Reklamace automobilu
Vážení, rád bych Vás požádal o pomoc při řešení reklamace mého automobilu. Jak jsem již našel v některých příspěvcích z minulého roku, tak i tak si nejsem jist svým případem. V roce 2014 jsem zakoupil nový automobil, na který má být 5letá záruka. V roce 2015 jsem reklamoval nějaké klepání ve sloupku za řidičem – objevuje se při přejetí nerovností. Vyreklamoval jsem to a následně to bylo opraveno s tím, že Renault o tom ví a je postup, jak to odstranit (předělání izolace střechy v oficiálním dokladu). V tomtéž roce se mi závada vrátila, ale rozhodl jsem se vyčkat. Letos už jsem to nevydržel a dal to tam znovu. Závada prý byla v úchytce na výškový posun pásů u řidiče. Při odjezdu ze servisu se mi i tak zdálo, že to na velké nerovnosti klepne, ale říkal jsem si, že vyčkám. Včera, cca týden po opravě, to začalo opět více klepat (zvuk, jak když klepne plech na plech). Od obou mám papír – záruční protokol – od vyhotovené dané závady. Bohužel se tam nepíše, že se jednalo o druhou reklamaci té věci. Když jsem se na to ptal v servisu, odvětili, že je vše v systému a nemám se čeho bát (což mě moc neuklidnilo). Momentálně se připravuji, že bych to tam dal potřetí. Z laického pohledu bych teoreticky měl mít právo na vrácení zboží, pokud se jedná o třetí tu samou vadu. Bojím se jen, že mne vykoupou na nedostatečné agendě atd. Mohl bych Vás poprosit o radu, jak tomu předejít a jak se v této situaci chovat? Zda si vyhotovit znalecký posudek o dané závadě, že se objevuje a nebyla odstraněna? Případně jak postupovat, aby byl nárok uplatněn. Je mi jasné, že automobilka se bude bránit, tak abych byl připraven na každý krok. Asi si tam rovnou s sebou vzít i právníka, že? Děkuji za ochotu a Váš čas.
Otázku poslal/a: , 10. 3. 2016 7:43
Na otázku odpovídá:
dTest, Kolektiv odborníků
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Právo odstoupit od smlouvy při opakované vadě, pro kterou není věc možné řádně užívat, vyplývá z ustanovení § 2169 odst. 2 občanského zákoníku. Opakovaný výskyt vady se prokazuje právě reklamačními nebo servisními protokoly. Ze starších rozhodnutí soudu pak vyplývá, že opakovaným výskytem vady se rozumí její výskyt alespoň po 3. opravě, ale nemusí to být v konkrétní situaci vždy pravidlem, soudní rozhodnutí v individuálních sporech mohou mít různý skutkový základ. Od stolu lze těžko posoudit, na kolik Vámi popisovaná vada brání řádnému užívání vozu, ale připravil bych se na to, že výrobce bude argumentovat především tím, že vada řádnému užívání nebrání a požadovat výměnu či odstoupení od smlouvy by bylo nepřiměřené. Jak by o Vaší záležitosti rozhodl soud lze těžko říci, nevíme o podobné kauze, která by se za účinnosti nového občanského zákoníku řešila. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne. Váš dTest
16. 3. 2016 14:25