Právo Evropských společenství
14. 4. 2004 | redakce Peníze.CZ
Dobrý den, reklamovala jsem těsně před koncem záruční doby mobilní telefon. Reklamace proběhla poštou. Prodejce mi po 4 týdnech zaslal e-mail s údajným reklamačním protokolem, kde je reklamace zamítnuta bez udání důvodu. V dokumentu je akorát poznámka o tom, že mobil testoval nezávislý servis. Rovněž vytýkaná vada je v tomto dokumentu popsána jinak, než jak jsem ji prodejci uvedla já. Dále dokument označený za reklamační protokol postrádá jakékoliv informace o tom, jak byl telefon testován pro prokázání závady. Vyzvala jsem tedy prodejce, aby mi vystavil plnohodnotný reklamační protokol včetně podstatných informací, hlavně s důvodem zamítnutí reklamace a s vyjádřením servisního technika, který mobil testoval. Mám důvodné podezření, že mobil vůbec testován nebyl a chtěla jsem mít pro případnou další reklamaci v ruce nějaký důkaz o tom, co se s mobilem během reklamace dělo. Upozornila jsem rovněž prodejce, že nevystavením reklamačního protokolu porušuje § 19 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Na mé upozornění zaslal prodejce totožný "reklamační protokol" (dle mě chybný), avšak doplněný o poznámku "zamítnuto - závada se neprojevila", ale na žádost o vydání servisní zprávy prodejce nereagoval. Požádala jsem ho tedy znovu o zaslání zprávy, načež mě prodejce vyzval, ať si servis kontaktuji sama. Je toto chování v souladu s platnou legislativou? Domnívám se, že je povinností prodejce poskytnout dokumenty o tom, jakým způsobem bylo zjišťováno, zdali je reklamovaná věc opravdu závadná, či nikoliv. Pokud jsem v právu já, jak mohu z prodejce tyto dokumenty dostat? Myslím si, že bych měla mít právo vidět dokument, na jehož základě byla zamítnuta reklamace mobilu, jehož cena byla více, než 5 tisíc Kč Děkuji za odpověď.
Otázku poslal/a: , 14. 1. 2019 17:44
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Prodávající je povinen přijmout každou reklamaci uplatněnou kupujícím spotřebitelem v zákonné záruční době a vyhotovit o ní písemný reklamační protokol se zákonnými náležitostmi obsaženými v ustanovení § 19 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele. Toto ustanovení stanoví, že v případě zamítnutí reklamace je prodávající povinen zamítnutí písemně odůvodnit. Ustanovení § 19 odst. 3 téhož zákona pak stanoví, že prodávající je povinen vyřídit reklamaci řádně. Zákon prodávajícímu nepřikazuje postup a prostředky pro posouzení vytýkané vady v rámci vyřizování reklamace. Prodávající tedy není povinen věc zasílat do autorizovaného servis, ani Vám předávat vyjádření servisního technika. Domníváme se, že písemné odůvodnění zamítnutí reklamce prodávajícím by mělo být dostatečné pro účely možného přezkoumání zamítnuté reklamace. Pokud máte důvodné podezření, že prodávající reklamaci nevyřídil řádně, jste oprávněna na prodávajícího podat podnět dozorovému orgánu, tedy České obchodní inspekci, a uvážit i odstoupení od kupní smlouvy pro nevyřízení reklamace včas a řádně. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
21. 1. 2019 17:00
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Svět zasáhl výpadek IT systémů. V Česku se dotkl letiště, banky jsou bez problémů
Počítačové systémy napříč celým světem dnes postihl rozsáhlý výpadek. Problém s fungováním...více
Nejkrásnější české známky. Vyhrála Libuška, projděte si první desítku
Vítězku ankety o nejkrásnější známku roku 2023 odhaluje už titulní obrázek. V jaké ale...více
Cenové stropy pro část taxi skončí. Důvody pominuly, říká Stanjura
Alternativní a smluvní taxislužby přestanou od ledna 2025 podléhat cenové regulaci. Ministerstvo...více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více