Reklamace auta v záruční době
Dobrý den, chtěl bych Vás poprosit o radu a posouzení situace. Dne 7.2.2014 jsem koupil auto u autorizovaného prodejce Hyundai. Auto bylo vedeno jako předváděcí, proto začala 5-letá záruční doba běžet přidělením SPZ v květnu 2013. Dne 17.7.2014 jsem reklamoval auto s popraskaným lakem a barvou v autorizovaném servisu Hyundai (jiném, něž kde jsem ho koupil). Při koupi nebylo žádné poškození patrné. 18.8. jsem dostal vyjáření o uznání reklamace, že auto bude na poškozených místech přelakováno. Protože je ale lakýrník na dovolené, musím počkat do začátku září, kdy mám auto přistavit po telefonické domluvě k opravě. Předpokládám, že nebyla dodržena 30-denní lhůta k vyřešení reklamace. Navíc to bude už 4. návštěva servisu, který mám asi 30 km daleko, protože jsem byl opakovaně vyzván k přistavení auta k posouzení vady. Na jednu stranu jsem rád, že auto bude opraveno, na druhou stranu ztratí opravou na ceně, protože při dalším případném prodeji na něj bude nahlíženo jako na opravované, protože tloušťka laku už nebude nikdy taková, jako při výrobě, což je při prodeji důležitý faktor. Proto je otázkou, jestli bude auto opravou uvedeno do bezvadného původního stavu. Prosím o radu, jaké mám možnosti a co můžu požadovat. V servisu mi bylo řečeno, že oprava je mou jedinou možností. Přístup byl takový, že jsem si musel vyžádat písemný protokol o podání i o uznání reklamace, což působí dojmem, že oprava bez další dokumentace je nejlepší varianta pro Hyundai. V protokolu o uznání reklamace není ani zmínka o příčině. Mám dojem, že opravou se odstraní důsledek, ale ne příčina popraskání laku, která je zřejmě v plechovém podkladu. Dále nevím, jestli reklamuji u prodejce, servisu, automobilky Hyundai nebo jestli je to jedno, když jsou to všechno autorizované pobočky Hyundai a jestli jsem neudělal chybu, když jsem nekontaktoval přímo prodejce, i když je na druhé straně Česka. Děkuji za odpověď.
Otázku poslal/a: , 25. 8. 2014 22:44
Na otázku odpovídá:
dTest, Kolektiv odborníků
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Primárním nárokem spotřebitele při výskytu vady je bezplatná oprava, výměna jen tehdy, není-li to neúměrné, nebo přiměřená sleva. Lhůta k vyřízení reklamace, tj. rozhodnutí i samotné odstranění vady, ze zákona činí 30 dnů, ale může být po dohodě s vámi prodloužena. Jestliže jste souhlas s delší lhůtou nedal, jedná se o podstatné porušení smlouvy zakládající vám právo od smlouvy odstoupit. K vašemu podezření, že opravou je pouze řešen důsledek místo příčiny, se nemůžeme po odborné stránce vyjádřit, doporučujeme si ho ověřit u znalce. Pokud vám podezření potvrdí, trvejte na odstranění příčiny. Nebo můžete vyčkat na opakování vady po opravě, kdy při třetí reklamaci budete mít nárok na výměnu vozu či vrácení kupní ceny. Skutečnost, že vůz je již opravovaný, se sice může odrazit na ceně vozu při prodeji, nicméně vůči prodejci vám žádný nárok v této souvislosti nevzniká. Určitě jste neudělal chybu, pokud jste využil k reklamaci bližší autorizovaný servis výrobce, je-li na něj v záručních podmínkách prodejce odkazováno. Jinak platí, že odpovědnost za vady nese vždy prodejce jako váš smluvní partner z kupní smlouvy. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest
26. 8. 2014 17:04