Právo Evropských společenství
14. 4. 2004 | redakce Peníze.CZ
Dobrý den,zajímá mě co je přesně myšleno 30 denní lhůtou na vyřízení reklamace.Znamená to,že do 30 dnů musím mít zpět reklamované zboží?Daná firma mi až na mou informaci,kterou jsem jim zaslala den před 30 denní lhůtou oznámila,že je reklamace ukončena,zboží opraveno a zboží mi bylo odesláno.Tohle mi oznámili až 30.den dané reklamace.Bez nějakého vystaveného reklamačního protokolu.To znamená,že reklamované zboží mi do vlastních rukou přijde až po 30 denní lhůtě.Mám v tomhle případě nárok na odstoupení smlouvy a vrácení peněz za reklamované zboží?Děkuji za odpověď Michaela
Otázku poslal/a: , 5. 4. 2017 11:38
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Přesné znění zákonné úpravy je následovné: „Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení vady. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Marné uplynutí této lhůty se považuje za podstatné porušení smlouvy.“ Z toho lze vyvodit, že v rámci 30denní reklamační lhůty musí dojít k posouzení vady, rozhodnutí o reklamaci (zda je uznaná či zamítnutá) a provedení případné nápravy (opravy, výměny nebo vrácení peněz). Pokud je reklamace řešena s internetovým obchodem na dálku, pak lze považovat za dostatečné, pokud 30. den reklamační lhůty odešle prodejce zásilku s vyřízenou reklamací zpět zákazníkovi, neboť v takový okamžik lze z jeho strany považovat reklamaci za vyřízenou. K tomu doplňujeme, že o vyřízení reklamace musí dle názoru soudů prodávající spotřebitele v zákonné 30denní lhůtě prokazatelně informovat. Jestliže tak neučiní, nelze reklamaci považovat za včasně vyřízenou. Co se týče reklamačního protokolu, ten musí být vystaven vždy při uplatnění reklamace, popřípadě bezprostředně poté. Nevystaví-li e-shop reklamační protokol, může být takové jednání sankcionováno ze strany České obchodní inspekce, na kterou se můžete obrátit s podnětem. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
5. 4. 2017 14:14
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Creditas zvýší poplatky, základní služby zůstanou zdarma
Banka Creditas od začátku října zvyšuje některé dosavadní poplatky. Změny se týkají hlavně...více
Letištní salonky zdarma. Co nabízejí banky a jak je nahradit, když jsou plné
Oblíbený benefit je dostupnější pro čím dál víc lidí. Teoreticky. Jenže salonky jsou...více
Etherová ETF startují. Zisky z těžby bitcoinů jsou rekordně nízké. Týden v kryptu
Šéf BlackRocku je fanouškem bitcoinu. Němci prodali bitcoin nejhůře jak mohli. Trump prý...více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více