zamítnutí vrácení peněz
Jestli mohu ještě reagovat na naší konverzaci: Dobrý den, koupila jsem si v kamenném obchodě Tesco tiskárnu, doma jsme vyzkoušeli a bohužel nefungovala, tak jsme se rozhodli ji vrátit s tím, že chceme vrátit peníze. Odmítli nás s tím, že paní na informacích končila směnu a řekla nám, ať přijdeme druhý den. To jsme to neřešili, i když manžel kvůli tomu skončil dřív v práci. Přišli jsme druhý den a paní na informacích nám vrácení peněz zamítla, že nám to prý může poslat jenom na reklamaci. Já ale potřebuji tu tiskárnu kvůli práci a nechce se mi čekat 30 dní na vyřízení reklamace, mám si tedy koupit tiskárnu novou, když ji nutně potřebuji k práci, ale co pak budu dělat s tou, co mi pošlou z reklamace? Také jsem dříve dělala na reklamacích a vždy jsem vrátila peníze nebo vyměnila zboží a nebo poslala na reklamaci to, co si zákazník zvolil. Děkuji za odpověď.
Dotaz poslal/a: HNikola, 02. 02. 2017 09:23
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Odstoupit od smlouvy, aniž by bylo nutné uplatnit reklamaci, lze jen v případě, že zboží zakoupíte distančním způsobem (přes telefon či online) nebo mimo obchodní prostory podnikatele (například na předváděcí akci). V ostatních případech není povinností prodejce vrátit peníze bez provedení reklamačního řízení. Budete tedy muset vyčkat na vyřízení reklamace. Odstoupit od smlouvy však můžete jen v případě, že vada na zboží bude neodstranitelná a nebude možné Vám jej vyměnit ani za nový kus. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
Špatně jsem tedy pochopila občanský zákoník viz:
§ 2106 (1) Je-li vadné plnění podstatným porušením smlouvy, má kupující právo a) na odstranění vady dodáním nové věci bez vady nebo dodáním chybějící věci, b) na odstranění vady opravou věci, c) na přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo d) odstoupit od smlouvy. (2) Kupující sdělí prodávajícímu, jaké právo si zvolil, při oznámení vady, nebo bez zbytečného odkladu po oznámení vady. Provedenou volbu nemůže kupující změnit bez souhlasu prodávajícího; to neplatí, žádal-li kupující opravu vady, která se ukáže jako neopravitelná. Neodstraní-li prodávající vady v přiměřené lhůtě či oznámí-li kupujícímu, že vady neodstraní, může kupující požadovat místo odstranění vady přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo může od smlouvy odstoupit. (3) Nezvolí-li kupující své právo včas, má práva podle § 2107.
Moc děkuji a přeji hezký den.
S pozdravem HNikola.
Otázku poslal/a: , 2. 2. 2017 14:07
Na otázku odpovídá:
dTest, Kolektiv odborníků
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Pokud ve vztahu k prodávajícímu vystupujete jako spotřebitelka, použije se na Vás speciální úprava, kterou naleznete v § 2169 občanského zákoníku, nikoliv ustanovení, které citujete. K tomu doplňujeme, že i v případě aplikace § 2106 občanského zákoníku probíhá klasické reklamační řízení, v rámci kterého může prodávající posoudit svou odpovědnost za vady (může reklamaci i zamítnout). I v takovém případě tedy musí kupující vyčkat na rozhodnutí prodávajícího, avšak v tomto případě není prodávající omezen 30 denní lhůtou k vyřízení reklamace, jako je tomu v případě spotřebitelských smluv. Nadto lze konstatovat, že definice podstatného porušení smlouvy, kterou nám občanský zákoník nabízí, je velice vágní. Ustanovení § 2002 odst. 1 říká, že „podstatné je takové porušení povinnosti, o němž strana porušující smlouvu již při uzavření smlouvy věděla nebo musela vědět, že by druhá strana smlouvu neuzavřela, pokud by toto porušení předvídala; v ostatních případech se má za to, že porušení podstatné není“. Pokud se tedy s prodávajícím nedohodnete na tom, zda se jedná o podstatné či nepodstatné porušení smlouvy, je třeba vycházet z toho, že porušení je nepodstatné. Závazný názor v takovém případě může vyjádřit pouze soud. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
2. 2. 2017 18:30