Cestovní kanceláře: Lidi si vymýšlejí reklamace
10. 8. 2014 | Kateřina Vokurková | 3 komentáře
Nový občanský zákoník zavedl institut náhrady za újmu z narušené dovolené a řadu dalších novinek. Firmy hlásí první zkušenosti.
Dobrý den, v září jsem se přestěhovala do nového bytu a podle majitelky bych se k placení televizního poplatku měla zaregistrovat já. Na této adrese však nemám a nebudu mít hlášený trvalý pobyt, jde pouze o přechodné bydliště. Na adrese trvalého bydliště platí televizní poplatek člověk, se kterým žiji ve společné domácnosti. Vzniká tedy v tomto případě také povinnost platit poplatek i na adrese přechodného bydliště? Děkuji za odpověď.
Otázku poslal/a: , 18. 9. 2014 16:46
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Trvalý pobyt není ve vztahu k povinnosti hradit televizní a rozhlasový poplatek rozhodný. Poplatníkem je totiž člověk, který příslušné zařízení vlastní či jej užívá na základě jiného právního titulu déle než měsíc. Podle § 5 odst. 2 zákona č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích, ve znění pozdějších právních předpisů, neplatí poplatky ten, kdo je členem společné domácnosti za předpokladu, že jiný člen přihlášeným poplatníkem již je. Pokud tedy fakticky sdílíte domácnost s poplatníkem rozhlasového a televizního poplatku na adrese trvalého pobytu, nejste povinna se přihlašovat na adrese přechodného bydliště. Zákon o rozhlasových a televizních poplatcích odkazuje v § 5 odst. 2 na úpravu domácnosti v § 115 starého občanského zákoníku, ale ten se již použít nedá. Je nutné vycházet z ustanovení jemu nejbližšímu v novém občanském zákoníku, a to bude „rodinná domácnost“. Dříve byl zastáván názor, že dočasné opuštění domácnosti některým z jejích členů z důvodů studijních, pracovních, zdravotních či rekreačních nerušilo jeho příslušnost k domácnosti, třebaže ji momentálně po přechodnou dobu nesdílel. Vzhledem k tomu, že však vymezení pojmu rodinná domácnost v novém občanském zákoníku není totožné s pojmem (společná) domácnost tak, jak byl definován v dřívějším občanském zákoníku (osoby spolu trvale žijící a společně uhrazující náklady na své potřeby), doporučujeme se s dotazem obrátit přímo na provozovatele vysílání, tj. Českou televizi a Český rozhlas. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest
21. 9. 2014 21:14
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Češi si začnou rozvrhovat, kdy chtějí pracovat. Má to ale háček
Takzvané samorozvrhování pracovní doby bude od ledna možné i přímo na pracovišti, nejen...více
Skupina Partners získala licenci obchodníka s cennými papíry
Finanční skupina Partners oznámila, že splnila všechny podmínky České národní banky a...více
Banky ruší další pobočky s pokladnou. Živou obsluhu nahrazuje stroj
Celkový počet poboček letos výrazně stoupl díky startu nové banky. Míst, kde narazíte...více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více