Opakovaná reklamce

Dobrý den, ráda bych Vás poprosila o radu. U společnosti NAMIR jsme v dubnu letošního zakoupili tlakovou myčku. Tento výrobek jsme již 2 x posílali na reklamaci se stejnou vadou – není možné ho zapnout, či se po zapnutí samovolně vypne. Poprvé byla reklamace uznána a vyměněna součástka, podruhé byla reklamace neuznána – na reklamačním oddělení výrobek po zapnutí fungoval. Nyní ho budeme předávat na reklamaci znovu - opět nejde zapnout. Z naší strany se bude jednat tedy o 3. reklamaci stejné vady. Vzhledem k této skutečnosti jsme žádali o odstoupení od kupní smlouvy vzhledem k nemožnosti bezvadného užívání věci a vrácení peněz. Chtěla bych Vás poprosit o informaci, jaké jednání máme ze strany prodejce očekávat a zda v případě uznání poslední reklamace máme na vrácení peněz nárok? V této souvislosti bych měla ještě jeden dotaz. Při monitorované tel. komunikaci s reklamačním oddělením mi bylo sděleno, že dopravu k reklamaci zajistí prodejce na své náklady jimi běžně používanou dopravní společností. Po písemném vyzvání z mé strany k zaslání termínu vyzvednutí zásilky jsem dostala odpověď, že se omlouvají za mylnou informaci, ale dopravu musíme zajistit my na své náklady. Máme právo požadovat zajištění dopravy tak, jak nám bylo, ačkoli mylně, sděleno? Předem děkuji za odpověď a radu.

Otázku poslal/a:  , 24. 9. 2014 17:03

Na otázku odpovídá:

dTest,  Kolektiv odborníků

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. I když se z Vašeho pohledu jedná o třetí reklamaci v pořadí, zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v ustanovení § 2169 odst. 2 zakotvuje spotřebiteli právo od smlouvy odstoupit, jedná-li se o opakovaný výskyt vady po opravě. Vyžaduje se tedy, aby nejen byla reklamace pro stejnou vadu spotřebitelem opakovaně uplatněna, ale i opakované uznání vady a její odstraňování opravou. Pokud tedy druhá reklamace nebyla uznána, resp. se jim Vámi vytknutá vada neprojevila a výrobek bezvadně fungoval, nelze s touto reklamací počítat. Pokud jste přesvědčená o tom, že se reklamací náležitě nezaobírali, neboť se nejedná o nahodilou vadu vyskytující se pouze občas a zboží po návratu pořád vadu vykazovalo, bylo na místě závěr prodávajícího k druhé reklamaci rozporovat například videozáznamem projevu vady nebo již posudkem znalce. Nárok na odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz Vám s ohledem na výše uvedené ještě nevznikl, alespoň ne z titulu opakování vady. Odstoupit by bylo možné v tuto chvíli pouze v případě, že by se vada ukázala jako neodstranitelná. Jinak očekávejte vyřízení třetí reklamace opravou, je-li vada odstranitelná, nebo výměnou za nový výrobek a při neuznání reklamace buď tak, že to za vadu nepovažují nebo že se opět u nich vada neprojevila. Podle § 2161 odst. 2 téhož zákona se předpokládá, že výrobek je vadný, pokud se vada projeví do 6 měsíců od jejího převzetí po koupi. Proto nelze jen tak zamítnout reklamaci s tím, že to vada není. Prodávající musí prokázat opak, trvá-li na zamítnutí reklamace. U druhé varianty neuznání reklamace, doporučujeme postupovat v souladu s pokyny uvedenými výše u druhé reklamace. Co se týče Vašeho dotazu na zajištění dopravy vadného zboží na reklamaci a nákladů s tím spojených, nutno poznamenat, že zákon neukládá prodávajícímu povinnost zajistit dopravu pro uplatnění reklamace. Naopak se předpokládá, že náklady spojené s uplatněním reklamace nese v prvé řadě spotřebitel a posléze má právo na jejich náhradu. To však nebrání ujednání v reklamačním řádu či obchodních podmínkách prodávajícího, v němž se k zajištění dopravy sám zavazuje. V takovém případě je možné se toho s úspěchem domáhat a veškeré náklady rovnou nese prodávající a spotřebitel je nemusí vynakládat a dožadovat se jejich proplacení. Prodávající tím výrazně ušetří, když zajišťuje dopravu svým smluvním partnerem, se kterým má vyjednané určitě lepší ceny. To je i důvod, proč řada prodávajících dopravu zajišťuje. Pokud však jen zazněla informace v telefonickém rozhovoru, který je sice druhou stranou monitorován, ale Vy jeho nahrávkou nedisponujete, a zmíněné ujednání v řádu či podmínkách prodávajícího chybí, obáváme se, že mylně poskytnutou informaci neprokážete. I kdyby ano, sice Vám bude prodávající odpovídat za škodu způsobenou nesprávně poskytnutou informací jeho pracovníkem, ale rozhodně touto škodou není cena dopravy, protože, jak jsme uvedli výše, máte nárok na proplacení účelně vynaložených nákladů spojených s dopravou reklamovaného výrobku. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest

1. 10. 2014 22:17

Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma ochrana spotřebitele, reklamace, spotřebitelská poradna

Platbu kartou od spořitelny můžete reklamovat v mobilu

6. 10. 2021 | Jiří Hovorka

Platbu kartou od spořitelny můžete reklamovat v mobilu

Klienti České spořitelny dostali snadnější možnost, jak reklamovat platbu kartou. Nově to mohou udělat online přímo v mobilní aplikaci George. Dosud mohli platby reklamovat prostřednictvím e-mailu, osobně na pobočce nebo telefonátem na klientské centrum.

Pojistka proti zdražení energie? Fixace byl jenom trik

2. 10. 2021 | Jiří Hovorka | 149 komentářů

Pojistka proti zdražení energie? Fixace byl jenom trik

Jeden z největších dodavatelů energií v Česku, společnost Bohemia Energy, prudce zdražuje. Klientům nepomohla ani sjednaná fixace ceny. Co teď mohou dělat?

Reklamace, nebo vrácení zboží? Pravidla a časté chyby

24. 8. 2021 | Tomáš Smolík | 3 komentáře

Reklamace, nebo vrácení zboží? Pravidla a časté chyby

Jak správně reklamovat či vrátit zboží? Na co si dát pozor při nákupu v e-shopu a případných pozdějších problémech? Tady je aktuální návod.

Konec otravného volání. Telemarketing odmítnete snadněji

12. 8. 2021 | Veronika Hejná | 30 komentářů

Konec otravného volání. Telemarketing odmítnete snadněji

Dosavadní zákon předpokládá, že o nevyžádané hovory máte zájem, pokud jste je nezakázali u vašeho operátora. Během roku 2022 se mají pravidla otočit. Firmy budou moci volat jen lidem, kteří s tím předem výslovně souhlasili.

Pošta ztratila balík. Úřad řekl, jakou cenu má platit

23. 6. 2021 | Petr Kučera | 34 komentářů

Pošta ztratila balík. Úřad řekl, jakou cenu má platit

Česká pošta odpovídá za prokázanou cenu ztracené zásilky bez ohledu na hodnotu uvedenou v celním prohlášení. Rozhodl o tom Český telekomunikační úřad. Vyjádřil se také k situaci, kdy je skutečná cena nižší než udaná.

Opravdu chcete přijít o peníze? Neuvěřitelná cesta s podvodníkem

2. 6. 2021 | Jiří Hovorka | 26 komentářů

Opravdu chcete přijít o peníze? Neuvěřitelná cesta s podvodníkem

O zhruba 200 tisíc korun přišel minulý týden 36letý muž ze Šumperska. Stal se obětí vishingu, tedy podvodné praktiky, která se teď v Česku rychle šíří.

Naše firma nehraje fér! Za udání už nemá hrozit výpověď

28. 4. 2021 | Veronika Hejná | 5 komentářů

Naše firma nehraje fér! Za udání už nemá hrozit výpověď

Pokud váš zaměstnavatel porušuje zákon, zapískejte na varovnou píšťalku. Nový zákon o ochraně takzvaných whistleblowerů vás prý ochrání před odvetou.

Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí zaplatit škodu

22. 4. 2021 | Petr Kučera | 21 komentářů

Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí zaplatit škodu

Česká pošta ztratila vzácný prsten, reklamaci neuznala. Zákazníka se zastal až Český telekomunikační úřad: Podnik odpovídá i za špatné rady svých zaměstnanců nebo za to, že při sjednání zásilky do zahraničí nemají aspoň základní znalost angličtiny. 

Právo na opravu přichází. Zázraky ale nečekejte

24. 2. 2021 | Veronika Hejná | 4 komentáře

Právo na opravu přichází. Zázraky ale nečekejte

Od března začínají platit nová pravidla Evropské komise, která zaručují opravitelnost domácích spotřebičů. Praktické dopady poznají spotřebitelé zřejmě až za dva roky. A například u mobilů mají zatím dál smůlu.

Med posílí imunitu. Dejte si ale pozor, co kupujete

18. 10. 2020 | Renata Lichtenegerová | 9 komentářů

Med posílí imunitu. Dejte si ale pozor, co kupujete

Lehce se falšuje a dobře prodává. Pro podvodníky je lákavou komoditou, a to i po velkých kauzách s antibiotiky a doslazováním, které trh částečně očistily. Supermarkety si kvalitu víc hlídají, podvodníci však změnili strategii.

Prodloužená záruka? Pozor, co vlastně kupujete

6. 8. 2020 | Veronika Hejná

Prodloužená záruka? Pozor, co vlastně kupujete

Prodloužená záruka ke zboží – to zní lákavě. Někdy vám ji obchodník dává zadarmo jako součást nákupu, jindy si ji můžete přikoupit jako volitelný nadstandard. Na co si dát pozor, ať neplatíte zbytečně?

ČOI varuje před nabíječkou baterií z Moravy

5. 8. 2020 | Petr Kučera | 2 komentáře

ČOI varuje před nabíječkou baterií z Moravy

Nabíječka baterií Emos Smart 4/N8168S může znamenat pro spotřebitele vážné bezpečnostní riziko. Při zapojení do elektrické zásuvky a dotyku uživatele může dojít k zásahu elektrickým proudem. Upozornila na to Česká obchodní inspekce.

Jak reklamovat auto. Pozor na kratší záruku

23. 6. 2020 | dTest

Jak reklamovat auto. Pozor na kratší záruku

Kupující může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží, v době 24 měsíců od převzetí. Stejně je tomu i při koupi automobilu. V některých případech ale může prodejce záruku omezit.

Operátoři ruší poplatek za vrácení nevyčerpaného kreditu

15. 6. 2020 | Jiří Hovorka | 3 komentáře

Operátoři ruší poplatek za vrácení nevyčerpaného kreditu

Všichni tři velcí operátoři zrušili poplatek, kterým svým zákazníkům od dubna ztěžovali využití jednoho z nových práv podle zákona o elektronických komunikacích. 

Chcete vrátit kredit, zaplaťte. Operátoři vyzráli na nový zákon

22. 5. 2020 | Jiří Hovorka | 9 komentářů

Chcete vrátit kredit, zaplaťte. Operátoři vyzráli na nový zákon

Zbylo vám 180 korun na nevyčerpaném kreditu u operátora, od něhož odcházíte? Podle nového zákona žádný problém. Zaplaťte 199 korun a jsou vaše!

Partner sekce

dTest

dTest

Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220

Za poradnu odpovídá:

 Kolektiv odborníků

http://www.dtest.cz/

Partnerem poradny od: 28.11.2012

Aktuální články

Moneta rozšířila možnost, jak získat lepší kurz eura nebo dolaru

Moneta rozšířila možnost, jak získat lepší kurz eura nebo dolaru

Online směnárna Monety nově funguje nepřetržitě, tedy v režimu 24/7. Dříve ji lidé mohli...více

Změny v osobním bankrotu jsou tu. Oddlužení bude kratší

Změny v osobním bankrotu jsou tu. Oddlužení bude kratší

Novela insolvenčního zákona zkracuje dobu oddlužení z pěti na tři roky. Současně však...více

Přišla s polopenzí i seznamováky. Nejstarší česká cestovka je tu přes sto let

Přišla s polopenzí i seznamováky. Nejstarší česká cestovka je tu přes sto let

Čedok se stal hlavně pro starší a střední generace Čechů symbolem organizovaných zájezdů....více

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services