Právo Evropských společenství
14. 4. 2004 | redakce Peníze.CZ
Dobrý den, prosím, chtěla bych se poradit. Koupila jsem mobil na IČO, tudíž je záruční lhůta 12 měsíců. Bylo to v srpnu 2017 a v únoru 2018 se už projevila poprvé vada, za další měsíc znovu a v červnu potřetí. V servisu mi poradili, že mám žádat odstoupení od smlouvy a vracení peněz. Jelikož jsem celkem dost časové zaneprázdnění a mobil jsem si musela koupit nový, trochu jsem zapomněla na řešení. Nicméně minuly týden jsem mobil odeslala prodejci, byl pořízeny z internetového obchodu a dnes mi přišel mobil zpět i se zamítacím vyjádřením. Když jsem prodejce kontaktovala telefonicky, sdělil mi, že odeslat mobil jsem měla neprodleně, což jsem prý neučinila, proto reklamaci zamítla, přesto, že se závada celkem třikrát projevila ve dvanácti měsících. Podotýkám, že reklamační protokoly z autorizovaného servisu Apple, jsem přiložila. Je můj nárok na vracení peněz prosím oprávněný? Omlouvám se za diakritiku, použila jsem iPhone. Předem děkuji za odpověď
Otázku poslal/a: , 22. 11. 2018 19:45
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. I v případě, že si zakoupíte věc za účelem podnikání, plyne odpovědnost prodávajícího za vady v délce dvou let podle § 2112 občanského zákoníku. Právo na odstoupení od kupní smlouvy z důvodu výskytu opakované vady však vzniká pouze ve vztahu mezi podnikatelem a spotřebitelem. Ve Vašem případě by bylo možné argumentovat tím, že prodávající je povinen odstranit vadu, která je nepodstatným porušením smlouvy, podle § 2107 odst. 1 občanského zákoníku. Pokud prodávající takovou vadu neodstraní včas, je kupující oprávněn od kupní smlouvy odstoupit podle § 2107 odst. 3 občanského zákoníku. Kupující je povinen uplatnit práva z vadného plnění co nejdříve poté, co se vada na věci projeví. Pro uplatnění není však stanovena žádná zákonná lhůta (kromě dvouleté, viz výše), zvláště když prokážete, že jste v předmětné době věc nepoužívala, tudíž nedocházelo k prohloubení vady. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
26. 11. 2018 16:30
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Svět zasáhl výpadek IT systémů. V Česku se dotkl letiště, banky jsou bez problémů
Počítačové systémy napříč celým světem dnes postihl rozsáhlý výpadek. Problém s fungováním...více
Nejkrásnější české známky. Vyhrála Libuška, projděte si první desítku
Vítězku ankety o nejkrásnější známku roku 2023 odhaluje už titulní obrázek. V jaké ale...více
Cenové stropy pro část taxi skončí. Důvody pominuly, říká Stanjura
Alternativní a smluvní taxislužby přestanou od ledna 2025 podléhat cenové regulaci. Ministerstvo...více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více