zmena na lodzii bez souhlasu vlastníka bytu

Dobrý den. Jsme vlastníkem 1-pokojového bytu v 13-ti bytovém domě (kde jen 2 byty nejsou v osobním vlastnictví). Byty mají velmi prostorné, cca 5 metrů dlouhé lodžie přiléhající k obyvacímu pokoji (a jako součást bytu také uvedené ve smlouvě o převodu bytu do vlastnictví). Jejich výplně (pod vysoko umístěným zábradlím – cca 1,3m) byly dosud skleněné, a tedy plně průhledné. Nyní však v době mé delší nepřítomnosti v ČR došlo v souvislosti s výměnou okapových plechů pod lodžiemi v celém domě také k (vlastníky nijak neschválené) výměně dosavadních skleněných výplní za zcela neprůhledné, a navíc v nepříjemné červené barvě (před opravou oplechování byly skleněné výplně odmontovány, po provedení opravy plechu však byly osazeny jiné – neprůhledné, z červeného plastu). Na rozdíl od ostatních, (marně) protestujících vlastníků, jsem se já namontování nepříjemných výplní nemohla nijak bránit vůbec – nebyla jsem v těch dnech přítomna v ČR a práce byly prováděny z lešení zvenku. Výměna průhledných skleněných výplní lodžií za plastové a neprůhledné byla tedy i v mé lodžii provedena nejen bez mého vědomí a souhlasu, ale také bez předchozího projednání rozsahu chystaných prací na schůzích Společenství vlastníků jednotek a bez získání souhlasu majitelů jednotlivých bytů. Rozhodl to sám předseda SVJ. S vlastníky se na schůzích projednávala jen výměna okapových plechů, nikoliv změna výplní (natož pak jejich vlastnosti, materiál a barva) – jak to ostatně vyplývá i ze zápisu ze schůzí. Plný a zcela neprůhledný stavební prvek v tak dlouhé lodžii zásadně negativně ovlivňuje světelné poměry v původně světlém (1 pok.) bytě a nevhodná barva výplní navíc působí velmi rušivě. Jako vlastník bytu, jehož je lodžie deklarovanou součástí, mám za to, že k provedení tak výrazné změny jako je výměna průhledného stavebního prvku za plný a neprůhledný, nemůže dojít bez vědomí a výslovného písemného souhlasu vlastníka bytu a hodlám se domáhat nápravy – navrácení průhledných výplní. Lodžie je součástí mého bytu a to, zda je průhledná či neprůhledná, světelné poměry v mém bytě výrazně ovlivňuje. Nejsem zdaleka jediná, kdo v domě proti namontování nových výplní důrazně, ale bezvýsledně protestoval, avšak nyní argumentuje nás předseda SVJ jednotným vzhledem domu "když je to už jednou provedeno", a také finančními více náklady, což nadpoloviční většina vlastníků nakonec akceptuje. Jak je to za této situace s mým právem vlastníka a jaké jsou mé možnosti dosáhnout nápravy (průhledných výplní). Děkuji za brzkou odpověď. Vera Býmová.

Otázku poslal/a: Vera Býmová, 19. 10. 2011 3:24

Na otázku odpovídá:

Daniel Kotula

Dobrý den paní Býmová, naprosto sdílím Vaše rozhořčení, tento druh konfliktu se stává relativně často. Na SVJ by se měli práce včetně rozpočtů schvalovat, přesto někdy se tomu tak neděje, nebo se udělá nějaká změna, která není po vůli vlastníků. Není cesta jak to napravit - práce jsou většinou hotovy. V tomto případě se hraje jen o to, kdo zaplatí změnu na původní průhledná skla. Pokud to zaplatí SVJ, je to to samé, jako by jste to platila Vy, neboť jste podílník SVJ a hlavně ostatní podílníci, kterým červená barva bude vyhovovat, tak nebudou s proplacením souhlasit. Sami si změnu zaplatit není také smysluplné. Jediná prosaditelná cesta je kompromisní, kdy navrhnete, že 50% nákladů si zaplatíte sama a 50% SVJ. Navrátit původní stav soudně nebo vyvoláváním konfliktů v SVJ nejde, přinese to více práce a nákladů než nějaká rozumná dohoda. To je moje rada, zatím se mějte a přeji, ať to dobře dopadne Daniel Kotula

21. 10. 2011 1:46

Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.


Další otázky z poradny


Související články

Související články na téma ochrana spotřebitele, reklamace, spotřebitelská poradna

Jak nás telefonní operátoři dohánějí k šílenství

23. 5. 2011 | Petra Dlouhá | 44 komentářů

Jak nás telefonní operátoři dohánějí k šílenství

Neúnavné týmy náhončích telefonních operátorů nás pronásledují na každém kroku. Kdyby byli jen otravní... Jenže oni se nás (a zejména slabé, staré nebo nezkušené) často snaží podvést. Vymýšlejí si, kamuflují, hrají na city…

Je reklamace vaší noční můrou? Probuďte se z ní!

11. 5. 2011 | Petra Dlouhá | 17 komentářů

Je reklamace vaší noční můrou? Probuďte se z ní!

„Světla svítí, stěrače stírají...“ Nesmrtelná scéna z filmu Vrchní, prchni. Ale co když stěrače nestírají, vysavač nesaje a nové luxusní botky se rozpadají? A vy jste se kvůli nim minulý měsíc pěkně plácli přes kapsu. Dává prodejce ruce pryč? Vymlouvá se? Bojujte za svá práva! Poradíme vám, jak na to.

Ředitel ČOI: Lidé by se měli naučit číst pořádně smlouvy

26. 4. 2011 | Ondřej Tůma | 11 komentářů

Ředitel ČOI: Lidé by se měli naučit číst pořádně smlouvy

V listopadu loňského roku odvolal ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek ústřední ředitelku České obchodní inspekce Janu Příhodovou. Nový ředitel ČOI Jan Štěpánek poskytl serveru Peníze.cz exkluzivní rozhovor, ve kterém mluvil nejen o svých plánech, ale i o tom, proč v řadě oblastí nelze publikovat kompletní seznamy hříšníků jako například u čerpacích stanic.

Chystá se kartel realitních kanceláří?

8. 4. 2011 | Lukáš Kubec | 8 komentářů

Chystá se kartel realitních kanceláří?

Nová pravidla hry pro realitní kanceláře? Ministerstva připravují zákon, který má chránit spotřebitele před mizernými a podvodnými makléři. O ochranu spotřebitele však nejspíš vůbec nejde...

Není buchta jako buchtička

25. 3. 2011 | Michal Kašpárek | 19 komentářů

Není buchta jako buchtička

Renesance českých buchet a zákusků ukazuje, jak absurdní jsou některé regulace podnikání. Prodat legálně doma pečenou buchtu je složitější než prodávat osmnáctky na videochatu.

Podvody na předváděcích akcích: Nekupujte šmejd za desetitisíce!

14. 3. 2011 | Petra Dlouhá

Podvody na předváděcích akcích: Nekupujte šmejd za desetitisíce!

Slíbit výlet a oběd zdarma. Zavřít v sále hospody. Vykázat ven silnější kusy. A ty slabší ubít agresivní prezentací revoluční pánve, která smaží, šetří energii, dědovi vyléčila rakovinu a dnes naposled je k mání za výjimečnou cenu. Hloupost je věčná – někdo koupí pokaždé.

Dejte si pozor na fígly mobilních operátorů! Jak nenaletět?

21. 2. 2011 | Petra Dlouhá | 64 komentářů

Dejte si pozor na fígly mobilních operátorů! Jak nenaletět?

Mobily: před deseti lety senzace, dnes skoro nuda. Mají ho všichni od pětiletých rošťáků po osmdesátileté babičky. Operátoři větří zisky a snaží se urvat co nejvíc. Přetahují klienty konkurenci a důkladně si je k sobě uvazují. Že jejich postupy vždycky nejsou košer, potvrzuje právník sdružení Spotřebitel.net Miroslav Huml.

Klára Samková: Stvořte si své vlastní peklo! Aneb o spotřebitelských úvěrech

12. 1. 2011 | Klára Samková | 20 komentářů

Klára Samková: Stvořte si své vlastní peklo! Aneb o spotřebitelských úvěrech

Zdálo by se, že zákon o spotřebitelských úvěrech zabrání překotnému půjčování, vedoucímu k neodvratnému zadlužování se a následnému pádu do novodobých otrokářských úvěrových pastí. Osobní zodpovědnost ale nelze nastudovat na žádné škole, ani vynutit žádnou právní normou.

Zakázat fintu splátkových firem? Moc přísné, míní vláda

7. 1. 2011 | Petr Kučera | 4 komentáře

Zakázat fintu splátkových firem? Moc přísné, míní vláda

Spotřebitelé získají vyšší ochranu před fintou, kterou využívají zejména někteří poskytovatelé půjček. Počítá s tím návrh ministerstva spravedlnosti, poslaný tento týden do připomínkového řízení.

Svátky splněných přání, nebo vyplněných formulářů?

29. 12. 2010 | Ivo Jeník | 11 komentářů

Svátky splněných přání, nebo vyplněných formulářů?

Nový zákon o spotřebitelském úvěru donutí věřitele předem varovat potenciálního dlužníka. Dočkáme se varovných nápisů a fotografií dlužníků v bankrotu na smlouvách, nebo se jen na každou smlouvu nově spotřebuje dvakrát víc papíru?

Exekuce pod stromeček

28. 12. 2010 | Tomáš Prouza | 13 komentářů

Exekuce pod stromeček

Pokud by stát chtěl opravdu pomoci těm, kteří se nesmyslně zadlužují, tak především dostane z trhu podivné pololichvářské firmy.

Chcete vrátit nebo vyměnit vánoční dárek? Schovejte si originální obal!

27. 12. 2010 | František Mašek

Chcete vrátit nebo vyměnit vánoční dárek? Schovejte si originální obal!

Vánoce jsou za námi a můžeme se těšit z dárků. Pokud se vám některý nelíbí, můžete ho samozřejmě zkusit vrátit. U darů zakoupených přes internet to není žádný problém, pokud byl zakoupen v klasickém obchodě, může to být složitější. Víte, na co máte při vrácení daru nárok?

Jak se domoci odškodnění za zkaženou dovolenou?

5. 10. 2010 | redakce Peníze.CZ

Jak se domoci odškodnění za zkaženou dovolenou?

Řada Čechů jezdí na dovolenou na podzim. Někdy během ní zažijí nemilé překvapení, například v podobě horšího ubytování, než mají ve smlouvě. Jak se domoci svých práv?

Ceny ojetých automobilů jsou prý na dně. Proč toho nevyužít?

11. 8. 2010 | František Mašek | 8 komentářů

Ceny ojetých automobilů jsou prý na dně. Proč toho nevyužít?

Chcete si koupit ojetý automobil? Pak je tu nejspíš ta pravá chvíle. Jejich ceny stagnují a jsou již možná na dně. Pro orientaci nabízíme přehled průměrných cen nejprodávanějších modelů ve velkých autobazarech.

Pojištění a úvěry budou jen pro chytré?

10. 8. 2010 | Ivo Jeník | 3 komentáře

Pojištění a úvěry budou jen pro chytré?

Ochrana spotřebitele na finančním trhu postupuje směrem, kdy při krajním výkladu může vést k diskriminaci spotřebitelů kvůli jejich inteligenci.

Aktuální články

Zaručená mzda končí. Ta nejnižší ale poroste rychleji

Zaručená mzda končí. Ta nejnižší ale poroste rychleji

Místo politiků bude o růstu minimální mzdy nově rozhodovat předem daný vzoreček navázaný...více

Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada

Klienti mBank přijdou o zbývající vkladomaty. Chystá se náhrada

Společnost Broker Consulting se rozhodla ukončit provoz sítě bankomatů s vkladovou funkcí....více

Chcete neplacené volno? Kolik vás bude stát a s čím je třeba počítat

Chcete neplacené volno? Kolik vás bude stát a s čím je třeba počítat

Kdy vám nestačí dovolená, můžete v zaměstnání požádat o neplacené volno. Poradíme, jak...více

Interaktivní grafiky

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Partners Financial Services