Operátora už změníte snadněji. Musí vrátit i kredit
1. 4. 2020 | Jiří Hovorka | 8 komentářů
![Operátora už změníte snadněji. Musí vrátit i kredit](https://js.pencdn.cz/acimage/w180/414356.jpg)
Od dubna platí nové podmínky. Levněji, snadněji a rychleji opustíte nejenom mobilního operátora, ale třeba i poskytovatele internetu nebo kabelové televize.
Dobrý den, píši Vám ohledně dotazu s reklamací telefonu, který byl zakoupen 1.10.2016 a přijat do reklamace dne 17.10.2016. Jelikož jsem se snažil reklamaci, co nejvíce uspíšit, pomocí několika telefonátu se mi podařilo od prodejce zjistit název autorizovaného servisního střediska, kde je nyní reklamovaný telefon na opravě. Telefonicky jsem mluvil přímo se servisním technikem, který měl na starost mou reklamaci a zjistil, že závada se projevila a nebyla možnost jí opravit SW ani HW opravou. Objednal od výrobce nový telefon, kdy dojde k výměně celé jednotky (tzn. celého telefonu), který bude vložet do mé originální krabičky s příslušenstvím a odeslán zpět na prodejnu, kde reklamaci uplatňuji (standardní procesní postup dle výrobce mobilního telefonu, tak mi to sdělil technik). Nyní mě zajímá, zda-li mám možnost odmítnout přijetí nového kusu a požadovat zpátky peněžní částku v plné výši kupní ceny, abych si telefon mohl zakoupit znovu. Prvním důvodem je nová plná 24měsíční záruka (v případě přijetí vyměněné jednotky platí původní záruční doba na reklamovaný telefon) a druhým důvodem je má nespokojenost s reklamačními službami obchodu, které koncovým spotřebitelům nabízí a nyní bych volil jiný obchod pro nákup zařízení. Ještě dodám, že v reklamačním protokolu je uvedeno (ačkoliv se mě na to reklamační zaměstnanec obchodu neptal a napsal to tam rovnou), že Požadavek zákazníka na vyřízení a způsob reklamace je výměna věci. Proto mě nyní zajímá zda-li mám právo, až telefon dorazí zpět na místo prodejny, požadovat vrácení peněz či jsem nucen přimout originální krabičku s novým telefonem. Ačkoliv se můj dotaz může zdát jako zbytečný, v případě prodeje telefonu (vyýměněný kus) a přiložení daňového dokladu (původního, protože při přijetí nové jednotky nedostanu žádný nový doklad) nebude sedět IMEI číslo a případný kupec může mít podezření, že něco nění v pořádku a odmítne koupit zařízení, ačkoliv tomu tak není. Děkuji za odpověď, Michal Kinzl
Otázku poslal/a: , 21. 10. 2016 16:27
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Pokud jste telefon nekoupil v rámci své podnikatelské činnosti za účelem dalšího odprodeje, nýbrž jako spotřebitel, jsou Vaše zákonné nároky v případě oprávněné reklamace vyjmenovány v § 2169 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Právo máte primárně na bezplatnou opravu, a není-li to vzhledem k povaze vady nepřiměřené, pak i na dodání nové věci bez vad. Pouze tehdy, není-li žádný z těchto způsobů vyřízení reklamace možný, můžete od smlouvy odstoupit. I s ohledem na to, že jste v reklamačním protokolu uvedl požadavek na výměnu věci, se obáváme, že Vám právo na vrácení kupní ceny nenáleží. Pokud jde o běh záruční doby, neexistuje zde zcela jednoznačná shoda na právním výkladu zákona. Vzhledem k tomu, že nově přijatý občanský zákoník stanoví jako počátek běhu lhůty převzetí věci, přikláníme se k výkladu, že převzetím nové věci po vyřízení reklamace počíná pro tuto věc běžet nová záruční doba. Pokud jde o rozdílné číslo IMEI, doporučujeme Vám nechat si jej vyznačit alespoň na potvrzení o vyřízení reklamace, kterým pak prokážete, že se jedná o telefon dodaný výměnou za původní vadný kus uvedený v kupní smlouvě. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
26. 10. 2016 16:11
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Creditas zvýší poplatky, základní služby zůstanou zdarma
Banka Creditas od začátku října zvyšuje některé dosavadní poplatky. Změny se týkají hlavně...více
Letištní salonky zdarma. Co nabízejí banky a jak je nahradit, když jsou plné
Oblíbený benefit je dostupnější pro čím dál víc lidí. Teoreticky. Jenže salonky jsou...více
Etherová ETF startují. Zisky z těžby bitcoinů jsou rekordně nízké. Týden v kryptu
Šéf BlackRocku je fanouškem bitcoinu. Němci prodali bitcoin nejhůře jak mohli. Trump prý...více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více