: při nákupu na IČO přicházíte o ochranu, kterou zákon zaručuje spotřebitelům.

Prodáváme byt: Jak kontrolovat práci realitky

13. 5. 2015 | Vladimír Zuzák | 11 komentářů

Prodáváme byt: Jak kontrolovat práci realitky

Za tutéž provizi získáte od různých realitních kanceláří naprosto odlišné služby. Trvejte na tom, že makléř musí udělat víc než najít zájemce o koupi.

Reklamace 2015: Manuál chytrého spotřebitele

1. 4. 2015 | Petra Dlouhá | 31 komentářů

Reklamace 2015: Manuál chytrého spotřebitele

Lednička nechladí, v mobilu podezřele rachotí, žralok na teniskách po prvním tréninku… Chystáte se reklamovat? Pročtěte si reklamační manuál krok za krokem. Poradíme, jak na to.

Kdo bude natáčet hlídače?

27. 3. 2015 | Michal Kašpárek | 5 komentářů

Kdo bude natáčet hlídače?

Ať už jde o líh nebo o technickou kontrolu automobilů, sebedokonalejší kamerový systém sám nic nepohlídá. Hlídat budou zas jen lidé – kteří už tolikrát selhali.

Půjčky s lidskou tváří. Jak se proměnily spotřebitelské úvěry za deset let

24. 3. 2015 | Ondřej Tůma | 3 komentáře

Půjčky s lidskou tváří. Jak se proměnily spotřebitelské úvěry za deset let

Za jedinou dekádu se půjčování peněz v Česku proměnilo. Alespoň to bankovní: úvěry jsou dostupnější, pružnější, jednodušší. Mnoho práce se odvedlo také na legislativě v zájmu ochrany spotřebitele. Jak ale podotýkají odborníci, proti vlastní hlouposti sebelepší zákon neochrání.

Partner sekce

dTest

dTest

Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220

Za poradnu odpovídá:

 Kolektiv odborníků

http://www.dtest.cz/

Partnerem poradny od: 28.11.2012

Aktuální články

Moneta rozšířila možnost, jak získat lepší kurz eura nebo dolaru

Moneta rozšířila možnost, jak získat lepší kurz eura nebo dolaru

Online směnárna Monety nově funguje nepřetržitě, tedy v režimu 24/7. Dříve ji lidé mohli...více

Změny v osobním bankrotu jsou tu. Oddlužení bude kratší

Změny v osobním bankrotu jsou tu. Oddlužení bude kratší

Novela insolvenčního zákona zkracuje dobu oddlužení z pěti na tři roky. Současně však...více

Přišla s polopenzí i seznamováky. Nejstarší česká cestovka je tu přes sto let

Přišla s polopenzí i seznamováky. Nejstarší česká cestovka je tu přes sto let

Čedok se stal hlavně pro starší a střední generace Čechů symbolem organizovaných zájezdů....více

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services