Právo Evropských společenství
14. 4. 2004 | redakce Peníze.CZ
Dobrý den. Nedávno jsem reklamoval nový mobilní telefon (cca měsíc starý), kterému se přes displej začal roztahovat zelený flek. Prodejce při převzetí zboží k reklamaci sepsal reklamační protokol, v kterém byl uveden stav telefonu při předání k reklamaci. Za cca 14 dní přišla zpráva od jednoho servisního střediska, že byl posouzen stav telefonu a že se reklamace zamítá z důvodu prasklého skla. K uvedenému emailu byly přiloženy i dvě fotografie se stejným typem telefonu a jasně viditelnou dlouhou prasklinou, které v době předání k reklamaci na telefonu nebyla. Byl to pro mě šok. Servisní středisko dále navrhlo způsoby řešení této situace: 1. výměna skla u nich za cca 2800 Kč, 2. vrácení bez opravy za cca 600 kč a nebo 3. ekologickou likvidaci telefonu zdarma s tím, že mám 14 dní na to, abych se vyjádřil. Jak mám dále postupovat? Z diskuze níže chápu, že za vady, které se na výrobku vyskytly v průběhu reklamace, zodpovídá prodejce. Vůbec se mně nechce komunikovat s nějakým servisním střediskem, kde pravděpodobně došlo k poškození telefonu. Mají vůbec právo požadovat nějakou částku za to, že provedli jakousi diagnostiku a za cca 600 mně chtějí přístroj poslat zpět neopravaný, poškozený a pravděpodobně dále pak s omezenou zárukou? Děkuji za radu. Tomáš
Otázku poslal/a: , 3. 3. 2018 13:10
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Prodávající odpovídá za stav věci, která mu byla předána za účelem vyřízení reklamace, dle § 2944 občanského zákoníku. Pokud se stav věci změní, prodávající bude povinen škodu nahradit buď uvedením věci do původního stavu nebo finanční kompenzací. Pokud do reklamačního protokolu nebylo zaneseno, že u telefonu byl při uplatnění reklamace prasklý display, dovozuje se, že display byl v tomto ohledu bezvadný. Uplatněte proto u prodávajícího prokazatelně žádost o náhradu škody na převzaté věci. Prodávající odpovídá za vady nejméně 24 měsíců od převzetí, tedy od koupě věci. Na základě této odpovědnosti je ve stanovené lhůtě povinen přijmout reklamaci, bezplatně posoudit reklamovanou vadu a případně ji odstranit. Platba za diagnostiku by ze strany prodávajícího byla bezdůvodným obohacením, jelikož k ní neexistuje žádný zákonný důvod. Pokud by prodávající telefon zlikvidoval, byl by rovněž povinen Vám uhradit škodu. Ze zákona za vady odpovídá prodávající, ten je však za účelem posouzení a odstranění vady opravou oprávněn zvolit si další subjekt dle § 2172 občanského zákoníku. Doporučujeme Vám zaslat žádost o náhradu škody zároveň prodávajícímu i servisnímu středisku. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
5. 3. 2018 13:53
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Svět zasáhl výpadek IT systémů. V Česku se dotkl pojišťoven i letiště
Počítačové systémy napříč celým světem dnes postihl rozsáhlý výpadek. Problém s fungováním...více
Nejkrásnější české známky. Vyhrála Libuška, projděte si první desítku
Vítězku ankety o nejkrásnější známku roku 2023 odhaluje už titulní obrázek. V jaké ale...více
Cenové stropy pro část taxi skončí. Důvody pominuly, říká Stanjura
Alternativní a smluvní taxislužby přestanou od ledna 2025 podléhat cenové regulaci. Ministerstvo...více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více