Pilíře a politiky EU
14. 4. 2004 | redakce Peníze.CZ
Dobrý den, chtěl bych Vás poprosit o radu a posouzení situace. Dne 7.2.2014 jsem koupil auto u autorizovaného prodejce Hyundai. Auto bylo vedeno jako předváděcí, proto začala 5-letá záruční doba běžet přidělením SPZ v květnu 2013. Dne 17.7.2014 jsem reklamoval auto s popraskaným lakem a barvou v autorizovaném servisu Hyundai (jiném, něž kde jsem ho koupil). Při koupi nebylo žádné poškození patrné. 18.8. jsem dostal vyjáření o uznání reklamace, že auto bude na poškozených místech přelakováno. Protože je ale lakýrník na dovolené, musím počkat do začátku září, kdy mám auto přistavit po telefonické domluvě k opravě. Předpokládám, že nebyla dodržena 30-denní lhůta k vyřešení reklamace. Navíc to bude už 4. návštěva servisu, který mám asi 30 km daleko, protože jsem byl opakovaně vyzván k přistavení auta k posouzení vady. Na jednu stranu jsem rád, že auto bude opraveno, na druhou stranu ztratí opravou na ceně, protože při dalším případném prodeji na něj bude nahlíženo jako na opravované, protože tloušťka laku už nebude nikdy taková, jako při výrobě, což je při prodeji důležitý faktor. Proto je otázkou, jestli bude auto opravou uvedeno do bezvadného původního stavu. Prosím o radu, jaké mám možnosti a co můžu požadovat. V servisu mi bylo řečeno, že oprava je mou jedinou možností. Přístup byl takový, že jsem si musel vyžádat písemný protokol o podání i o uznání reklamace, což působí dojmem, že oprava bez další dokumentace je nejlepší varianta pro Hyundai. V protokolu o uznání reklamace není ani zmínka o příčině. Mám dojem, že opravou se odstraní důsledek, ale ne příčina popraskání laku, která je zřejmě v plechovém podkladu. Dále nevím, jestli reklamuji u prodejce, servisu, automobilky Hyundai nebo jestli je to jedno, když jsou to všechno autorizované pobočky Hyundai a jestli jsem neudělal chybu, když jsem nekontaktoval přímo prodejce, i když je na druhé straně Česka. Děkuji za odpověď.
Otázku poslal/a: , 25. 8. 2014 22:44
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Primárním nárokem spotřebitele při výskytu vady je bezplatná oprava, výměna jen tehdy, není-li to neúměrné, nebo přiměřená sleva. Lhůta k vyřízení reklamace, tj. rozhodnutí i samotné odstranění vady, ze zákona činí 30 dnů, ale může být po dohodě s vámi prodloužena. Jestliže jste souhlas s delší lhůtou nedal, jedná se o podstatné porušení smlouvy zakládající vám právo od smlouvy odstoupit. K vašemu podezření, že opravou je pouze řešen důsledek místo příčiny, se nemůžeme po odborné stránce vyjádřit, doporučujeme si ho ověřit u znalce. Pokud vám podezření potvrdí, trvejte na odstranění příčiny. Nebo můžete vyčkat na opakování vady po opravě, kdy při třetí reklamaci budete mít nárok na výměnu vozu či vrácení kupní ceny. Skutečnost, že vůz je již opravovaný, se sice může odrazit na ceně vozu při prodeji, nicméně vůči prodejci vám žádný nárok v této souvislosti nevzniká. Určitě jste neudělal chybu, pokud jste využil k reklamaci bližší autorizovaný servis výrobce, je-li na něj v záručních podmínkách prodejce odkazováno. Jinak platí, že odpovědnost za vady nese vždy prodejce jako váš smluvní partner z kupní smlouvy. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest
26. 8. 2014 17:04
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Zaručená mzda končí. Ta nejnižší ale poroste rychleji
Místo politiků bude o růstu minimální mzdy nově rozhodovat předem daný vzoreček navázaný...více
Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada
Společnost Broker Consulting se rozhodla ukončit provoz sítě bankomatů s vkladovou funkcí....více
Chcete neplacené volno? Kolik vás bude stát a s čím je třeba počítat
Kdy vám nestačí dovolená, můžete v zaměstnání požádat o neplacené volno. Poradíme, jak...více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více