Pronájem telefonu
Dobrý den,
u internetového eshopu ALZA.CZ mám sjednanou věc pod názvem "Nový iPhone každý rok".
Vše začalo jednoho dne, kdy mi spadla na mobil z poličky váza. Na displeji v dolní části vznikla vlasová prasklinka (cca 1,5 cm oblouček). Neváhal jsem a uplatnil pojištění proti poškození, které je v tomto pronájmu zahrnuto, byl jsem však překvapen, kdy pojišťovna neuznala škodu z důvodu "Z obdržených dokladů vyplývá, že na zařízení spadla váza z poličky. Dle článku 10 Výluky z pojištění pojistitel není povinen nahradit/uhradit náklady:
10.1.2 za poškození, které nemá vliv na funkčnost a použitelnost smartphonu (např. poškrábání, obarvení apod.)" Jedná se o pojišťovnu BNP PARIBAS. Poté byl mobil bez mého vědomí i souhlasu poslán do servisu, kde proběhla diagnostika za 420,- kč a nabídka za výměnu displeje cca 4 677,- Kč. V tom samém dokumentu u servisu bylo napsáno "V prípade akceptovania cenovej ponuky na opravu bude analýza závady bezplatná. V opačnom prípade Vám bude účtovaná cena za analýzu vo výške 420 CZK bez DPH. Pri zariadeniach v záruke je analýza vždy bezplatná!". Rozhodl jsem se, že opravdu mobilu nechám zatím být a budu zařízení nadále používat, protože nevím co se ještě může stát při dalším používání a také, když pojišťovna nefunguje, takže jsem neplatil ani opravu displeje a ani 420,- Kč, protože jsem si vše několikrát přečetl. V tom, ale přišlo od ALZY vyjádření "Způsob vyřízení: Zamítnutí. Bližší informace: Mechanické poškození / Poškozeno nevhodným zacházením. Záruka zaniká. Zákazník nesouhlasí s cenovým návrhem na opravu." Takže mi alza najednou zrušila záruku u zařízení (staří cca 7 měsíců), nechápal jsem jak je možný důvod, který napsali se tak úplně nestotožňuje s vyjádřením pojišťovny. Takže jsem volal do Alzy, kde operátorka neměla uplný přístup do této sekce, ale sama nechápala co přesněji se děje a jak je to vše možné a doporučila odepsat na email. Vše jsem obratem udělal, aby mi tyto všechny kroky co učinily řádně odůvodnily, bohužel odpovědi jsem se po 12 dnech nedočkal a tak zařízení mám raději v krabičce a jsem nucen platit faktury za měsíční pronájem. Dále je divné že po mě chtějí zaplatit nový displej, když v podmínkách členství je odpovídajícímu poškození určenýmu podle jejich smluvné pojišťovny (zřejmně likvidátorem) poškození vztahující se k bodu 8.2.3 , přidávám citaci "
8.2.1. při běžném poškození (zejména pak vlasové škrábance) hradí Člen paušální kompenzační poplatek ve výši 0 % z hodnoty iPhonu uvedené na předávacím protokolu;
8.2.2. při lehkém poškození ze zadní a boční části přístroje (zejména pak škrábance, oděrky, vrypy, otlaky) hradí Člen paušální kompenzační poplatek ve výši 10 % z hodnoty iPhonu uvedené na předávacím protokolu;
8.2.3. při lehkém poškození z přední části přístroje (zejména pak škrábance, oděrky, vrypy, otlaky) hradí Člen paušální kompenzační poplatek ve výši 10 % z hodnoty iPhonu uvedené na předávacím protokolu;
8.2.4. při výrazném poškození, kde cena opravy je vyšší než 50 % hodnoty iPhonu uvedené na předávacím protokolu (zejména pak ulomené části, prasklý displej, stopy po oxidaci, poškozené konektory) hradí Člen paušální kompenzační poplatek ve výši 50 % z hodnoty iPhonu uvedené na předávacím protokolu."
Zřejmně, někdo z někoho dělá vola. Byl bych ohromně vděčný kdyby se našel někdo, kdo by mi pomohl nebo doporučil, jak dále postupovat, jsem docela rozhorčen a bojím se mobil používat aby se něco dále nepřihodilo, ani nevím to co tvrdím zda má nějakou váhu, ale snažím se jít na to selsky.
Předem děkuji za odpověď,
S pozdravem,
Lukáš Lupač.
Otázku poslal/a: , 20. 4. 2017 18:41
Na otázku odpovídá:
dTest, Kolektiv odborníků
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. V případě, že se na Vaši situaci vztahuje výluka z pojištění, není pojišťovna oprávněna bez Vašeho výslovného souhlasu provádět diagnostiku za účelem kalkulace mimozáruční opravy a následně Vám účtovat její cenu. Co se týče postupu společnosti Alza.cz, ten považujeme za protiprávní. Podle § 1814 písm. a) občanského zákoníku není sice podnikatel oprávněn omezit právo spotřebitele na uplatnění reklamace, protože se však nejedná o kupní smlouvu, ale o nájem věci, neuplatní se zde dvouletá záruční doba, která se jinak vztahuje na každé zakoupené spotřební zboží. Práva ze záruky Vám proto nenáleží. Přesto je společnost povinna plnit vůči Vám povinnosti vyplývající z uzavřené smlouvy, popřípadě ze zákona. Vy máte naproti tomu povinnost chovat se k předmětu nájmu způsobem, který nesnižuje jeho hodnotu nad rámec běžného opotřebení. Vzhledem k tomu, že Vaše odpovědnost za poškození telefonu způsobené Vaším zaviněním je výslovně omezena smluvním ujednáním, je společnost oprávněna požadovat po Vás odškodnění pouze do výše, kterou stanoví smluvní podmínky, které citujete. Takové ujednání je pro společnost závazné a nepříčí se zákonu. Jinak by tomu bylo, pokud by společnost předem omezovala svou odpovědnost za škodu, kterou způsobí svým zákazníkům – spotřebitelům. Pokud se Vám nepodaří se společností dohodnout, můžete využít bezplatnou službu mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci nebo portál VašeStížnosti.cz, provozovaný organizací dTest. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
26. 4. 2017 10:59