reklamace mobilního telefonu
Dobrý den, od září 2013 mám mobilní telefon Samsung Slll mini z prodejny Planeo elektro. Již po půl roce jsem jej šla reklamovat, že mi z ničeho nic zamrzl a musela jsem vytáhnout baterku a znovu zapnout několikrát denně. Reklamace mi byla uznána a oprava provedena tím, že mi vyměnili baterii( doklad jsem bohužel ztratila). Chvíli mobil fungoval normálně, poté to začalo nanovo, navíc mi vypadlo sklíčko od foťáku. Šla jsem tam tedy znovu, reklamaci mi znovu uznali, nahráli nový software a vyměnili sklíčko(papíry jsem si už pečlivě schovala). Jenže po asi dvou týdnech se mobil začal sekat znovu a přestaly mi fungovat sluchátka, které byly v příslušenství. Chtěla jsem vrátit peníze, protože se jedná o třetí reklamaci s tím, že ten telefon se pořád stejně seká. Bylo mi řečeno, že sice se seká, ale vyměnili baterku, poté software, že nejde o stejnou závadu. Po vrácení mobilu ze třetí reklamace mi bylo řečeno, že sluchátka vyměnili, ale na vada na mobilu se neprojevila, tudíž byl pouze resetován(před každou reklamací jsem jej sama resetovala doma). Ještě ten den se mi sekl dvakrát a další den mi nešel vypnout budík, displej nereagoval. Počkala jsem na víkend a šla jej reklamovat znovu s tím, že už chci po druhé vrátit peníze. Paní mi odpověděla, že ho pošlou znovu na reklamaci, ale že peníze mi vrátit nemůžou dokud nebude dokázané, že mobil opravdu nefunguje. Navíc to se mnou znovu sepisoval její kolega, který mi arogantně pověděl, že on má Samsung za 20 000,- a že mu dělá to samé a nevidí důvod, proč to řešit. Já mu odpověděla, že ten mobil je drahý a za ty peníze opravdu chci aby jsem jej měla doma a fungoval normálně a ne aby byl pořád v reklamaci. Myslela jsem, že mi peníze vrátí ihned, prý pokud bude reklamace uznaná, tak do 30 dnů, ale že pokud neobjevili žádnou závadu, že pochybuje, že tam něco najdou. Chci se tedy zeptat jestli existuje někdo kdo by se na ten mobil mohl podívat nebo jak to s reklamací vyřešit. Bohužel mobil se neseká pokaždé jen asi jednou za 12 hodin, tudíž když mi nabídli to vyzkoušet na prodejně, závada se neprojevila. Děkuji za odpověď.
Otázku poslal/a: , 28. 9. 2014 8:57
Na otázku odpovídá:
dTest, Kolektiv odborníků
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Nahodilý výskyt vady bohužel nahrává při řešení reklamací obchodníkům, je totiž jejich častým nešvarem tvrdit, že se vada neprojevila. To neznamená ani zamítnutí reklamace, ale ani její uznání. Obchodník tím říká, že vadu „vůbec nevidí“, a proto se k ní ani nemůže vyjádřit. U odlepené podrážky bot nebo jiných zjevných vad si toto dovolit nemůže. I když se jedná o opakovaný výskyt nejspíš zcela totožné vady, neboť stejnost vady se posuzuje podle jejího stejného projevu v užitných vlastnostech, a není tedy rozhodné, jakým způsobem vady při jednotlivých reklamacích obchodník řešil, což potvrzuje i výklad Nejvyššího soudu ČR. Přestože uplatníte při čtvrté reklamaci již právo na odstoupení od kupní smlouvy, musí i v tomto případě proběhnout posouzení vady, a tedy důvodnosti Vaší reklamace. Není vyloučen postup, že obchodník vrátí peníze ihned, neboť zákon o ochraně spotřebitele vyžaduje vyřizování reklamace bez zbytečných průtahů, ale i tak mnozí obchodníci využívají maximální třicetidenní lhůtu k jejímu dořešení z důvodu provedení právě onoho posouzení odborným servisem. Situace se Vám komplikuje tím, že doklad o první reklamaci nemáte k dispozici a třetí reklamace té samé vady nebyla obchodníkem uznána a Vámi toto rozporováno třeba již názorem znalce. Pokud i čtvrtá reklamace bude ukončena sdělením, že se vada neprojevila, určitě doporučujeme s ohledem na pořizovací hodnotu zboží dát jej na posouzení nezávislému znalci, který vedle zdokumentování nahodilé vady má znalosti a zkušenosti na to učinit závěr, zda se o vadu jedná, co je její příčinou a zda je vůbec odstranitelná. Uhrazení nákladů spojených s posudkem můžete posléze spolu s vrácením kupní ceny požadovat po obchodníkovi. Znalce v oboru elektronika se specializací na mobilní telefony lze vyhledat na stránce www.justice.cz. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest
1. 10. 2014 10:45