Nestanovená lhůta navrácení kauce a úrok

Dobrý den, dnem 10.8.2018 mi skončila smlouva u pronájmu a při předávání bytu nebyl žádný problém, všechno bylo sepsáno do předávacího protokolu. Problém ale je, že mi kauce vrácena ještě nebyla, a to je už 2 a půl měsíce po skončení smlouvy. Ve smlouvě je o navrácení kauci napsáno pouze tohle následná věta - Kauce bude Nájemci vrácena, budou-li veškeré jeho závazky dle této smlouvy uhrazeny, po ukončení této smlouvy a řádném předání bytu vyklizeného o veškeré movité věci. Nejmenovanou realitní kancelář jsem se již párkrát snažil kontaktovat, ale ignorují mě. Dále co se týče vyúčtování tak ve smlouvě mám, že,pronajímatel se zavazuje nejpozději do 3 měsíců od obdržení konečného vyúčtování dodavatelů jednotlivých služeb provést vyúčtování. Otázka ale je, kdy takové vyúčtování obdrží? Co jsem se dozvěděl, tak se vyúčtování dělá jednou ročně, znamená to že mám tedy čekat do března 2019? Nebo je taky možné že mám nárok o zpracování mimořádného vyúčtování? A když ve smlouvě není nic uvedeno ohledně úroku z kauce (jistoty) mám nárok na takový úrok dle zákona? Například kdybych udělal průměr z úroku bank a ten následně požadoval po pronajímateli? A poslední otázka, realitní kancelář mě ignoruje, neodpovídá mi na zprávy už přes 3 týdny, jaké mám možnosti co se týče právního hlediska, kdy bych měl zažádat o vrácení složené kauce? Moc mi tímhle pomůžete a určitě ušetříte nekřesťanských cen u advokátů, moc vám děkuju.

Otázku poslal/a:  , 25. 10. 2018 19:34

Na otázku odpovídá:

Mgr. Šárka Smetanová

Dobrý den,

začnu od konce. Ve vztahu k realitní kanceláří záleží na tom, jak je smlouva s realitní kanceláří koncipována a co je obsahem této smlouvy. Většinou se závazky realitní kanceláře omezují na zprostředkování pronájmu nemovitosti. Uzavřením nájemní smlouvy je tedy závazek zprostředkovatele (realitní kanceláře) obvykle splněn a nebylo-li ve smlouvě výslovně ujednáno jinak, nelze po realitní kanceláři oprávněně požadovat, aby Vám jakkoli s vrácením kauce pomáhala.

Jsou-li splněny smluvní podmínky pro vrácení kauce, lze požadovat vrácení kauce pouze od pronajímetele. Nebude-li reagovat na Vaše výzvy, nezbyde, než se s nárokem na vrácení kauce obrátit na soud. Z Vámi uvedeného smluvního ustanovení však dle mého názoru vyplývá, že vrácení kauce je vázáno mj. na vyúčtování a uhrazení příp. nedoplatků za poskytnuté služby.

Obdobně platí, že nebylo-li v nájemní smlouvě ujednáno jinak, zúčtovací období je dvanáctiměsíční a na mimořádné vyúčtování nemáte nárok. Záleží tedy pouze na možnostech a dobré vůli pronajímatele.

Byla-li nájemní smlouva uzavřena po 1.1.2014 máte ze zákona nárok na úroky z jistoty (kauce). Nebyla-li ovšem výše úroků ve smlouvě ujednána, může být stanovení jejich výše problematické. Dosud totiž neexistuje právní předpis, který by zákonnou výši úroku jasně stanovoval. Převažuje názor, že se má použít obvyklá sazba úroků z úvěrů, které poskytují banky v místě bydliště dlužníka v době uzavření smlouvy. Je však otázkou, co se myslí "obvyklými úroky”.

Do budoucna doporučuji nechat smlouvu zkontrolovat advokátem nebo jiným právníkem před jejím podpisem. Pomůže Vám to ušetřit čas a peníze za řešení obdobných problémů.

S pozdravem, Mgr. Šárka Smetanová, advokátka

4. 11. 2018 23:12

Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma ochrana spotřebitele, reklamace, spotřebitelská poradna

Pojistka proti zdražení energie? Fixace byl jenom trik

2. 10. 2021 | Jiří Hovorka | 149 komentářů

Pojistka proti zdražení energie? Fixace byl jenom trik

Jeden z největších dodavatelů energií v Česku, společnost Bohemia Energy, prudce zdražuje. Klientům nepomohla ani sjednaná fixace ceny. Co teď mohou dělat?

Reklamace, nebo vrácení zboží? Pravidla a časté chyby

24. 8. 2021 | Tomáš Smolík | 3 komentáře

Reklamace, nebo vrácení zboží? Pravidla a časté chyby

Jak správně reklamovat či vrátit zboží? Na co si dát pozor při nákupu v e-shopu a případných pozdějších problémech? Tady je aktuální návod.

Konec otravného volání. Telemarketing odmítnete snadněji

12. 8. 2021 | Veronika Hejná | 30 komentářů

Konec otravného volání. Telemarketing odmítnete snadněji

Dosavadní zákon předpokládá, že o nevyžádané hovory máte zájem, pokud jste je nezakázali u vašeho operátora. Během roku 2022 se mají pravidla otočit. Firmy budou moci volat jen lidem, kteří s tím předem výslovně souhlasili.

Pošta ztratila balík. Úřad řekl, jakou cenu má platit

23. 6. 2021 | Petr Kučera | 34 komentářů

Pošta ztratila balík. Úřad řekl, jakou cenu má platit

Česká pošta odpovídá za prokázanou cenu ztracené zásilky bez ohledu na hodnotu uvedenou v celním prohlášení. Rozhodl o tom Český telekomunikační úřad. Vyjádřil se také k situaci, kdy je skutečná cena nižší než udaná.

Opravdu chcete přijít o peníze? Neuvěřitelná cesta s podvodníkem

2. 6. 2021 | Jiří Hovorka | 26 komentářů

Opravdu chcete přijít o peníze? Neuvěřitelná cesta s podvodníkem

O zhruba 200 tisíc korun přišel minulý týden 36letý muž ze Šumperska. Stal se obětí vishingu, tedy podvodné praktiky, která se teď v Česku rychle šíří.

Naše firma nehraje fér! Za udání už nemá hrozit výpověď

28. 4. 2021 | Veronika Hejná | 5 komentářů

Naše firma nehraje fér! Za udání už nemá hrozit výpověď

Pokud váš zaměstnavatel porušuje zákon, zapískejte na varovnou píšťalku. Nový zákon o ochraně takzvaných whistleblowerů vás prý ochrání před odvetou.

Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí zaplatit škodu

22. 4. 2021 | Petr Kučera | 21 komentářů

Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí zaplatit škodu

Česká pošta ztratila vzácný prsten, reklamaci neuznala. Zákazníka se zastal až Český telekomunikační úřad: Podnik odpovídá i za špatné rady svých zaměstnanců nebo za to, že při sjednání zásilky do zahraničí nemají aspoň základní znalost angličtiny. 

Právo na opravu přichází. Zázraky ale nečekejte

24. 2. 2021 | Veronika Hejná | 4 komentáře

Právo na opravu přichází. Zázraky ale nečekejte

Od března začínají platit nová pravidla Evropské komise, která zaručují opravitelnost domácích spotřebičů. Praktické dopady poznají spotřebitelé zřejmě až za dva roky. A například u mobilů mají zatím dál smůlu.

Med posílí imunitu. Dejte si ale pozor, co kupujete

18. 10. 2020 | Renata Lichtenegerová | 9 komentářů

Med posílí imunitu. Dejte si ale pozor, co kupujete

Lehce se falšuje a dobře prodává. Pro podvodníky je lákavou komoditou, a to i po velkých kauzách s antibiotiky a doslazováním, které trh částečně očistily. Supermarkety si kvalitu víc hlídají, podvodníci však změnili strategii.

Prodloužená záruka? Pozor, co vlastně kupujete

6. 8. 2020 | Veronika Hejná

Prodloužená záruka? Pozor, co vlastně kupujete

Prodloužená záruka ke zboží – to zní lákavě. Někdy vám ji obchodník dává zadarmo jako součást nákupu, jindy si ji můžete přikoupit jako volitelný nadstandard. Na co si dát pozor, ať neplatíte zbytečně?

ČOI varuje před nabíječkou baterií z Moravy

5. 8. 2020 | Petr Kučera | 2 komentáře

ČOI varuje před nabíječkou baterií z Moravy

Nabíječka baterií Emos Smart 4/N8168S může znamenat pro spotřebitele vážné bezpečnostní riziko. Při zapojení do elektrické zásuvky a dotyku uživatele může dojít k zásahu elektrickým proudem. Upozornila na to Česká obchodní inspekce.

Jak reklamovat auto. Pozor na kratší záruku

23. 6. 2020 | dTest

Jak reklamovat auto. Pozor na kratší záruku

Kupující může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží, v době 24 měsíců od převzetí. Stejně je tomu i při koupi automobilu. V některých případech ale může prodejce záruku omezit.

Operátoři ruší poplatek za vrácení nevyčerpaného kreditu

15. 6. 2020 | Jiří Hovorka | 3 komentáře

Operátoři ruší poplatek za vrácení nevyčerpaného kreditu

Všichni tři velcí operátoři zrušili poplatek, kterým svým zákazníkům od dubna ztěžovali využití jednoho z nových práv podle zákona o elektronických komunikacích. 

Chcete vrátit kredit, zaplaťte. Operátoři vyzráli na nový zákon

22. 5. 2020 | Jiří Hovorka | 9 komentářů

Chcete vrátit kredit, zaplaťte. Operátoři vyzráli na nový zákon

Zbylo vám 180 korun na nevyčerpaném kreditu u operátora, od něhož odcházíte? Podle nového zákona žádný problém. Zaplaťte 199 korun a jsou vaše!

Konec falešných hodnocení. E-shopy musí ukázat, proč jim věřit

27. 4. 2020 | Veronika Hejná | 5 komentářů

Konec falešných hodnocení. E-shopy musí ukázat, proč jim věřit

Pravidla pro uživatelské recenze i hodnocení zboží a služeb na internetu se zpřísní. Různá tržiště, srovnávače nebo třeba portály nabízející ubytování či recenze různých podniků budou muset vysvětlit, jak ověřují, že je píší skuteční zákazníci.

Aktuální články

Plnou moc už můžete udělit i digitálně. Ale má to háček

Plnou moc už můžete udělit i digitálně. Ale má to háček

Od července měla začít fungovat digitální plná moc. Jenže nakonec si na ni musíme ještě...více

Moneta vylepšila prémiový účet Gold. Má i lepší spoření

Moneta vylepšila prémiový účet Gold. Má i lepší spoření

Moneta Money Bank od července vylepšila svůj prémiový účet Gold. Klienti nově získají...více

Kde žije nejvíc dlužníků v Česku? Podrobná mapa exekucí

Kde žije nejvíc dlužníků v Česku? Podrobná mapa exekucí

Podívejte se, kolik lidí má v jednotlivých obcích exekuce nebo prochází oddlužením.

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services