Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Převzetím kabátu vznikla čistírně povinnost jej vyčistit v souladu s Vašimi požadavky a vzájemným ujednáním, ale současně i povinnost o kabát řádně pečovat a dávat na něj pozor. Tedy bez ohledu na to, zda při čištění postupovala čistírna správně, odpovídá vám za škodu, která na kabátu po dobu, co jej měla čistírna u sebe, vznikla. Ze stavu kabátu tak, jak jej popisujete, je však nepochybné, že ke škodě došlo při nevhodné manipulaci s kabátem. Čistírna jako profesionál v daném oboru si musí počínat s odbornou péčí, v opačném případě Vám odpovídá i za vady provedené služby. Pokud jej vůbec nevyčistila, nesplnila tak svoji hlavní povinnost a nemá ani nárok na ujednanou odměnu za službu. Kabát byste neměla převzít. Trvejte na sepsání reklamace, kde by se měl stav kabátu přesně zaznamenat. Nejpozději do 30 dnů by se Vám měla čistírna vyjádřit ke svému pochybení a vrátit Vám případně již předem zaplacenou cenu služby. Tím však Vaše nároky nekončí. Dále doporučujeme, pokud jste tak již neučinila v reklamačním protokolu, uplatnit prokazatelně nárok na náhradu škody na kabátu, který od Vás čistírna převzala v rámci plnění svého závazku. Za způsobenou škodu čistírna nese podle § 2944 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, plnou odpovědnost. Je-li kabát v důsledku poškození nenositelný, musí Vám čistírna nahradit jeho hodnotu v době, kdy jste ho tam dávala. Jedná-li se o relativně nový kabát, můžete výši jeho hodnoty doložit Vaším kupním dokladem. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest