Opakovaná reklamce

Dobrý den, ráda bych Vás poprosila o radu. U společnosti NAMIR jsme v dubnu letošního zakoupili tlakovou myčku. Tento výrobek jsme již 2 x posílali na reklamaci se stejnou vadou – není možné ho zapnout, či se po zapnutí samovolně vypne. Poprvé byla reklamace uznána a vyměněna součástka, podruhé byla reklamace neuznána – na reklamačním oddělení výrobek po zapnutí fungoval. Nyní ho budeme předávat na reklamaci znovu - opět nejde zapnout. Z naší strany se bude jednat tedy o 3. reklamaci stejné vady. Vzhledem k této skutečnosti jsme žádali o odstoupení od kupní smlouvy vzhledem k nemožnosti bezvadného užívání věci a vrácení peněz. Chtěla bych Vás poprosit o informaci, jaké jednání máme ze strany prodejce očekávat a zda v případě uznání poslední reklamace máme na vrácení peněz nárok? V této souvislosti bych měla ještě jeden dotaz. Při monitorované tel. komunikaci s reklamačním oddělením mi bylo sděleno, že dopravu k reklamaci zajistí prodejce na své náklady jimi běžně používanou dopravní společností. Po písemném vyzvání z mé strany k zaslání termínu vyzvednutí zásilky jsem dostala odpověď, že se omlouvají za mylnou informaci, ale dopravu musíme zajistit my na své náklady. Máme právo požadovat zajištění dopravy tak, jak nám bylo, ačkoli mylně, sděleno? Předem děkuji za odpověď a radu.

Otázku poslal/a:  , 24. 9. 2014 17:03

Na otázku odpovídá:

dTest,  Kolektiv odborníků

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. I když se z Vašeho pohledu jedná o třetí reklamaci v pořadí, zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v ustanovení § 2169 odst. 2 zakotvuje spotřebiteli právo od smlouvy odstoupit, jedná-li se o opakovaný výskyt vady po opravě. Vyžaduje se tedy, aby nejen byla reklamace pro stejnou vadu spotřebitelem opakovaně uplatněna, ale i opakované uznání vady a její odstraňování opravou. Pokud tedy druhá reklamace nebyla uznána, resp. se jim Vámi vytknutá vada neprojevila a výrobek bezvadně fungoval, nelze s touto reklamací počítat. Pokud jste přesvědčená o tom, že se reklamací náležitě nezaobírali, neboť se nejedná o nahodilou vadu vyskytující se pouze občas a zboží po návratu pořád vadu vykazovalo, bylo na místě závěr prodávajícího k druhé reklamaci rozporovat například videozáznamem projevu vady nebo již posudkem znalce. Nárok na odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz Vám s ohledem na výše uvedené ještě nevznikl, alespoň ne z titulu opakování vady. Odstoupit by bylo možné v tuto chvíli pouze v případě, že by se vada ukázala jako neodstranitelná. Jinak očekávejte vyřízení třetí reklamace opravou, je-li vada odstranitelná, nebo výměnou za nový výrobek a při neuznání reklamace buď tak, že to za vadu nepovažují nebo že se opět u nich vada neprojevila. Podle § 2161 odst. 2 téhož zákona se předpokládá, že výrobek je vadný, pokud se vada projeví do 6 měsíců od jejího převzetí po koupi. Proto nelze jen tak zamítnout reklamaci s tím, že to vada není. Prodávající musí prokázat opak, trvá-li na zamítnutí reklamace. U druhé varianty neuznání reklamace, doporučujeme postupovat v souladu s pokyny uvedenými výše u druhé reklamace. Co se týče Vašeho dotazu na zajištění dopravy vadného zboží na reklamaci a nákladů s tím spojených, nutno poznamenat, že zákon neukládá prodávajícímu povinnost zajistit dopravu pro uplatnění reklamace. Naopak se předpokládá, že náklady spojené s uplatněním reklamace nese v prvé řadě spotřebitel a posléze má právo na jejich náhradu. To však nebrání ujednání v reklamačním řádu či obchodních podmínkách prodávajícího, v němž se k zajištění dopravy sám zavazuje. V takovém případě je možné se toho s úspěchem domáhat a veškeré náklady rovnou nese prodávající a spotřebitel je nemusí vynakládat a dožadovat se jejich proplacení. Prodávající tím výrazně ušetří, když zajišťuje dopravu svým smluvním partnerem, se kterým má vyjednané určitě lepší ceny. To je i důvod, proč řada prodávajících dopravu zajišťuje. Pokud však jen zazněla informace v telefonickém rozhovoru, který je sice druhou stranou monitorován, ale Vy jeho nahrávkou nedisponujete, a zmíněné ujednání v řádu či podmínkách prodávajícího chybí, obáváme se, že mylně poskytnutou informaci neprokážete. I kdyby ano, sice Vám bude prodávající odpovídat za škodu způsobenou nesprávně poskytnutou informací jeho pracovníkem, ale rozhodně touto škodou není cena dopravy, protože, jak jsme uvedli výše, máte nárok na proplacení účelně vynaložených nákladů spojených s dopravou reklamovaného výrobku. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest

1. 10. 2014 22:17

Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma ochrana spotřebitele, reklamace, spotřebitelská poradna

Konec falešných hodnocení. E-shopy musí ukázat, proč jim věřit

27. 4. 2020 | Veronika Hejná | 5 komentářů

Konec falešných hodnocení. E-shopy musí ukázat, proč jim věřit

Pravidla pro uživatelské recenze i hodnocení zboží a služeb na internetu se zpřísní. Různá tržiště, srovnávače nebo třeba portály nabízející ubytování či recenze různých podniků budou muset vysvětlit, jak ověřují, že je píší skuteční zákazníci.

Operátora už změníte snadněji. Musí vrátit i kredit

1. 4. 2020 | Jiří Hovorka | 8 komentářů

Operátora už změníte snadněji. Musí vrátit i kredit

Od dubna platí nové podmínky. Levněji, snadněji a rychleji opustíte nejenom mobilního operátora, ale třeba i poskytovatele internetu nebo kabelové televize.

Hromadné žaloby se blíží. Takhle mají fungovat

25. 2. 2020 | Veronika Hejná | 1 komentářů

Hromadné žaloby se blíží. Takhle mají fungovat

Soudit se s velkou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší než doteď. Pomoc má přinést novinka, kterou včera podpořila vláda.

Dvouletá záruka má skončit. Spotřebitelé si přesto polepší

3. 2. 2020 | Veronika Hejná | 51 komentářů

Dvouletá záruka má skončit. Spotřebitelé si přesto polepší

Konečně bude jasno: Dvouletá lhůta není záruční, ale jenom reklamační. Na druhou stranu se zdvojnásobí doba, kdy je spotřebitel v lepší pozici. A stoupnou i požadavky na kvalitu zboží.

Právo na opravu se blíží. Za spotřebiče můžete ušetřit tisíce

21. 1. 2020 | Veronika Hejná | 16 komentářů

Právo na opravu se blíží. Za spotřebiče můžete ušetřit tisíce

Nová pravidla mají už v příštím roce prodloužit život spotřebičů a ušetřit peníze spotřebitelů. Na rozsáhlejší vylepšení si ale ještě počkáme.

Spotřebiče musí vydržet déle. Hledají se stovky opravářů

25. 11. 2019 | Petr Kučera

Spotřebiče musí vydržet déle. Hledají se stovky opravářů

V Česku chybějí desítky až stovky opravářů domácích spotřebičů. Upozornilo na to Sdružení výrobců domácích spotřebičů v ČR APPLiA CZ.

Nepodepsal dodatek, ale službu využíval dál. Spor s operátorem rozsekl úřad

25. 11. 2019 | Jiří Hovorka | 2 komentáře

Nepodepsal dodatek, ale službu využíval dál. Spor s operátorem rozsekl úřad

Klient převzal nové zařízení a souhlasil tak se změnou tarifu. Neznamená to ale, že by automaticky souhlasil i s přiloženým dodatkem ke smlouvě.

Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí nahradit škodu, rozhodl úřad

17. 10. 2019 | Jiří Hovorka | 20 komentářů

Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí nahradit škodu, rozhodl úřad

Úřad se zastal muže, kterému pracovnice pošty doporučila poslat zlatý dukát za 8000 Kč jako Balík do ruky. Když se ztratil, podnik platit nechtěl.

Pošta ztratila sběratelskou zásilku, škodu platit nechtěla. Ale musí, rozhodl úřad

20. 9. 2019 | Jiří Hovorka | 46 komentářů

Pošta ztratila sběratelskou zásilku, škodu platit nechtěla. Ale musí, rozhodl úřad

Ne každá známka má sběratelskou hodnotu. Pošta doplatila na nepřesný výklad svých vlastních podmínek.

Chcete ušetřit, dostanete pokutu. Stížností na aukce energií přibývá

5. 9. 2019 | Jana Poncarová | 9 komentářů

Chcete ušetřit, dostanete pokutu. Stížností na aukce energií přibývá

Aukční firmy slibují, že vám vysoutěží tu nejlepší cenu elektřiny nebo plynu. Možná to dokážou. Ale možná na vás místo úspory vyrukují s pokutou. Jak nenaletět?

Ublížila ti velká firma? Přidej se! Jak budou fungovat hromadné žaloby

1. 8. 2019 | Petr Kučera | 2 komentáře

Ublížila ti velká firma? Přidej se! Jak budou fungovat hromadné žaloby

Soudit se s velkou firmou bude pro běžné lidi jednodušší než teď. Pomoc má přinést novinka, známá hlavně z amerických filmů: hromadné žaloby. Ministerstvo dokončilo kompromisní návrh. Podívali jsme se, co nakonec přináší.

Jak reklamovat zájezd: Rady pro spor s cestovkou

25. 7. 2019 | Lukáš Zelený

Jak reklamovat zájezd: Rady pro spor s cestovkou

Peklíčko místo pohodové dovolené? A může za to cestovka? Poradíme, na co dávat bacha už dopředu. A především, co dělat, když na nepříjemnosti se zájezdem dojde.

Zpožděný let a poškozený kufr? Vaše práva zjistí nový nástroj

17. 7. 2019 | Petr Kučera

Zpožděný let a poškozený kufr? Vaše práva zjistí nový nástroj

Češi si můžou ode dneška rychle a snadno přímo na letišti zjistit, na co mají právo v případě zrušení nebo zpoždění letu a při problémech se zavazadly. Oznámilo to Evropské spotřebitelské centrum, které na svém webu spustilo Letecký kalkulátor vašich práv.

Energie. Jak zkrotit dodavatele. Pomůžou úřady?

11. 7. 2019 | Jana Poncarová | 4 komentáře

Energie. Jak zkrotit dodavatele. Pomůžou úřady?

Rozdávají sankce, vyhrožují, podstrkávají smlouvy, za které by se slušní podnikatelé styděli. S některými dodavateli je těžké pořízení. Nedávno padly za nekalé jednání pokuty. Jaké další páky mají úřady na dodavatele a co může dělat sám zákazník?

Ve vlaku nejde klimatizace. Řekněte si o odškodnění!

14. 6. 2019 | Petr Kučera | 1 komentářů

Ve vlaku nejde klimatizace. Řekněte si o odškodnění!

Před tropickým horkem se můžete schovat třeba i do vlaku. Těch s klimatizací je čím dál víc. Někdy ale nemáte na výběr a prostě musíte do vozu, který je starší než vy. Co dělat, když celou cestu protrpíte?

Partner sekce

dTest

dTest

Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220

Za poradnu odpovídá:

 Kolektiv odborníků

http://www.dtest.cz/

Partnerem poradny od: 28.11.2012

Aktuální články

Moneta rozšířila možnost, jak získat lepší kurz eura nebo dolaru

Moneta rozšířila možnost, jak získat lepší kurz eura nebo dolaru

Online směnárna Monety nově funguje nepřetržitě, tedy v režimu 24/7. Dříve ji lidé mohli...více

Změny v osobním bankrotu jsou tu. Oddlužení bude kratší

Změny v osobním bankrotu jsou tu. Oddlužení bude kratší

Novela insolvenčního zákona zkracuje dobu oddlužení z pěti na tři roky. Současně však...více

Přišla s polopenzí i seznamováky. Nejstarší česká cestovka je tu přes sto let

Přišla s polopenzí i seznamováky. Nejstarší česká cestovka je tu přes sto let

Čedok se stal hlavně pro starší a střední generace Čechů symbolem organizovaných zájezdů....více

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services