Právo Evropských společenství
14. 4. 2004 | redakce Peníze.CZ
Dobrý večer, prosím Vás, mám na Vás dotaz. Před dvěma týdny jsem prodal tři sady skleniček za 3300 Kč (1x sada 500 Kč, 1x sada 1200 Kč, 1x sada 1600 Kč) přes bazoš.cz jako soukromý prodejce. Všechny skleničky byly plně v pořádku a vše bylo pečlivě zabalené. I přesto jedna sklenička přišla rozbitá a dvě lehce oloupnuté (málo). Dopravce reklamaci neuznal. Kupující mi vyhrožuje soudem, že peníze chce po mě za dvě sady zpět. Na netu jsem se dočetl, že jako soukromý prodejce nemusím řešit reklamaci, pokud to není skrytý vada, která vyloženě ovlivňuje funkci zboží. Navíc mám uložené SMS ve kterých jsem nabízel osobní dopravu,samozřejmě dražší, ale jistota, že vše přijde v pořádku a přesto kupující zvolil přepravu přes dopravce. Nabízel jsem kupujícímu, ať mi ty dvě sady pošle zpět, že si je převezmu, zkontroluji je a poté posoudím a ozvu se mu, ale s tím nesouhlasí. Když vidím dopravce tak by přišlo rozbité toho víc. Jak mám tuto situaci řešit? Děkuji za odpověď, přeji hezký víkend Michal Zadražil
Otázku poslal/a: Michal Zadrazil, 18. 1. 2019 19:35
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Pokud jste skleničky prodal jako soukromá fyzická osoba, a nikoliv jako podnikatel, odpovídáte za vady věci v obecném režimu, a to podle ustanovení § 2106 a § 2107 občanského zákoníku. Pokud kupující trvá na určitém způsobu dopravy, nebezpečí škody na věci přechází právě na kupujícího již předáním věci dopravci v souladu s § 2090 a § 2121 občanského zákoníku. Kupující je oprávněn reklamovat vady zakoupené věci a Vy jste povinen tyto vady posoudit a pokud uznáte, že za ně odpovídáte, bezplatně je zákonným způsobem odstranit. Za účelem vyřízení reklamace by Vám kupující standardně měl vadné zboží zaslat k posouzení, pokud takové posouzení vytýkané vady není jednoznačně možné za vynaložení nižších nákladů, například z fotografie. Pokud kupující odmítá zaslat zboží k posouzení a toto zaslání věci k posouzení vytýkané vady je nezbytné, nemůžete objektivně reklamaci vyřídit. Pokud svoji odpovědnost za vady neuznáte, kupující může uplatnit svůj nárok prostřednictvím soudu. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
4. 2. 2019 22:43
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Nejkrásnější české známky. Vyhrála Libuška, projděte si první desítku
Vítězku ankety o nejkrásnější známku roku 2023 odhaluje už titulní obrázek. V jaké ale...více
Cenové stropy pro část taxi skončí. Důvody pominuly, říká Stanjura
Alternativní a smluvní taxislužby přestanou od ledna 2025 podléhat cenové regulaci. Ministerstvo...více
Stejný řetězec, nižší cena. Kde je drogerie za hranicemi levnější?
Drogerie v německých e-shopech řetězců dm a Rossmann zůstává výrazně levnější než u stejných...více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více