O chvilinku
10. 8. 2014 | redakce Peníze.CZ
![O chvilinku](https://js.pencdn.cz/acimage/w180/282661.jpg)
Hlavně vytrvalost, jinak se vaše sny nikdy nevyplní!
Dobrý den, ráda bych se informovala na jednu věc. Koncem září jsme si objednali lednici z internetového obchodu eproton. Lednice byla nějakou dobu v garáži nevybalená a neprohlédnutá, jelikož jsme ji do dokončení kuchyně nemohli zapnout, tak jsme ji ani nevybalili, což byla zřejmě chyba. Koncem října jsme lednici vybalili a zapnuli cca týden poté. Po zapnutí jsme zjistili, že za poličkami jsou proražené 4 rohy v lednici (zřejmě od nešikovného vkládání polic, které byly poté přilepeny, i když ne nějak pečlivě a lednice zabalena pro odeslání) + uražený kousek přihráky ve dveřích. Okamžitě jsme napsali reklamaci na eproton, a poslali fotografie. Chtěli poté ještě poslat výrobní číslo a údajně konzultovali se výrobcem - společnost Samsung. Na základě zkoumání vady dle fotografií nám byla reklamace zamítnuta - "po konzultaci s odborným servisem jsme nuceni konstatovat, že pokud byl výrobek reklamován po více než měsíci bez doložení ochranného obalu, nelze zpětně prokázat, kdy k poškození výrobku došlo." Dívali jsme se pro jistotu ještě po obale, našli jsme polystyren, obalovou folii však už ne, zřejmě jsme vyhodili. Nyní máme doma tedy rozbitou lednici a reklamace nebyla uznána, přestože ledinici nikdo fyzicky neviděl a prakticky byl poměrně rychle zamítnuta. Ráda bych se tedy zeptala, zda je možné v tomto případě ještě něco dělat? Předem mockrát děkuji za odpověď.
Otázku poslal/a: , 1. 12. 2014 15:09
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Je-li reklamace uplatněna do 6 měsíců od převzetí věci, má se dle § 2161 odst. 2 občanského zákoníku za to, že věc byla vadná již při převzetí. Spotřebitel nemá za zákona povinnost provést kontrolu výrobku při převzetí a jakýkoli zjištěný rozpor může v této lhůtě reklamovat s tím, že důkaz opaku provádí prodávající. Ten by měl zejména prokázat, pokud reklamaci zamítá, že zboží bylo při převzetí bez vad, nebo prokázat, že tato konkrétní vada byla způsobena spotřebitel, a tím a contrario vyloučit, že byla na zboží přítomna při převzetí. Pokud prodávající opak neprokáže (což z jeho vyjádření částečně vyplývá), spotřebitel může požadovat i dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené, ale pokud se vada týká pouze součásti věci, může požadovat jen výměnu součásti; není-li to možné, může odstoupit od smlouvy. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má spotřebitel právo na bezplatné odstranění vady. Spotřebitel též může uplatnit právo na přiměřenou slevu z kupní ceny. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest
9. 12. 2014 14:29
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Moneta rozšířila možnost, jak získat lepší kurz eura nebo dolaru
Online směnárna Monety nově funguje nepřetržitě, tedy v režimu 24/7. Dříve ji lidé mohli...více
Změny v osobním bankrotu jsou tu. Oddlužení bude kratší
Novela insolvenčního zákona zkracuje dobu oddlužení z pěti na tři roky. Současně však...více
Přišla s polopenzí i seznamováky. Nejstarší česká cestovka je tu přes sto let
Čedok se stal hlavně pro starší a střední generace Čechů symbolem organizovaných zájezdů....více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více