Operátora už změníte snadněji. Musí vrátit i kredit
1. 4. 2020 | Jiří Hovorka | 8 komentářů
![Operátora už změníte snadněji. Musí vrátit i kredit](https://js.pencdn.cz/acimage/w180/414356.jpg)
Od dubna platí nové podmínky. Levněji, snadněji a rychleji opustíte nejenom mobilního operátora, ale třeba i poskytovatele internetu nebo kabelové televize.
Dobrý den, reklamuji u prodejce telefon iPhone 5c. Nejedná se o originální, nový telefon, je to používaný repasovaný, na který prodávající nabízí záruku 12 měsíců. Telefon mi nenabíjí, proto jsem jej v rámci záruky reklamoval. Ozvali se mi a nabídli mi vrácení peněz nebo nový na výměnu. Chtějí však po mně, abych svůj iPhone odhlásil z iCloudu, Apple Store a Find My Phone. Já si ale heslo nepamatuji, nepoužíval jsem to, jen jsem se tam zaregistroval. Prodejce mi teď tvrdí, že mi nemohou vyřídit a uznat reklamaci, protože je jim takové zařízení k ničemu, že to nepustí do továrního nastavení, a nechtějí mi vystavit dobropis, dokud se nedohlásím z těchto služeb. Když jsem jim řekl, že tyhle účty nepoužívám a nesouvisí nijak s reklamovanou závadou, tak mi řekli, že je pro ně takto zařízení znehodnocené, nemohou si jej opravit a zařadit do prodeje, právě protože to nepustí do továrního nastavení. Má prodejce právo takto postupovat? Může mi neuznat reklamaci, protože si nepamatuji heslo do služeb, které jim blokují dát mobil do továrního nastavení? Existuje nějaký zákon, na který se opírají, nebo si to jen tak splácali podle sebe?
Otázku poslal/a: , 10. 10. 2017 12:56
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Pokud jste zboží zakoupil u českého prodejce, ten je povinen se řídit českým právním řádem. Ten stanoví, že prodávající odpovídá za vady zboží po dobu 24 měsíců. V případě použitého zboží se mohou prodávající s kupujícím domluvit, že za vady prodávající odpovídá nejméně po dobu 12 měsíců od převzetí věci. V té době je povinen věc do reklamace přijmout, vystavit reklamační protokol se všemi zákonnými náležitostmi a reklamaci buď uznat a vadu odstranit zákonným způsobem (tj. opravou, výměnou za nový stejný kus nebo odstoupením od kupní smlouvy), či ji zamítnout a toto zamítnutí řádně odůvodnit. Prodávající je oprávněn reklamaci zamítnout zejména v případech, kdy kupující o vadě věci věděl při její koupi nebo ji sám způsobil. Okolnost, kterou pro zamítnutí reklamace uvádí prodávající, by byla považována za tzv. zakázaná ujednání dle § 1814 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník („dále jen občanský zákoník“). K takovému by se vůbec nepřihlíželo a na prodávajícího by mohl být zároveň podán podnět dozorovému orgánu, tj. České obchodní inspekci. Prodávající je povinen v zákonné 30denní lhůtě vyřídit reklamaci jedním z výše uvedených zákonných způsobů. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
11. 10. 2017 7:44
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Svět zasáhl výpadek IT systémů. V Česku se dotkl pojišťoven i letiště
Počítačové systémy napříč celým světem dnes postihl rozsáhlý výpadek. Problém s fungováním...více
Nejkrásnější české známky. Vyhrála Libuška, projděte si první desítku
Vítězku ankety o nejkrásnější známku roku 2023 odhaluje už titulní obrázek. V jaké ale...více
Cenové stropy pro část taxi skončí. Důvody pominuly, říká Stanjura
Alternativní a smluvní taxislužby přestanou od ledna 2025 podléhat cenové regulaci. Ministerstvo...více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více