Reklamace telefonu
Dobrý den, píši Vám ohledně dotazu s reklamací telefonu, který byl zakoupen 1.10.2016 a přijat do reklamace dne 17.10.2016. Jelikož jsem se snažil reklamaci, co nejvíce uspíšit, pomocí několika telefonátu se mi podařilo od prodejce zjistit název autorizovaného servisního střediska, kde je nyní reklamovaný telefon na opravě. Telefonicky jsem mluvil přímo se servisním technikem, který měl na starost mou reklamaci a zjistil, že závada se projevila a nebyla možnost jí opravit SW ani HW opravou. Objednal od výrobce nový telefon, kdy dojde k výměně celé jednotky (tzn. celého telefonu), který bude vložet do mé originální krabičky s příslušenstvím a odeslán zpět na prodejnu, kde reklamaci uplatňuji (standardní procesní postup dle výrobce mobilního telefonu, tak mi to sdělil technik). Nyní mě zajímá, zda-li mám možnost odmítnout přijetí nového kusu a požadovat zpátky peněžní částku v plné výši kupní ceny, abych si telefon mohl zakoupit znovu. Prvním důvodem je nová plná 24měsíční záruka (v případě přijetí vyměněné jednotky platí původní záruční doba na reklamovaný telefon) a druhým důvodem je má nespokojenost s reklamačními službami obchodu, které koncovým spotřebitelům nabízí a nyní bych volil jiný obchod pro nákup zařízení. Ještě dodám, že v reklamačním protokolu je uvedeno (ačkoliv se mě na to reklamační zaměstnanec obchodu neptal a napsal to tam rovnou), že Požadavek zákazníka na vyřízení a způsob reklamace je výměna věci. Proto mě nyní zajímá zda-li mám právo, až telefon dorazí zpět na místo prodejny, požadovat vrácení peněz či jsem nucen přimout originální krabičku s novým telefonem. Ačkoliv se můj dotaz může zdát jako zbytečný, v případě prodeje telefonu (vyýměněný kus) a přiložení daňového dokladu (původního, protože při přijetí nové jednotky nedostanu žádný nový doklad) nebude sedět IMEI číslo a případný kupec může mít podezření, že něco nění v pořádku a odmítne koupit zařízení, ačkoliv tomu tak není.
Děkuji za odpověď,
Michal Kinzl
Otázku poslal/a: , 21. 10. 2016 16:27
Na otázku odpovídá:
dTest, Kolektiv odborníků
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Pokud jste telefon nekoupil v rámci své podnikatelské činnosti za účelem dalšího odprodeje, nýbrž jako spotřebitel, jsou Vaše zákonné nároky v případě oprávněné reklamace vyjmenovány v § 2169 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Právo máte primárně na bezplatnou opravu, a není-li to vzhledem k povaze vady nepřiměřené, pak i na dodání nové věci bez vad. Pouze tehdy, není-li žádný z těchto způsobů vyřízení reklamace možný, můžete od smlouvy odstoupit. I s ohledem na to, že jste v reklamačním protokolu uvedl požadavek na výměnu věci, se obáváme, že Vám právo na vrácení kupní ceny nenáleží. Pokud jde o běh záruční doby, neexistuje zde zcela jednoznačná shoda na právním výkladu zákona. Vzhledem k tomu, že nově přijatý občanský zákoník stanoví jako počátek běhu lhůty převzetí věci, přikláníme se k výkladu, že převzetím nové věci po vyřízení reklamace počíná pro tuto věc běžet nová záruční doba. Pokud jde o rozdílné číslo IMEI, doporučujeme Vám nechat si jej vyznačit alespoň na potvrzení o vyřízení reklamace, kterým pak prokážete, že se jedná o telefon dodaný výměnou za původní vadný kus uvedený v kupní smlouvě. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
26. 10. 2016 16:11