Reklamace opravy a servisu

Dobrý den, Obracím se na Vás s prosbou o právní radu. Abych svůj problém vysvětlil, začnu poněkud šířeji. Jsem anesteziolog, který kromě práce v nemocnici poskytuje anestezie na pracovišti plastické chirurgie. Veškeré vybavení, včetně přístrojů je moje a já platím veškeré náklady s jeho provozem. Tzn. i náklady na povinnou pravidelnou revizi zdravotnických prostředků (BTK) a případné opravy. Základem mého vybavení je anesteziologický přístroj od firmy Draeger. Přístroj je velmi drahý a taktéž jeho opravy jsou velmi drahé. I malé součástky stojí leckdy desetitisíce korun. K jeho provozu je potřeba mít zdroj hnacího plynu. Proto jsem zvolil na doporučení servisního technika bezolejový kompresor se sušičem vzduchu. Vybral jsem si firmu Techno-air s.r.o., kde mi její pracovník poradil typ Carat 106 E. Tento přístroj jsem zakoupil v roce 2012 a nechával pravidelně ročně provádět BTK. Komunikace s touto firmou byla trochu obtížnější a drobné výtky jsem měl vždy, ale to není předmětem mého problému. Začátkem dubna t.r. začala na mém přístroji od firmy Draeger porucha. Promptně byla provedena prohlídka, kde jako příčina byla shledána přítomnost vody ve vzduchovém potrubí od kompresoru. Hrozí oprava, která může stát až několik set tisíc korun! Okamžitě jsem volal pracovníkovi Techno-airu panu Kučerovi. Ten mi sdělil, že příčinou vody v potrubí je zřejmě nasycenost náplně adsorbčního sušiče, který měl být vyměněn. Při mém dotazu, jak je to možné, když provádějí pravidelně BTK, kde je povinností funkčnost zkontrolovat. V montážních listech z minulých pravidelných prohlídek je vždy uvedeno, že byla provedena servisní prohlídka vnitřních dílů kompresoru a dokonce i nasycenost adsorbčního sušiče, vše OK! Pan Kučera ale tvrdí, že pravidelná výměna adsorbčního sušiče je uvedena v návodu a musím ji chtít já. Nakonec jsem se nehádal a nechal kompresor opravit s tím, že pokud bude nákladná oprava i anesteziologického přístroje od firmy Draeger, tak zvážím poradu s právníkem. Kompresor od firmy Techno-air mi byl vrácen opravený 15.4. Na dodacím listu bylo uvedeno: Kompresor vrácen po provedení pravidelného servisu + výměny náplně adsorbčního sušiče. 29.4.2016 mi byla dodána faktura, kde kromě výměny sady náplně adsorbčního sušiče v ceně 2400 Kč. byly účtovány i výměny dalších dílů o kterých mě nikdo neinformoval!!! Celková cena opravy je 19,5 tis. Kč., což je polovina pořizovací ceny!!! Je takové jednání se zákazníkem vůbec možné a existuje nějaká forma právní ochrany? Prosím o Vaši laskavou odpověď. S díky Michal Kroupa

Otázku poslal/a:  , 1. 5. 2016 18:46

Na otázku odpovídá:

dTest,  Kolektiv odborníků

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Váš dotaz je mimo rámec spotřebitelského práva, ve vztahu mezi dodavateli jste oba v pozici podnikatelů, a tudíž se na Vás nevztahuje přísná ochrana jako v případě, kdybyste si podobné věci pořizoval k nepodnikatelským účelům do domácnosti. Je na každém podnikateli, jakého smluvního partnera (dodavatele) si vybere a jaké podmínky servisu a reklamace si s ním smluví. Obecně lze říci, že servis kompresoru je smlouvou o dílo a zhotovitel (tedy servis) odpovídá za jeho provedení a za to, že zboží je při předání v pořádku dle specifikací, jak bylo domluveno a jak je pro údržbu konkrétního přístroje běžné. Servis by měl k opravám a kontrolám přistupovat s řádnou péči člověka, který se přihlásil k určitému povolání, ve smyslu ustanovení § 5 občanského zákoníku by tedy mělo být spolehnutí na to, že svěří-li se věc odborníkovi, bude závazek proveden odborně. Je-li kontrola adsorbčního sušiče věcí, kterou by měl zvládnout dle návodu uživatel, tím spíše by se na ni měl zaměřit profesionál pověřený servisem a kontrolou. Pokud tak neučinil, jednal zřejmě s nedostatkem péče a odpovídá za škodu, kterou způsobil. Ve věci dodání jiných služeb, než byly objednány, je třeba vycházet z objednávky, jejího potvrzení a odhadu ceny. Odhadnutou cenu nelze podstatným způsobem zvýšit, není-li o tom zákazník předem informován. Ve Vaší věci doporučujeme najmout advokáta, protože je opravdu mimo rámec spotřebitelského práva, kterým se zabýváme. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne. Váš dTest

14. 5. 2016 12:32

Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma ochrana spotřebitele, reklamace, spotřebitelská poradna

Staré triky nerezaví: Předplatitelem proti své vůli

7. 9. 2015 | Petra Dlouhá | 30 komentářů

Staré triky nerezaví: Předplatitelem proti své vůli

V devadesátkách to byl trhák. Dopis o tom, že máte naději vyhrát miliony – stačí rychle odepsat – ze schránky vytáhl asi každý. Staré triky nerezaví. Na principu lákavých dárků a prvního kousku gratis obchodníci klientelu loví dál. Cíl? Přivázat si zákazníka, a rýžovat, co půjde! Předplatitelem proti své vůli se stanete raz dva.

Očima expertů: Stát vymaže tisíce poskytovatelů půjček. Zmizí s nimi lichva?

14. 8. 2015 | Ondřej Tůma | 31 komentářů

Očima expertů: Stát vymaže tisíce poskytovatelů půjček. Zmizí s nimi lichva?

Ministerstvo financí chce pořádně zregulovat trh nebankovních půjček. Nebankovním poskytovatelům úvěrů výrazně zpřísní pravidla a nově na ně bude stejně jako na banky dohlížet ČNB. Pomůže to spotřebitelům? Ptáme se advokátů Tomáše Sokola a Petra Němce, ekonomů Aleše Michla a Lukáše Kovandy, Daniela Hůleho z Člověka v tísni a také Heleny Kolmanové z ČNB.

Pět rad od dTestu: Jak neuvíznout v síti pouličních prodejců

11. 8. 2015 | Lukáš Zelený | 3 komentáře

Pět rad od dTestu: Jak neuvíznout v síti pouličních prodejců

Parfémy, elektroniku, oblečení, hodinky, ale i předplatné kosmetických balíčků či tarif u mobilního operátora. To všechno vám na ulici podbízivě vnucují prodejci, kteří nekompromisně útočí na vaši peněženku. Poradíme jak se nenechat napálit.

Prodáváme byt: Jak se dohodnout na férových sankcích

29. 7. 2015 | Vladimír Zuzák

Prodáváme byt: Jak se dohodnout na férových sankcích

Kolik by vám měl kupující zaplatit za prodlení s úhradou kupní ceny a kolik byste měli platit zase vy jemu, když nemovitost pozdě předáte? Aniž byste malovali čerta na zeď, sankce a pokuty rovnou zakotvěte v kupní smlouvě.

Můj seznam stížností: Hledá se adresát. Kam s nimi?

21. 7. 2015 | Petra Dlouhá | 43 komentářů

Můj seznam stížností: Hledá se adresát. Kam s nimi?

Seznam stížností se vrší. Jenže co s nimi? Kde se domoct zastání? Poradíme. Tedy přinejmenším, pokud jde o stížnost na instituci či obchodníka, který vás podfouknul, očesal, vyždímal… prostě připravil o nervy a peníze.

Po Praze taxíkem? Sedmero dobrých rad, jak se nenechat odřít

14. 7. 2015 | Petra Dlouhá | 11 komentářů

Po Praze taxíkem? Sedmero dobrých rad, jak se nenechat odřít

Jak v Praze vybrat taxík a neproluftovat peněženku víc, než je nutné? Pár dobrých rad.

Změnil vám operátor smlouvu? Nebojte se ji vypovědět

13. 7. 2015 | Ondřej Tůma | 1 komentářů

Změnil vám operátor smlouvu? Nebojte se ji vypovědět

Případů, kdy telefonní operátoři zasahují do uzavřených smluv a mění jejich podmínky, stále přibývá. Poradíme vám, na co byste si měli dávat největší pozor a jak se můžete bránit.

Očima expertů: Věříte na kurvítko?

19. 6. 2015 | Ondřej Tůma | 62 komentářů

Očima expertů: Věříte na kurvítko?

Koupíte si počítač, pračku nebo televizi a přístroj přestane pár měsíců po uplynutí záruční doby fungovat. Měli jste jen smůlu, nebo váš spotřebič na předčasný odchod někdo předem naprogramoval? Ptáme se odborníků.

Šest dobrých rad, které vám pomůžou vybrat zájezd k moři

16. 6. 2015 | Ondřej Tůma | 5 komentářů

Šest dobrých rad, které vám pomůžou vybrat zájezd k moři

Přečtěte si, kdy se vyplatí letět z Německa, jakým způsobem se vyhnout špatně pojištěné cestovní kanceláři, ve kterých měsících je nejvýhodnější letět k moři a pár dalších dobrých rad, jak se nespálit při výběru dovolené.

Regulace prodeje životních pojistek. Revoluční tajfun, nebo větříček? A komu pomůže?

10. 6. 2015 | Petra Dlouhá | 14 komentářů

Regulace prodeje životních pojistek. Revoluční tajfun, nebo větříček? A komu pomůže?

Chránit klienta, otevřeně informovat o nákladech pojistky a zvýšit nároky na prodejce – hlavní cíle novely zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích. Chystá se roky. Ve Sněmovně už prošla prvním čtením. Nečekaně se ale objevil ještě přílepek k jinému zákonu: má regulovat provize zprostředkovatelů. Co novinky přinesou klientovi?

Čtyři rady od dTestu: Nákupy na IČO a reklamace

26. 5. 2015 | Lukáš Zelený | 27 komentářů

Čtyři rady od dTestu: Nákupy na IČO a reklamace

Osoby samostatně výdělečně činné dostaly před dvěma roky na vybranou: buď si do daňového přiznání vyčíslí výdaje procentní paušální částkou, nebo dostanou slevu na manžela/manželku či dítě, obojí mít nemůžou. Pro řadu z nich to byl impulz začít víc nakupovat na firmu. Jenže pozor: při nákupu na IČO přicházíte o ochranu, kterou zákon zaručuje spotřebitelům.

Prodáváme byt: Jak kontrolovat práci realitky

13. 5. 2015 | Vladimír Zuzák | 11 komentářů

Prodáváme byt: Jak kontrolovat práci realitky

Za tutéž provizi získáte od různých realitních kanceláří naprosto odlišné služby. Trvejte na tom, že makléř musí udělat víc než najít zájemce o koupi.

Reklamace 2015: Manuál chytrého spotřebitele

1. 4. 2015 | Petra Dlouhá | 31 komentářů

Reklamace 2015: Manuál chytrého spotřebitele

Lednička nechladí, v mobilu podezřele rachotí, žralok na teniskách po prvním tréninku… Chystáte se reklamovat? Pročtěte si reklamační manuál krok za krokem. Poradíme, jak na to.

Kdo bude natáčet hlídače?

27. 3. 2015 | Michal Kašpárek | 5 komentářů

Kdo bude natáčet hlídače?

Ať už jde o líh nebo o technickou kontrolu automobilů, sebedokonalejší kamerový systém sám nic nepohlídá. Hlídat budou zas jen lidé – kteří už tolikrát selhali.

Půjčky s lidskou tváří. Jak se proměnily spotřebitelské úvěry za deset let

24. 3. 2015 | Ondřej Tůma | 3 komentáře

Půjčky s lidskou tváří. Jak se proměnily spotřebitelské úvěry za deset let

Za jedinou dekádu se půjčování peněz v Česku proměnilo. Alespoň to bankovní: úvěry jsou dostupnější, pružnější, jednodušší. Mnoho práce se odvedlo také na legislativě v zájmu ochrany spotřebitele. Jak ale podotýkají odborníci, proti vlastní hlouposti sebelepší zákon neochrání.

Partner sekce

dTest

dTest

Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220

Za poradnu odpovídá:

 Kolektiv odborníků

http://www.dtest.cz/

Partnerem poradny od: 28.11.2012

Aktuální články

Novinka od Revolutu má zabránit přístupu zloděje k telefonu

Novinka od Revolutu má zabránit přístupu zloděje k telefonu

Aplikace Revolut zavádí novou funkci nazvanou Ochrana majetku. Díky biometrické identifikaci...více

Nebezpečné jídlo, hračky nebo powerbanka. Tohle radši vraťte, vyzývají řetězce a úřady

Nebezpečné jídlo, hračky nebo powerbanka. Tohle radši vraťte, vyzývají řetězce a úřady

Plísně, chemie nebo třeba riziko úrazu elektřinou. Úřady za poslední dva měsíce musely...více

Creditas zvýší poplatky, základní služby zůstanou zdarma

Creditas zvýší poplatky, základní služby zůstanou zdarma

Banka Creditas od začátku října zvyšuje některé dosavadní poplatky. Změny se týkají hlavně...více

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services