Euro dříve či později?
23. 10. 2006 | Tomáš Prouza | 67 komentářů
Otázka, kterou si klade spousta lidí. Posun o rok či o dva není nijak kritický, důležitý ale je dostatek času na přípravu – a ochota rozptýlit fámy, které zavádění eura provázejí.
Dobrý den, V říjnu 2015 jsme si koupili nový notebook. Byl dobrý, až na to, že měl mít dotykovou obrazovku, která někdy fungovala a někdy ne. Jelikož to nebyla primární vlastnost, tak jsem tuto vadu nechala na léto, až jej nebudu tolik potřebovat. Bohužel se do léta objevila další vada - praskl pant na otáčení obrazovky. Na notebook jsem nikdy nebyla hrubá, prostě jsem ho ráno otevřela a slyšela jsem rupnutí (a to jsem ani silou moc nezatáhla) a už to bylo na světě. Je to notebook Lenovo, tak jsem zavolala na zákaznické centrum. Oni poslali kurýra, který dodal notebook do servisu. Po skoro 2 týdnech mě kontaktovali, s tím, že to není na záruční opravu. Vadu posuzovala nějaká firma a pan, který mi s tím telefonoval, mi řekl, že se tyto notebooky hodně opravují a některým to opravují na záruku, a že prý jim mám zavolat a být na ně přísná, aby to znovu prohlédli. Ať to dopadne jakkoliv, nelíbí se mi, že se ani ne po roce rozbije pant a kvůli tomu bych si chtěla pořídit jiný. Mohu přijít do prodejny a požadovat vrácení peněz nebo výběr jiného výrobku? Cílem je, že se u něj objevila vada běžným používáním, díky které bych si ho nepořídila. Děkuji.
Otázku poslal/a: , 18. 8. 2016 3:36
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Prodávající Vám odpovídá za to, že spotřební zboží, které u něj zakoupíte, má ujednané vlastnosti, popřípadě i takové vlastnosti, které sám prodávající nebo výrobce inzeroval. Zároveň se zboží musí hodit k účelu, k jakému se obvykle používá. Na mechanické poškození a běžné opotřebení se zákonná záruka nevztahuje. Vady výrobku můžete u prodávajícího vytýkat do dvou let od převzetí. Jestliže prodávající reklamaci zamítne a dodrží přitom zákonnou 30 denní lhůtu pro vyřízení, můžete jeho rozhodnutí rozporovat předložením znaleckého posudku, který by prokázal oprávněnost reklamace. Soudní znalec by měl být schopen posoudit, zda vada výrobku vznikla již ve výrobním procesu nebo až následkem Vašeho nevhodného zacházení. Doporučujeme Vám proto kontaktovat některého znalce z příslušného oboru a konzultovat s ním, zda je schopen určit, jestli prasknutí vzniklo z důvodu vadnosti použitého materiálu. Vhodného znalce můžete vyhledat mimo jiné i v databázi na stránkách www.dtest.cz. Vyjde-li posudek ve Váš prospěch, obraťte se na prodávajícího a namítejte nevyřízení reklamace řádně ve lhůtě stanovené zákonem pro ochranu spotřebitele. Marným uplynutím 30 denní lhůty Vám totiž vzniká právo od smlouvy odstoupit. Kromě vrácení kupní ceny můžete požadovat i náhradu ceny znaleckého posudku jako nákladu účelně vynaloženého k uplatnění reklamace. Pokud jste reklamovala i chybějící dotykovou funkci monitoru a prodávající se touto vadou vůbec nezabýval, lze opět namítat nevyřízení reklamace řádně a včas. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne Váš dTest
19. 8. 2016 10:34
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Změny v osobním bankrotu jsou tu. Oddlužení bude kratší
Novela insolvenčního zákona zkracuje dobu oddlužení z pěti na tři roky. Současně však...více
Přišla s polopenzí i seznamováky. Nejstarší česká cestovka je tu přes sto let
Čedok se stal hlavně pro starší a střední generace Čechů symbolem organizovaných zájezdů....více
Dostupnost a rychlost úvěru bývá pro podnikatele rozhodující
Pro podnikatele bývá stěžejní, jak rychle peníze dostane. „Potřebuje například využít...více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více