Právo Evropských společenství
14. 4. 2004 | redakce Peníze.CZ
Dobrý den, na začátku listopadu 2017 jsem koupil notebook v kamenném obchodě. Po nějaké době jsem zjistil závadu, že se notebooku vypínal nahodile display. Reklamoval jsem závadu u výrobce. Výrobce notebook opravil a poslal zpět. Avšak stejná závada se projevila znovu. Podruhé jsem tedy reklamoval. Tentokrát výrobce zboží vrátil s tím že závada se u nich neprojevila, tedy nic neopravovali. Doma jsem však stejnou závadu zase zjistil. Potřetí jsem tedy reklamoval. Tentokrát jsem to i natočil na video. Výrobce závadu opravil a notebook vrátil. Teď už to tu závadu nedělá, ale projevily se hned tři další jiné závady (není vidět datový hard disk, vypadává wifi a notebook nelze vypnout). Reklamoval jsem tedy počtvrté a požadoval vrácení peněz. Zajímalo by mě jak je to nyní posuzováno. Lze to odkázat na tu reklamaci třikrát stejné vady, i když jednou to výrobce neopravil protože vada se u něj neprojevila? Je to tedy chápáno jako dvě uznané reklamace nebo tři? Případně mohu uplatnit to pravidlo o čtyřech různých vadách? A co v případě, že některou z těch nově nahlášených vad výrobce neuzná? Děkuji.
Otázku poslal/a: , 24. 4. 2018 15:48
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Nárok na odstoupení od kupní smlouvy vzniká v případě třetího výskytu tytéž vady po nejméně dvou předchozích reklamacích, uznaných a vyřešených opravou, dle § 2169 odst. 2 občanského zákoníku, nebo v případě čtvrtého výskytu vady různé po třech takových reklamacích. Ve Vámi popisovaném případě lze započítat pouze dvě uznané reklamace tytéž vady. Jako kupující spotřebitel však máte zároveň právo na odstoupení od kupní smlouvy v případě, kdy se na věci projeví tři a více vad zároveň, přičemž každá z těchto vad brání řádnému užívání věci. Pod tuto zákonnou dikci by bylo možné podřadit Vámi uváděné vady, zejména nemožnost notebook vypnout a zajistit stabilní internetové připojení. Doporučovali bychom Vám se odkazovat na tento zákonný důvod pro odstoupení od kupní smlouvy, tj. větší výskyt vad na věci naráz, rovněž dle výše uvedeného ustanovení. Pokud by prodávající některou z vytýkaných vad neuznal, mohl byste v této části zamítnutou reklamaci rozporovat s doložením dalších důkazů o existenci vady a odpovědnosti prodávajícího za ni. Pokud by prodávající reklamaci následně uznal, byl by povinen stále se řídit Vámi zvoleným způsobem vyřízení reklamace, tedy odstoupením od kupní smlouvy. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
11. 5. 2018 13:00
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Svět zasáhl výpadek IT systémů. V Česku se dotkl pojišťoven i letiště
Počítačové systémy napříč celým světem dnes postihl rozsáhlý výpadek. Problém s fungováním...více
Nejkrásnější české známky. Vyhrála Libuška, projděte si první desítku
Vítězku ankety o nejkrásnější známku roku 2023 odhaluje už titulní obrázek. V jaké ale...více
Cenové stropy pro část taxi skončí. Důvody pominuly, říká Stanjura
Alternativní a smluvní taxislužby přestanou od ledna 2025 podléhat cenové regulaci. Ministerstvo...více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více