Reklamace produktu apple
Dobrý den, reklamuji u prodejce telefon iPhone 5c. Nejedná se o originální, nový telefon, je to používaný repasovaný, na který prodávající nabízí záruku 12 měsíců. Telefon mi nenabíjí, proto jsem jej v rámci záruky reklamoval. Ozvali se mi a nabídli mi vrácení peněz nebo nový na výměnu. Chtějí však po mně, abych svůj iPhone odhlásil z iCloudu, Apple Store a Find My Phone. Já si ale heslo nepamatuji, nepoužíval jsem to, jen jsem se tam zaregistroval. Prodejce mi teď tvrdí, že mi nemohou vyřídit a uznat reklamaci, protože je jim takové zařízení k ničemu, že to nepustí do továrního nastavení, a nechtějí mi vystavit dobropis, dokud se nedohlásím z těchto služeb. Když jsem jim řekl, že tyhle účty nepoužívám a nesouvisí nijak s reklamovanou závadou, tak mi řekli, že je pro ně takto zařízení znehodnocené, nemohou si jej opravit a zařadit do prodeje, právě protože to nepustí do továrního nastavení. Má prodejce právo takto postupovat? Může mi neuznat reklamaci, protože si nepamatuji heslo do služeb, které jim blokují dát mobil do továrního nastavení? Existuje nějaký zákon, na který se opírají, nebo si to jen tak splácali podle sebe?
Otázku poslal/a: , 10. 10. 2017 12:56
Na otázku odpovídá:
dTest, Kolektiv odborníků
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Pokud jste zboží zakoupil u českého prodejce, ten je povinen se řídit českým právním řádem. Ten stanoví, že prodávající odpovídá za vady zboží po dobu 24 měsíců. V případě použitého zboží se mohou prodávající s kupujícím domluvit, že za vady prodávající odpovídá nejméně po dobu 12 měsíců od převzetí věci. V té době je povinen věc do reklamace přijmout, vystavit reklamační protokol se všemi zákonnými náležitostmi a reklamaci buď uznat a vadu odstranit zákonným způsobem (tj. opravou, výměnou za nový stejný kus nebo odstoupením od kupní smlouvy), či ji zamítnout a toto zamítnutí řádně odůvodnit. Prodávající je oprávněn reklamaci zamítnout zejména v případech, kdy kupující o vadě věci věděl při její koupi nebo ji sám způsobil. Okolnost, kterou pro zamítnutí reklamace uvádí prodávající, by byla považována za tzv. zakázaná ujednání dle § 1814 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník („dále jen občanský zákoník“). K takovému by se vůbec nepřihlíželo a na prodávajícího by mohl být zároveň podán podnět dozorovému orgánu, tj. České obchodní inspekci. Prodávající je povinen v zákonné 30denní lhůtě vyřídit reklamaci jedním z výše uvedených zákonných způsobů. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
11. 10. 2017 7:44