Kurvítko nevymontuješ
27. 2. 2015 | Michal Kašpárek | 28 komentářů
Jak chcete někoho odsoudit za zlý úmysl, když ho dovede obratem vysvětlit jako úmysl dobrý ?
Dobrý den, rád bych se Vás dotázal na reklamaci telefonu, který do půl roku od zakoupení přestal fungovat. V občanském zákoníku § 2161 se píše, že v případě vady, která vznikla do 6 měsíců od zakoupení se považuje výrobek za vadný již při předání. A v § 2169, že lze požadovat výměnu věci za novou za předpokladu, že nesplňuje požadavky v § 2161 pokuď to není nepřiměřené. Lze tedy požadovat nový výrobek v případě, že telefon vůbec nefunguje? Což je závada, která není odstranitelná na místě bez prodlení. V obchodě toto odmítali. Sepsali jsme tedy reklamační formulář, kde jsem výslovně zmínil tyto okolnosti. Rád bych se tedy zeptal, zda-li jsem situaci porozuměl správně a mam opravdu nárok na telefon nový (nikoliv opravený) a případně v jaké lhůtě? S pozdravem Lukáš Poncar
Otázku poslal/a: Lukáš Poncar, 17. 5. 2018 22:31
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Zákonná domněnka v § 2161 odst. 2 občanského zákoníku zamezuje prodávajícímu zamítnout reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí věci, pokud sám neprokáže, že je věc bezvadná, popřípadě že věc byla bezvadná při jejím převzetí. Dle § 2169 odst. 1 občanského zákoníku lze žádat výměnu za zcela stejnou novou bezvadnou věc vždy, pokud vadu nelze odstranit opravou bez zbytečného odkladu. Prodávající je povinen vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu, maximálně v 30 dnech. Pokud by reklamaci v této lhůtě nevyřídil zákonným způsobem, tedy řádně, mohl byste uplatnit odstoupení od kupní smlouvy dle § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele. Vedle povinnosti řádně vyřídit reklamaci je prodávající zároveň povinen nahradit Vám škodu, která prokazatelně vznikla v důsledku nemožnosti užívat věc. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
28. 5. 2018 12:25
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Svět zasáhl výpadek IT systémů. V Česku se dotkl letiště, banky jsou bez problémů
Počítačové systémy napříč celým světem dnes postihl rozsáhlý výpadek. Problém s fungováním...více
Nejkrásnější české známky. Vyhrála Libuška, projděte si první desítku
Vítězku ankety o nejkrásnější známku roku 2023 odhaluje už titulní obrázek. V jaké ale...více
Cenové stropy pro část taxi skončí. Důvody pominuly, říká Stanjura
Alternativní a smluvní taxislužby přestanou od ledna 2025 podléhat cenové regulaci. Ministerstvo...více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více