Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Je nutné rozlišovat mezi nesplněním informační povinnosti stanovené v § 9 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele, na který jsme v předchozí odpovědi rovněž poukazovali, a porušením zákazu klamavého jednání dle § 4 a 5 téhož zákona. Podle § 5 odst. 1 „je obchodní praktika klamavá, a) je-li při ní užit nepravdivý údaj, b) je-li důležitý údaj sám o sobě pravdivý, ale může uvést spotřebitele v omyl vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl užit, c) opomene-li podnikatel uvést důležitý údaj, jenž s přihlédnutím ke všem okolnostem lze po podnikateli spravedlivě požadovat; za opomenutí se považuje též uvedení důležitého údaje nesrozumitelným nebo nejednoznačným způsobem, nebo d) vede-li způsob prezentace výrobku či služby, včetně srovnávací reklamy, nebo jejich uvádění na trh k záměně s jinými výrobky či službami, nebo rozlišovacími znaky jiného podnikatele, e) není-li dodržen závazek obsažený v kodexu chování, k jehož dodržování se podnikatel zavázal, jde-li o jednoznačný závazek, který lze ověřit, a podnikatel v obchodní praktice uvádí, že je vázán kodexem.“ O klamání podle písm. a) by šlo, kdyby Vám prodejce tvrdil, že obraz podsvícený není nebo že podsvícení je homogenní. Situace uvedené pod písm. b) a c) se vztahují pouze na takzvaný „důležitý údaj“, který je definovaný v odst. 4, kde se uvádí: „Za důležitý údaj ve smyslu odstavce 1 písm. b) a c) se považují údaje poskytované podle § 10 odst. 1 a 2, § 12, § 13, dále identifikační údaje o prodávajícím a informace požadované pro uzavření smlouvy nebo uplatnění práv z ní podle zvláštních právních předpisů.“ Mezi tyto předpisy sice patří i občanský zákoník, který například v § 1811 odst. 2 vyžaduje splnění předsmluvní informační povinnosti o prodávaném zboží, ale důraz je na popisu hlavních vlastností zboží. Ustanovení § 10 odst. 1 a 2 stanoví: „Prodávající musí zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny a) označením výrobce nebo dovozce, popřípadě dodavatele, a pokud to povaha výrobku nebo forma prodeje vyžaduje, názvem výrobku, údaji o hmotnosti nebo množství nebo velikosti, popřípadě rozměru, dalšími údaji potřebnými dle povahy výrobku k jeho identifikaci, popřípadě užití, b) též údaji o materiálech použitých v jejích hlavních částech, jde-li o obuv, s výjimkou těch výrobků, které podle prováděcího právního předpisu označování nepodléhají. Je-li třeba, aby při užívání věci byla zachována zvláštní pravidla, zejména řídí-li se užívání návodem, je prodávající povinen spotřebitele s nimi seznámit, ledaže jde o pravidla obecně známá.“ Další vypočtená ustanovení řeší informování o ceně (§ 12) a záruce (§ 13). Proto vycházíme z přesvědčení, že se o klamavou praktiku ve smyslu § 5 zákona o ochraně spotřebitele nejedná. Tím Vám však nechceme bránit k podání podnětu k České obchodní inspekci, která Vám může dát za pravdu. I kdyby však dospěl tento dozorový orgán k závěru, že byl porušen ať už § 9, nebo § 4 a 5 zákona o ochraně spotřebitele, a uloží prodejci odpovídající sankci, nikterak se to neodrazí na smluvním vztahu mezi Vámi a prodejcem a Vašich nárocích vůči němu. V soukromoprávní rovině je neuvedení vlastnosti výrobku při nákupu pokládáno za vadu, nikoliv za uvedení kupujícího v omyl, a proto musíte pokračovat cestou znaleckého posudku nebo rovnou se obrátit na soud, který si jej určitě v řízení vyžádá. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest