Problémy s reklamací a zálohováním dat - Jaká je reklamační lhůta a kdy začíná?
Dobrý den, již jsem sem psala ohledně reklamace: Reklamace - Dobrý den, 18. 9. 2017 mi má sestra na mé požádání zanesla notebook na reklamaci, kde ho v pořádku přijali s tím, že pokud chci zálohovat data, musím si zaplatit 700 Kč a že stejně budou notebook posílat na reklamaci až další den ráno, tak ať se ráno ozvu. Tak jsem tedy 19. 9. 2017 v 9:23 volala na firmu, kde mi telefon nezvedali.. opět jsem volala 9:49 již úspěšně.. že tedy jsem ochotna zaplatit 700 Kč, když mi veškerá data zanechají. Potvrdil mi žádost a zavěsil... Dnes 17. 10. 2017 jsem volala na firmu, kde by měl již ležet můj notebook, na což mi pan řekl, že ten notebook ležel ještě týden u nich na prodejně, protože jsem chtěla zálohovat data. (Nikdo mi neřekl, že se tím protáhne doba opravy) a tvrdil mi, že na to mají ještě týden, že reklamační lhůta počítá ode dne, kdy notebook zašlou do servisu. Což se mi ovšem nezdá.. co je tedy pravda? Znamená zálohování dat navýšení reklamační lhůty? Na co mám tedy nárok... Děkuji Vanderkova. Na kterou jste mi odpověděla, byla jsem tedy na prodejně dnes 19. 10. 2017, kdy jsem se dozvěděla, že sestře nevydali reklamační protokol, ale předávací protokol, který údajně neznamená, že od té doby běží reklamační doba 30 dnů... Nechala jsem si tedy vyjet papír s tím, aby mi tam dopsali, kdy notebook posílali, s tím, že to vystavili k dnešnímu datu, že to zpětně nejde, a dopsali mi tam ručně, kdy to bylo odesláno.. nejsem si úplně jistá, zda jsem v právu a od kdy tedy běží reklamační doba? Údajně se ani reklamační protokol nevydával, protože první dělali zálohu, ke které reklamační protokol nebyl potřeba... Moc děkuji za pomoc.. Děkuji Vanderkova.
Otázku poslal/a: , 19. 10. 2017 15:56
Na otázku odpovídá:
dTest, Kolektiv odborníků
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Pokud by prodávající věc převzal pouze za účelem zálohování dat (dle názvu „předávacího protokol“) a pokyn k reklamaci by nedostal ani prostřednictvím Vámi uskutečněného telefonního hovoru, nebyl by vůbec oprávněn s převzatou věcí zahájit proces reklamace, tj. posuzovat vadu a případně ji odstraňovat. Pokud však sestra v okamžiku předávání věci prodávajícímu projevila vůli věc reklamovat, tj. vytkla vadu a zažádala o její bezplatné odstranění, reklamace byla uplatněna bez ohledu na to, jak je nadepsaný formulář, jelikož právní jednání se vždy posuzuje podle svého skutečného obsahu (dle § 555 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). V tom případě by lhůta k vyřízení reklamace plynula od okamžiku, který byl popsán v předchozí odpovědi, tj. ode dne následujícího po dni předání věci. Prodávající je při přijetí věci do reklamace vždy povinen vyhotovit reklamační protokol se všemi zákonnými náležitostmi (dle § 19 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele). V opačném případě by bylo možné se se stížností obrátit na dozorový orgán, tj. Českou obchodní inspekci, která by prodávajícího mohla pokutovat. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
20. 10. 2017 16:43