Právo Evropských společenství
14. 4. 2004 | redakce Peníze.CZ
Dobrý den, řeším reklamaci pračky. Mám 4 různé závady. Když mi po třetí opravě pračky bylo opět sděleno, že je pračka v pořádku, vyprala jsem prádlo, které zůstalo po tříhodinovém cyklu celé špinavé a prášek byl po celé pračce zaschlý. Jelikož už se jednalo o čtvrtou závadu, řekla jsem technikovi, že pračku již nechci, protože jsem si po téměř tříměsíční peripetii musela koupit novou a tomuto kusu již nevěřím a chci vrácení peněz. Pračku si odvezl s tím, že musí dát pračku na servis, aby byla zjištěna příčina. Dnes mi bylo voláno, že mi pračku doručí, že žádná závada nebyla zjištěna a vše je v naprostém pořádku. To samozřejmě napsali i do montážního listu. Servis probíhá bez přestávky od začátku prosince 2017, pokaždé opravě jsem vyprala prádlo, které bylo buď zničené (všelijaké fleky) nebo zaprané. Již při poslechu bylo jasné, že buben pračky jede na jedny otáčky, prací cyklus byl naprosto nefunkční a výsledek je... kompletní přezkoušení - bez závad. Absolutně netuším, jak se mám k této situaci postavit. Proto žádám o jakoukoli radu, jak mám postupovat. Děkuji V.
Otázku poslal/a: , 28. 2. 2018 11:43
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Při čtvrté reklamaci různé vady, po nejméně třech předchozích uznaných reklamacích vyřešených opravou, vzniká spotřebiteli právo na odstoupení od kupní smlouvy dle § 2169 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Pokud prodávající shledá, že se vada na věci skutečně opětovně vyskytuje, je povinen ji odstranit právě odstoupením od kupní smlouvy a ne jiným způsobem. Ve Vašem případě prodávající reklamaci zamítl. Takové zamítavé stanovisko můžete rozporovat s dodáním dalších důkazů o skutečnosti, že je věc vadná, například fotografií pračky a prádla po vyprání, nahrávkou zvuku pračky, svědectvím osoby z domácnosti, popř. znaleckým posudkem. Pokud jste věc zakoupila před méně než šesti měsíci, je to však prodávající, kdo je povinen silným důkazním prostředkem prokázat, že je věc bezvadná, dle § 2161 odst. 2 občanského zákoníku. Do té doby není oprávněn reklamaci zamítnout. Na tuto jeho povinnost jej upozorněte. V případě, že by reklamaci opětovně zamítl bez dodání silného důkazu o tom, že je věc bezvadná, opravňovalo by Vás to i k odstoupení od kupní smlouvy dle § 2107 odst. 3 občanského zákoníku, jelikož prodávající odmítl odstranit vadu, za kterou odpovídá. Podnět na vyřizování reklamací tímto prodávajícím byste zároveň mohla podat i dozorovému orgánu, tj. České obchodní inspekci. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
28. 2. 2018 13:44
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Svět zasáhl výpadek IT systémů. V Česku se dotkl pojišťoven i letiště
Počítačové systémy napříč celým světem dnes postihl rozsáhlý výpadek. Problém s fungováním...více
Nejkrásnější české známky. Vyhrála Libuška, projděte si první desítku
Vítězku ankety o nejkrásnější známku roku 2023 odhaluje už titulní obrázek. V jaké ale...více
Cenové stropy pro část taxi skončí. Důvody pominuly, říká Stanjura
Alternativní a smluvní taxislužby přestanou od ledna 2025 podléhat cenové regulaci. Ministerstvo...více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více